۰ نفر
۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸

نرسی قربان

نرسی قربان: نحوه تعیین قیمت گاز در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها بسیار اشتباه صورت گرفته است چرا که در صورتی که بخواهیم گاز را به قیمت صادراتی در اختیار صنایع گازبر قرار دهیم قطعاً باید با این صنایع خداحافظی کنیم.

افزایش قیمت گاز به سطح 75 درصد قیمت گاز صادراتی طی 5 سال از سوی کسانی تعیین شده که متأسفانه شناخت دقیقی به مسایل و مشکلات صنایع گازبر نداشته‌اند.

در حال حاضر در هیچ کشوری قیمت گاز بر مبنای قیمت صادراتی آن تعیین نمی‌شود حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین نیست. کشورهایی چون قطر و عربستان نیز که صادرکننده این فرآورده هستند نیز گاز صنایع را با درصدی تخفیف تحویل می‌دهند تا شاید از این طریق بتوانند سرمایه‌گذاران را راغب به سرمایه‌گذاری در صنایع گازبر کنند.

این در حالی است که ما با اجرای چنین تصمیمی خودمان دست به تحریم کشور می‌زنیم چرا که از این به بعد با توجه به افزایش قیمت گاز هیچ سرمایه داری حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نخواهد شد و همین امر کشور را با مشکلات عمده‌ای مواجه خواهد کرد.

این در حالی است که تعیین قیمت گاز بر مبنای قیمت صادراتی بسیار مشکل خواهد بود و معلوم نیست چه بر سر قیمت این فرآورده خواهد آمد چراکه بیشتر قراردادهای گازی کشور بر مبنای قیمت نفت خام و به صورت شناور تعیین می‌شود و همین امر نیز یکی از دلایل اصلی برای عدم حذب سرمایه در این بخش خواهد شد.

براین اساس پیش‌بینی می‌شود تولید در صنایع گازبر دیگر منفعت نداشته باشد و باید با این صنعت خداحافظی کرد.

از سوی دیگر نیز باید به صنعت پتروشیمی به عنوان اولین قربانی این طرح اشاره کرد، چرا که در صورت افزایش قیمت گاز قیمت محصولات پتروشیمی افزایش چشم‌گیری خواهد یافت و دیگر نمی‌توان با کشورهای دیگر چون قطر و عربستان رقابت کرد. در حال حاضر گاز با یارانه به پتروشیمی‌ها داده می‌شود و با این حال برای جذب سرمایه‌گذار با مشکلاتی مواجه هستیم چه رسد به اینکه قیمت گاز مشخص نباشد.

در این بین باید بر این نکته نیز تأکید داشت که این برنامه براساس 5 سال نوشته شده و هنوز معلوم نیست پس از 5 سال چه اتفاقی برای گاز و دیگر حامل‌ها می‌افتد و باید در این‌باره نیز شفاف‌سازی شود.

قطعاً باید در این قانون تغییراتی ایجاد شود چرا که در این‌صورت آینده خوبی برای صنایع کشور متصور نمی‌شود.

 کارشناس ارشد انرژی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =