افزایش تعداد زندانیان مهریه سبب شده است تا قوه قضاییه در این باره تصمیم هایی بگیرد.او می گوید باید تلاش کنیم ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود.

زهرا تالانی:چندی پیش رئیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه خبر داد تا به موجب آن افرادی که در پرداخت مهریه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.در همین زمینه با اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور گفت وگویی را انجام داده ایم.وی می گوید:این طرح خوبی است و امیدوارم به زودی ابلاغ شود اما باید تلاش کنیم ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود.


همانطور که می دانید رئیس قوه قضاییه به تازگی اعلام کرده کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند به زندان نمی روند.آیا این تصمیم به خاطر افزایش تعداد زندانیان گرفته شده است؟
بله.در سال 89 و 90 حدود 20 هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده است.این آمار هر روز هم افزایش می یابد.به نظر من قبل از این کارها باید فرهنگ مهریه بالا را درست کرد.ما 4 سال است که در تلاشیم این موضوع را فرهنگ سازی کنیم و در مجلس هم تلاشهایی در این زمینه انجام داده ایم.


در همین زمینه مجلس سال گذشته لایحه ای داشت که مهریه بالای 110 سکه زندانی ندارد ؟
با این افزایش قیمت سکه ،110 سکه هم زیاد است و باید دفاتر اسناد را مجبور کرد که بیشتر از 14 سکه را ثبت نکنند. باید این ضرب المثل «مهریه را کی داده و کی گرفته» از زبان خانواده های ایرانی برچیده شود چراکه ما شاهد هستیم خانواده‌ها با شکایت مهریه را می‌گیرند و طرف مقابل نیز مجبور به پرداخت آن است.
پیشنهاد کمیته حقوقی ستاد دیه این بود که در عقد نامه ها از کلمه عندالاستطاعه استفاده و ثبت شود تا زوج در صورت داشتن استطاعت و توان مالی مهریه زوجه را پرداخت کند البته این پیشنهاد است و باید در مجلس توسط کارشناسان راهکارهای جلوگیری از فرارقانونی افراد سودجو هم درنظر گرفته شود تا زوجه دچار مشکل نشود.


آیین نامه قوه قضاییه چه زمانی ابلاغ می شود؟
امیدوارم هرچه سریعتر ابلاغ شود.البته باز هم تاکید دارم که باید فرهنگ ازدواج درست و مهریه پایین توسط مسئولان و دولت فرهنگ سازی شود.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 91
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    بیایید کمی منصف باشیم. من مهریه ام 5 سکه است چون همسرم و خانواده اش را کاملا می شناختم ونیازی به وجه الضمانی به نام مهریه نداشتم اما معتقدم حق زنان را در زندگی مشترک و در جامعه رعایت کنید و به آن ها هم حق طلاق بدهید بعد اگر کسی تضمینی به نام مهریه خواست مدعی باشید.متولیان امر! علت مهریه بالا عدم قبول داشتن حقوق زنان است نه فرهنگ و...در دنیای امروزی که شناخت ها به حداقل رسیده باید حمایت درست و قاطع از حقوق زنان را اجرایی کنید.
    • زرتشت IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      من ميگم مهريه حذف بشه-زن و مرد حق طلاق يكسان داشته باشند-حق حضانت يكسان باشه-زن و مرد در تمامي اموال همديگه شريك باشن و پس از طلاق تمامي اموال منقول و غير منقول بنسبت مساوي بينشون تقسيم بشه(حتي اموالي كه قبل از ازدواج بدست آوردن)-تمامي حقوق مرد رو زن هم داشته باشه مث حق تحصيل،كار و....زن و مرد هيچ برتري نسبت به هم ندارن.
    • آرش IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      خواهرم مهریه وجه الضمان نیست!! مهریه مطابق سنت نبی مکرم اسلام وجه یا مالی است که برای شروع زندگی توسط مرد به زن پرداخت می شود و بخشی از آن خرج ولیمه (جشن عروسی) شده و بخشی دیگر خرج تأمین لوازم منزل خواهد شد. در ضمن این یک پیش فرض است، شما یا هر کس دیگری که می خواهد می تواند حق طلاق بگیرد و این کاملاً شرعی است منتها با توافق طرفین. که در اینصورت قاعدتاً مهریه دیگر مفهومی نخواهد داشت. مشکلات ما در همین نگاه شما نهفته که مهریه را ضمانتی می دانید برای ادامۀ زندگی!!!
    • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      28 12
      ایشون خواهر شما نبستن متاسفانه بدلیل مسائل اقتصادی فرهنگی مدیرریتی سن ازدواج بالا رفته و این بزرگترین آفت برای جوانان است اگه جون بدون حیلی ساده میتونه با کسی ازدواج کنه و اگه مثلا 4 سال دیگه توافق نداشتن هذ رو بتونن در جامعه یک شروع مجدد داشته یاشن بدون برچسب و سر خوردگی ، دیگه همه اینقدر از ترس اقتصادی و ظلاق صبر نمی کنن که سنش بگزره تا چند سال دیگه خاستگاری هم ور میوفته با این هزینه ها چند در صد می تونن در سن پائین ازدواج کنن که کسی واسشون خاستگاری بره سن دارها هم که خودشون یه کاری می کنن اگه بتونن - داره مبره به سبک دیگه که مراسم سنگین حذف میشه و تابوی طلاق هم شکسته میشه و خوب متاسفانه بچه ها هم بیشتر مفهمو ظلاق رو تجربه میکنن
    • بدون نام DE ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      51 59
      پاسخ به زردتشت! چرا زن باید مالی که قبل از ازدواج داشته رو وقت طلاق مساوی با شوهرش تقسیم کنه؟! اون مرد کجا بوده وقتی زن کار میکرده یا بهش ارث رسیده؟! میخام بدونم اگه واسه خودتم پیش بیاد حاضری اینجوری حرف بزنی؟ یا مثه 99% مردم ایران فقط ادعا داری؟
    • یک مرد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      58 24
      با نظر شما کاملا موافقم و قایل به تساوی کامل حقوق زن و مرد می باشم.حتی در زمینه ارث که به ناحق در مورد بانوان اجحاف صورت می گیرد. آقایان لطفا قبل از اظهار نظر به این مورد خود را در جایگاه یک زن تصور کنند و آنگاه آنچه برای خود می پسندند برای دیگران هم بپسندند.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      68 47
      مهریه رو کم کنید بعد کاسه چه کنم دست بگیرید برای افزایش طلاق. آیا حق زنان از سالها خون جگر خوردن و تر و خشک کردن بچه ها و شوهرداری 14 سکه است؟ از این به بعد هرچی بشه مرد خیلی راحت 14 سکه میندازه جلوی زنش و طلاقش میده. مسئولین فقط به فکر این هستند که زندانیان مهریه کم بشه مهم نیست حق زنان پایمال بشه و طلاق زیاد بشه.
    • منصور نوین IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      11 37
      خوب هر کی از راه میرسه یکی از دستورات اسلام رو به میل خودش حذف میکنه ها یکی میگه حق طلاق مال هردو باشه یکی میگه مهریه چیه الکیه اصلا خجالت بکشید یکمی هرچی اسلام میگه اگه درست و واقعی اجرا بشه به نفع خودمونه منتها عقل ما فعلا به این چیزا قد نمیده.
    • الی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      29 59
      14 سکه مهریه میگیریم 1000 سکه شیربها تا کور شود هر آنکه نتواند دید! وقتی مسئولین فقط به فکر مردها هستند ما زنها هم باید به فکر خودمان باشیم. می تونیم شیربها بگیریم یا مثلا طرف یه خونه به ناممون بزنه تا باهاش ازدواج کنیم مهریه هم نیست که کسی بتونه جلوشو بگیره! مردها در خواب بینند پنبه دانه!
    • زرتشت IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      34 4
      پاسخ به بدون نام-يه طرفه به قاضي رفتي،گفتم زن و مرد هردو تو مالشون و داراييشون شريك بشن،منم سفسطه بلدم:زن كجا بوده موقعي كه مرد داشته كار ميكرده و جون ميكنده؟اصلا مگه مرد نوكر زنه؟ در ضمن من خودم به اين حرفام عمل ميكنم و خدارو شكر از زندگي مسالمت آميزمون لذت ميبريم.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      21 4
      خواهر عزیزم راه حل این موضوع قید شروط اضافه در عقد نامه است و نه افزایش تعداد سکه ها.زوجه می تواند هر شرطی من جمله حق طلاق را در عقد نامه بگنجاند اما درد بسیاری از این افراد حق طلاق نیست بلکه پول است.بسیاری قید می کنند که زن پس از طلاق باید پشتوانه اقتصادی داشته باشد مگر ازدواج محلی برای کسب است که بعضی از خانمها چنین عقیده ای دارند؟ بگذارید مثالی بزنم .چندی پیش با همسرم اختلاف جزیی پیدا کردم از پدر خانم برای میانجیگری استمداد کردم ایشان پس از ورود به منزل و بدون هیچگونه بررسی نظر دادند حساب و کتابتان را بکنید بچه را به دخترم بدهید و طلاق هم بدهید!(این است نظر بزرگان).اما چرا؟ ایشان در حال حاضر شغلی ندارند همسرشان هم فوت کرده و هر کجا برای خواستگاری می روند به علت عدم درآمد مستقل رد می شوند.
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      23 14
      آره آره کمش کنید مردا الان سختشونه زنشونو طلاق بدن!
    • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      18 31
      آقای" یک مرد" در مورد ارث قانون خدا را هم زیر سوال برده اید.خدا در قرآن کریم نسبت ارث را این گونه تعریف کرده است مرد دو برابر زن.و می گوید که این نسبت ها را رعایت کنید که شما به کنه آن آگاهی ندارید.حالا که جنابعالی نظر اسلام را هم تغییر می دهید پس چرا مانند بسیاری از خانم ها از اسلام فقط مهریه ش را پسندیده اید؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      14 15
      "مهریه رو کم کنید بعد کاسه چه کنم دست بگیرید برای افزایش طلاق" آیا حق زنان از سالها خون جگر خوردن و تر و خشک کردن بچه ها و شوهرداری14سکه است؟ از این به بعد هرچی بشه مردخیلی راحت 14 سکه میندازه جلوی زنش و طلاقش میده. مسئولین فقط به فکر این هستند که زندانیان مهریه کم بشه مهم نیست حق زنان پایمال بشه و طلاق زیاد بشه" خواهرم می تونم سوال کنم مهریه مادر شما چقدر بود و چرا پدرتان ایشان را طلاق نداد؟آیا ایشان نمی توانند مهریه مادرتان را که فکر می کنم بیشتر از پنجاه هزار تومان نباشد را پرداخت کنند؟ مهریه مادر اینجانب(نویسنده)در سال1339هفت هزار ریال تعیین شد که به نرخ امسال و با احتساب تورم بانک مرکزی می شود در حدود سیصد هزار تومان به عبارت امروزیها یک ربع سکه.ولی هنوز در کنار یکدیگر زندگی خوبی دارند
    • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      28 6
      آخر هم این قانونش رو تصویب میکنید اما کسی نمیگه این پدر های بیچاره دست به نقد چطور توی این گرونی باید جهزیه بدن؟؟وقتی سه قلم کالای بزرگ میشه 10 ملیون چطور خانواده دختر مهریه رو بگیرن 1 سکه؟کدوم قوم شوهری هست که بگه دختر جهزیه نمیخاد تا دختر هم مهریه پایین بگیره؟ما که مهریه 5 سکه داشتیم به خاطر نداشتن ماشین ظرف شور و بخار شور هنوز تحقیر میشیم.موقع مهریه باید زنها با شعور باشن اما موقع گرفتن جهزیه همین خاسته رو نمیشه از بقیه داشت!وقتی فرهنگ سازی نباشه نیست!چه وقتی پای وفاداری و استواری در زندگی متاهلیه چه مهریه و جهزیه و خرج عروسی و سیسمونی!مهریه رو هم پایین بیارین این مسئله درست نمیشه فقط بعضی ها راحت تر زن صیغه میکنن و طلاق میدن
    • کامران IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      25 6
      هر مالی که بعد از ازدواج اندوخته می شود حاصل تلاش هر دو هست و موقع طلاق به نسبت مساوی تقسیم می شود نه مالی که قبل از ازدواج اندوخته شده باشد. مهریه هم به همه ثابت شده که به انحراف کشیده شده و دیگر کارایی ندارد
    • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      5 8
      در پاسخ به آقای بدون نامی که در جواب بنده گفته اند مهریه مادرشان امروز 300 هزار تومان میشود، عرض کنم که اولا شما از کجا میدونید مهریه مادر من چقدره؟ دوما مادر من 38 سال پیش ازدواج کرده و اگه پدرم الان بخواد مهریشو بده باید خونشو بفروشه. در ضمن من نگفتم مهریه سنگین باعث استحکام زندگی میشه به هیچ عنوان چنین اعتقادی ندارم اما با پایمال شدن حق یک زن در زندگی زناشویی مخالفم و معتقدم این مسئله باعث میشه مردها راحت تر زنشونو طلاق بدن مگه غیر از اینه؟ البته نه همه مردها.
    • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      10 8
      من یه سوال دارم. چطور کسی با صیغه که وسیله سو استفاده مردها شده مقابله نمی کنه و صیغه حکم خدا و پیغمبره و نباید جلوشو گرفت ولی مهریه که اون هم حکم خداست، وسیله سو استفاده زن هاست و هر کاری می کنند که کلا حذفش کنند؟ کلا اسلام خوبه، قشنگه وقتی به نفع مردهاست و وقتی حکمی به نفع زن ها داده بده و میشه در مقابل حکم خدا ایستاد.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      5 8
      یه جور میگید اموال بعد از ازدواجو نصف کنن انگار طرف ابراوومیچه!!!کدوم اموال؟....معمولا خانواده ها با توان مالی نزدیک به هم با هم ازدواج میکنن...دراین صورت اگر زنه خانوادش پولدار باشه که دیگه نیازی به مال شوهر نداره.....اما اگر هر دو خانواده وضع مالی پایینی داشته باشن انجا موقع طلاق زنه سرش کلا میره....به نظر من دوبرابر این یعنی 28 سکه که میشه 20 ملیون مبلغ منصفانه ای باشه(البته این مبلغ میتونه تو قشرهای مرفه تر بالا بره)...در ضمن اگر مرده یه هفته بعد از ازدواج بخواد زنشو طلاق بده به نظر شما چه اموالی بعد ازدواج باید تقسیم بشه در ضمن زنا چون بیش از حد احساسی ان اگه حق طلاقو بدن به اونا امار طلاق 100 برابر میشه
    • سعید IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
      8 0
      مهریه خانم بنده یک سکه به نیت یگانگی خدا مهم شناخت اداما قبل از ازدواجه دوست داشتن بدون اگاهی کافی نیست
  • مسعود IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    79 20
    به خدا یکی از دلایلی که میترسیم ازدواج کنیم همین مهریه هاست....البته مشکلات اقتصادی و سربازی هم هست
    • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      65 10
      مشکل دیگه ای هم اگه است مسعود خا ن بفرمایید مشکل همه جوانان همین کار پول
    • دوست مسعود!!!!!!!!! IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      7 1
      حالا چرا مسخره میکنی
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    62 55
    عجب راهکاری، باز هم به نفع مردها. به جای اینکه بیان کاری کنن که مردها تا یه چیزی میشه نگن طلاقت میدم یا زندگی رو برا زن جهنم نکنن، میان مهریه رو عندالاستطاعه میکنن که اون حق شرعی زن هم ازبین بره و بی پناهتر بشه، مرد هم خیلی راحت بره یکی که نه چند تا چند تا زن بگیره . واقعا که.
    • بدون نام US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      60 23
      تا آنجایی که دیدیم با این مهریه ها بعد طلاق و گرفتن دار و ندار آقا . اتفاقا خیلی بد هم به خانم نمی گذره ! خانم خیلی راحت همه مهریه ش را می کنه دلار و میره کشور های دیگه دنیا زندگی جدیدی را شروع می کنه .
    • saman IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      24 2
      خانوم محترم شما باید موقع ازدواج چشماتو باز کنی که داری با کی ازدواج میکنی...نه اینکه با چماق بالا سر شوهرتو مجبور کنی که تو رو ول نکنه و دوست داشته باشه!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    61 46
    تنها حق خانم ها داشتن مهریه است که هر روز یه برنامه ریزی می کنند اون رو هم از بین ببرند حق طلاق حق مسکن حق اشتغال حضانت فرزند و... همه با مرده خانم ها یه حق که دارن از خانم ها میگیرند پس جواب بدید زن چگونه میتونه حق خودش رو از مردی که بهش خیانت میکننه خونه نمیاد شکاکه مسئولیت نمیپذیره و... رو بگیره با مردهای نا مناسب امروزی که زندگی این همه دختر و زن رو خراب میکنند و خیلی راحت طلاق میدن و میرن پی یکی دیگه باید چی کار کرد خیلی راحت باید گفت خداحافظ !!! تکلیف اون زن چی میشه بین این همه گرونی و توروم و ... همیشه از دید مردها همه چیز رو نگاه نکنید!
    • زرتشت IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      29 8
      مهريه هيچ كمكي به زندگي و دوام زندگي نميكنه-اصلا وجود مهريه توهين به زنه،مرد وزني كه كه از زندگي باهم لذت نميبرن چرا بايد به اجبار زير يه سقف باشن كه آخرشم با فحش و كتك و قتل و ...تموم بشه-شرايط طلاق بايد راحت بشه،شرايط الان نه به نفع مرده نه زن،80درصد زندگيها طلاق خاموشه...طلاق عاطفيه...چون شرايط طلاق فراهم نيست و طلاق رو پايان همه چي ميدونن...تنها زندگي كردن و تنها موندن بهتر از زندگي اجباري و عذاب كشيدنه.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      33 5
      شما که دنبال تکلیف میگردید پس لطف کنید تکلیف اون مردهای بیچاره ای رو هم که زن به طمع مال و اموالشون و به اسم مهریه دار و ندارشون رو بالا میکشه و میره دنبال زندگی و خوشگذرونی و کثافتکاری خودش رو هم روشن کنید...تکلیف اون مردهای بیچاره ای رو که میدونند و میبینند که زن داره بهشون خیانت میکنه،بدرفتاری میکنه،وظایفش رو به عنوان یک زن انجام نمیده و دنبال هزار تا کثافتکاری و خوشگذرونی دیگه هست ولی از ترس زندان و نداشتن قدرت پرداخت مهریه جرات حرف زدن و اعتراض کردن ندارند رو هم روشن کنید...جالبه که فقط خیانت و بدرفتاری اقایون رو میبینند و مثال میزنند ولی نیم نگاهی به اخبار حوادث روزنامه ها و سایتها نمیندازند تا ببینند امار خیانت و شوهر کشی به دست خانومها چند برابر اقایون شده
  • آرزو IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    32 3
    در مملکت ما چرا باید اتفاق های ناگوار زیادی رخ دهد تا تصمیم گیرنده ها به فکر چاره بیوفتند ... وقتی در جامعه ای مردمانش از آگاهی و فرهنگ پایینی برخوردارند می بایست مدیر و قانون توانمندی وجود داشته باشد تا به اصلاح امور بپردازد...
  • جوان سابق A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    36 9
    کلا با وضع اقتصادی اگر کسی آنقدر خوب باشد که بخواهد ازدواج کند همان بهتر که به زندان هم برود
  • محسن US ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    37 6
    این کار خوبیه اگر این اتفاق بیفتد اما کو گوش شنوا البته باید دقیقا روش کار بشه که اره دیگه بعضیها یه فکرای دیگه نکنند البته خیلی هم این اتفاق افتاده که این ضرب المثل هست اما خوب بعضی ها هم سوء استفاده میکنند البته خوانواده های خانمها ببخشیدا من کسی را میشناسم که به سال تولد خودش مهریه گذاشته به اسرار خوانواده داماد که پسر ما فرزند شما را دوست دارد (از همه جا بیخبر که دختر از پسر متنفر است) اما به محض اینکه عقد کردن دختر نه تنها با پسر به یک گردش خشک خالی نرفته بلکه مهریه خودش را به اجرا گذاشته و جوان مردم را به زندان انداخته جوانی که به عشق زندگی با یک دختری که او (پسر) را دوست نداشته و خیلی هم از او بدش می امده با چنین مشکلی مواجه شده است
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    29 7
    الان فرهنگ سازي كرديد مثلا؟! خسته نباشيد!
  • رامین IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    41 33
    امیدوارم هر چه زودتر این مصوبه تصویب و اجرا بشه، زیرا مهریه یک ابزاری برای تهدید مرد توسط زنان شده ، من که به نوبه خودم جرآت نمیکنم ازدواج کنم. چون با این مهریه های بالا و بالا بودن سکه و توقع و چشم و هم چشمی خانواده ها و گرانی های موجود و بیکاری و ... کسی سراغ ازدواج نمی رود. طبق فرمایش پیامبر اعظم ،مهریه یک هدیه ای از طرف مرد به زن ، نباید زن مقدار این هدیه را تعیین کند. ببینید وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند سرنوشت و هدف آنها یکی می شود و باید باهم تا رسیدن به هدف خود تلاش و زحمت بکشند و چه بسا مشکلاتی را نیز در رسیدن به هدفشون دارند. تعریف از خود نباشه منی که الان 28 سالمه و تا الان هم درس خوندم توان پرداخت 14 تا سکه هم ندارم چه برسه به مهریه های بالا ی 100 تا سکه.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      30 40
      فردا که زن به امان خدا رها شد چه کسی پاسخگو است؟ پس همان بهتر که از اول ازدواج نکنی تا موجب بدبختی ساده دلی نشوی امروزه اینجور شده دیگه مگه تا 30 سالگی درس خوندن و سرد و گرم جامعه رو نچشیدن افتخاره؟
    • رامین IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      46 20
      خانوم محترم ظاهرا شما آگاه نیستید. همین الان حدود 3000 زندانی بابت نپرداختن مهریه توی زندان هستند و آمارشون هر روز رو به افزایشه!!!!!! رو چه حسابی و به چه جرمی اینها باید زندان بروند؟ چون اول ازدواج خامی کردند و مهریه بالا قبول کردن باید بروند زندان؟ اولا مهریه هدیه ای است از طرف مرد به زن نه ابزاری برای تهدید مرد از طرف زن. زنی که واقعا قصد زندگی داشته باشه با 14 تا سکه که هیچ با 1 سکه هم قبول می کنه، پس پدر و مادر های ما چه جوری ازدواج کردن زندکی کردند. فکر نمی کنی یکی از دلایل عدم ازدواج پسران همین مهریه های بالاست؟ در ضمن تحقیق رو برای چه گذاشتن. شما خیلی خوب می توانید تحقیق کنید. زن و مرد برای هم آفریده شده اند، رو چه حسابی مرد باید 400-500 میلیون به زن برای ازدواج بدهد؟
    • رامین IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      45 24
      در ضمن بنده نزدیک به 18 سال در س خوندم زحمت کشیدم تلاش کردم و چه بسا مشکلاتی را هم تحمل کردم،من درس خوندم که به مملکتم خدمت کنم. بله که افتخاره، سرد و گرم جامعه چه ربطی به مهریه بالا داره که شما دختران بخواهین از آن استفاده ابزاری کنید علیه مرد؟ الان دختران کم صبر و کم حوصله شده اند از پسرا همه چی می خوان، خونه، ماشین ، در آمد بالا، مهریه بالا و ... تا هم کوچترین مشکلی پیش میاد تاب تحمل نداره میگه میرم مهریه ام رو میذارم اجرا!!!!!!! آخه این چه وضعشه؟ مگه پدر و مادر های ما که از صفر شروع کردن اول زندگی چی داشتند؟ همون بهتر که شما بشینید خونه و منتظر مردی با اسب سفید باشید که رویا هایتان را به حقیقت بپیوندد.
    • F IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      24 23
      فقط دختران که کم صبر و حوصله شدن و پسرا همه چی تمومن ؟ ممکنه خانوما بگن مهریه شون رو میذارن اجرا ولی آقایون هم هر چی میشه میگن طلاقت میدم.نمیدونم خواهر داری یا نه ولی اگه داری انصافا حاضری مهریه ش 14 تا سکه باشه؟من موافق مهریه بالا نیستم ولی حداقل باید اونقدری باشه که زن بعد طلاق بتونه یه خونه اجاره کنه و تا حدی زندگیشو بگردونه.
    • رامین IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      23 14
      خانوم محترم 14 تا سکه میشود حدود 10 میلیون کمه؟؟؟ شما میخواهی زندگی کنی یا شوهرتو تلکه کنی، به نظر من مرد هنگام عقد باید به اندازه توانش مهر کنه اگه مرد دارد باید مهریه بدهد اما کسی که ندارد نباید بیشتر از توانش مهر کنه که در آینده به زندان نیوفته، بله من حاضرم خواهرم رو با 14 سکه مهر کنم اما قبلش درباره طرف کاملا تحقیق میکنم. درضمن شما چرا همش به فکر طلاق هستید؟ دخترای این دو رو زمونه اینقدر پر توقع شدن که آدم مجبوره دور ازدواج رو خط بکشه، اول زندگی از مرد همه چی میخوان،
    • F IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      14 11
      فکر کنم شما دخترا رو دیو می بینی و پسرا رو فرشته. پسرای این دوره زمونه هم کم تنوع طلب نیستن و همه هم میدونن مردا بیشتر خیانت می کنن و این خانوما رو میترسونه.وگرنه خانوما نه دنبال تلکه کردنن نه طلاق(من با یه درصدی که دنبال کاسبی هستن کاری ندارم).
  • زارع IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    26 31
    شما بااین قوانین من دراوردی که نه ازنظر حقوق بین الملی ونه ازنظر فقهی کارشناسی کامل روی ان انجام نگرفته است باعٍتضییع حقوق زنان میشوید چگونه در اخرت جوابگوی مردم هستید ؟شما باعٍث جایگزینی نابسامانیها میشوید نه حل انها.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    39 30
    کاملا درست گفته مهریه باید عندالاستطاعه باشه
  • بدون نام US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    14 5
    خوب یه جور دیگه مطالبه می کنند که اسم ش مهریه نباشه. باید جوری باشه که از کسانی که واقعا مهریه درستی مثل همون 110 سکه مجلس دارند دولت هم آنقدر حمایت کند مثل بیمه همین مهریه 110 سکه ایی یا وام مسکن و ماشین به کسانی که مهریه آنها حداکثر 110 سکه است و... که کسی دیگه بیشتر ش را به خاطر عدم حمایت های قانونی نخواد.
    • بدون نام JO ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      3 3
      این مسئله هم میشه مثل قضیه سقف قرارداد فوتبالیستها :))
  • reza IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    40 7
    نمیدونم فرق بین مهریه 300 سکه با 500 سکه چیه که یه ازدواج به خاطر اون به هم میخوره آب که از سر گذشت چه 300 سکه چه 1000 سکه 5 تاشم نداریم بدیم
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      10 0
      اره جون داداش!!!! همین توی خبر قانون سقف 110 سکه همه نظر میدادن که ((به بهو چه چه و راحت شدیمو الان میرم زن میگیرمو فلانو فلان))...من نمیدونم من فقیرم که 110 سکه رو زیادی میبینم یا ملت دارن هر روز پولدارتر میشن!!!!
  • دانیال IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    41 16
    دمت گرم حال کردم همین مهریه باعث شده جوونا زن نگیرن خود من میترسم خدایی 32 سسالمه
  • امیر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    41 2
    اگر مهریه بالا برداشته شود و قانونی وضع شود که در صورت بروز طلاق ، مال و اموالی که زن و شوهر بعد از ازدواج و در طول زندگی مشترک با کمک هم بدست آورده اند بطور مساوی بین آنها تقسیم شود بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. به نظر من مهریه بالا و عدم اعتماد طرفین به انجام یا عدم انجام آن ، چالش اصلی در زمینه ازدواج جوانان است و باید راهکاری قانونی برای میزان مهریه اندیشیده شود ( زیرا خیلی کم یا خیلی زیاد بودن میزان مهریه می تواند زمینه ای برای سوء استفاده طرفین ایجاد نماید) ، البته لازم به ذکر است مسائل اقتصادی و گرانی ، نداشتن امنیت شغلی و بیکاری و ... در زمینه کاهش ازدواج بسیار بسیار تاثیرگذار و انکار ناپذیرند.
    • ناشناس IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      17 5
      با حرف شما موافقم. مهريه بايد طوری تعیین بشه که هردو طرف(زن و مرد) نتونن سوء استفاده کنند. نه مبلغ کم خوبه که مرد فکرکنه هروقت بخواد ميتونه خانومش رو طلاق بده بره سراغ يکی ديگه.... نه زيادش خوبه که خانوم بزاذه اجرا و باهاش کاسبی کنه. هميشه رعايت تعادل بهتر از افراط و تفريطه. مرد بايد با خانومش طوری رفتار کنه که در آينده دوست داره دامادش با دخترش رفتار کنه، زنم با شوهرش طوری رفتارکنه که می پسنده در آينده عروسش با پسرش رفتار کنه. همه چيز اين دنيا متقابله کاش ما آدما حداقل اينو تو زندگیمون به ياد داشته باشيم.
    • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      21 1
      ...و قانونی وضع شود که در صورت بروز طلاق،مال و اموالی که زن و شوهر بعد از ازدواج و در طول زندگی مشترک با کمک هم بدست آورده اند بطور مساوی بین آنها تقسیم شود بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. حاج امیر،اینها که فرمودید توی عقد نامه های فعلی نوشته شده و جزو مطالبات عروس خانم هاست اما از آنجا که خانم ها بسیار عجولند و هنوز توی زندگی نیامده مطالبه سهم می کنند،دیگه مجالی برای جمع شدن ثروت توی اون زندگی دو نفره نیست که اینها بخوهند نصف شو مطالبه کنند اینه که به همون مهریه قانعندچون باید بروند و به بقیه کاراشون (ویزای کانادا و...)برسند. من زنی را می شناسم که در ازدواج دومش از محضر مستقیم رفت به داگاه برای اجرای مهریه اش و داماد بنده خدا هم روی ماه عروس خانم را ندیده راهی زندان و سکته و فوت در زندان
  • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    49 19
    رئيس محترم ستاد ديه: نظر شما در مورد ثبت صيغه و ازدواج هاي پنهاني آقايان توسط دفاتر چيست؟ آنها را با كمال ميل ثبت كنند؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      15 4
      شوهرتو با چماق نمی تونی کنترل کنی باید با عشق نگهش داری خانوم چماقدار!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    28 2
    زن و مرد باید توی داشتن اموال با هم شریک باشن مثل قوانین خارج و هر چی بعد از ازدواج به دست میارن نصف بشه اون وقت مهریه هم مفهومی نداره دیگه نه زن اسیر دادگاه میشه برای گرفتن حقش نه مرد میره زندان
  • حسن IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    26 6
    به نظر منم قانون خیلی خوبیه امیدوارم زود اجرایی بشه. زن و مردم باید با عشق در کنار هم زندگی کنند و در مشکلات یار هم باشند نه اینکه تا یه پشه هم عطسه میکنه خانوم بگه من مهرمو میزارم اجرا. بزرگترین پشتوانه زن در زندگی باید مشورت درست برای ازدواج و عشق به زندگی مشترک باشه نه مهریهههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • یاسر IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    35 3
    خانم های ایران که دوست دارند همه چیززندگیشون مث اروپا باشه از وسیله های زندگی گرفته تا نوع پوشش و...موقع مهریه که میشه مسلمونی و سنت پیامبر(ص)رو چماق میکنن میگن 1364 سکه مهریه شون هست آیا تواروپا واسه ازدواج با یه دختر باید چیزی از طرف مرد به زن داده بشه؟مرد وزن باهم کار میکنند و پول در می آورند!
  • زن IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    16 12
    مهریه من 500 سکه تمام بهار بود که بعد از ازدواج به صورت توافقی کردمش1 سکه تمام بهار آزادی .من توقع تساوی در باقی اموالی روداشتم که بعدا در زندگی مشترک به دست میاد که البته هم برآورده نشد.مردا ما زنها رو در امور مالی ندیده میگیرن.
    • پسر IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
      6 4
      چرا باید در امور مالی دیده بشن وقتی زنها فقط مصرف کننده هستند.نفقه و پول لباس و طلا و هزارتا چیز دیگه
  • یاس IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    12 6
    ضمانت اجرا از خود قانون مهم تره...
  • لیدا shz IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    24 31
    نیس مردا خیلی با جنبه هستن که ما هم به مهریه کم قانع باشیم آخه مشکل اینجاست که بیشتر آقایون این دوره به یکی قانع نیستن اگه ترس از مهریه هم نداشته باشن که هر ظلمی دلشون بخواد به خانوما میکنن.... این حکم نباید واسه همه باشه آقا زور که نیست چشاشونو باز کنن مهر زیاد نکنن و همینی که هست نمیتونین زن نگیرین... خبرانلاین حرف بدی که نیست حذفش نکن
    • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      30 9
      خواهر گرامی شما باید شوهرتو با عشق در کنار خودت نگه داری نه با زور مهریه،شما اگه بخواهی با زور مهریه به شوهرت امر و نهی کنی و هر آنچه می خواهی بدست آوری، مطمئن با ش اون شوهر علاقه اش رو رفته رفته نسبت به خودت کم میکنی و ... همچنین اینو بدون که اگر بین دو نفر عشق و محبت باشه هیچ چیز نمی تونه اونها رو از هم جدا کنه، ما آقایون هم با این اوضاع چشم خودمون کاملا باز می کنیم بیشتر از 14 تا سکه مهر نمیکیم و شما میمونی و ... به نظر بنده دختری که شرط مهریه بالا میذاره از اول به دنبال مال اندوزی از شوهر است(قابل توجه آقایون) پس زن واقعی زنی است با دار و ندار مرد بسازه.
    • سامان IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      15 1
      کجای کاری خانوم بیزینسمن!!!! فکر کردی همه مثل خواستگار های دم درتون که صف کشیدن مایه دارن.....من به شخصه برای 1 سکه مهریه هم باید برم اب خنک............گرچه دخترایی که مثل شما از همون روز اول چرتکه دستشونه مطمعنا اگه تو دوران زندگی مشکلی برات پیش بیاد میزارنت به امونه خدا و میرن(البته اگه مرام داشته باشنو مهریهشونو هم نزارن اجرا!!!)
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    30 6
    جوانان عزيز : در موقع ازدواج خجالت و عشق را كنار بگذاريد .هر چه در توان داريد مهر را قبول كنيد.و گوش به حرف كسي ندهيد. چون بعدا گرفتاري داريد
  • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    22 7
    اونوقت جريان معكوس ميشه و خانم ها متضرر ميشن. هروقت جلو اعتياد و فساد گرفته شد . واسه خيانت مجازات سنگين در نظر گرفته شد و ازدواج با دو زن ممنوع شد . اصلاً مهريه رو ممنوع كنيد.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    24 27
    14 تا هم زیاده
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    10 4
    به نظر من تز شروع ازدواج و تا زمانی که خدای نکرده زندگی با طلاق میرسد طبق سالهای زندگی ، اموال به زن هم تعلق بگیرد مثل اجرت المثل اینطوری نه خانمهایی که از مهریه سوئ استفاده میکنند نه آقایانی که خیلی راحت طلاق میدهند جلویشان گرفته میشود و قانون درصد ها را تعیین کند اینطوری خیلی راحت خانمی برای مهریه تا عقد کرد و یک مساله کوچک پیش آمد در پی طلاق نیست هم آقا میداند که بخواهد بهانه گیری کند باید بهای آن را هم بپردازد.و فرهنگ سازی شود که مهریه هم اگر زیاد یا کم باشد دلیل ارزش یا بی ارزشی دختر یا زن نیست.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    17 3
    با نظر زرتشت موافقم غیر از مطلب تو پرانتز که نوشه اموال حتی قبل از ازدواج، بقیه ش هم خوبه هم قابل اجرائ مهمترین مساله این است که بعد از طلاق زنان سرپناهی داشته باشند .و به بدبختی نیافتند.
  • ام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    23 26
    به نظر من الان باید کلا مهریه رو حذف کنن مهریه مال قدیم بود که قریب به اتفاق زنها دستشون به دهنشون نمی رسید الان که وضع مالی بیشتر خانم ها بهتر از آقایونه
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    23 6
    نمیشه هیچ قانونی برای میزان مهریه تعیین کرد همینطور که تا خالا برای حق طلاق زن هیچ قانونی مشخص نکردن برای رفتن سرکار برای حق خروج از کشور وهر حقی که اسلام فقط برای مرد تعیین کرده .نمیتونین دفتر را مجبور به کاری کنید که مخالف اسلامه .اسلام میزانی برای همین یک فقره حق زن قادل نشده .
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    30 18
    ضمنا اقای یاسر که از زنان اروپایی گفتید در اروپا ثروت مرد بعد از طلاق نصف میشه وهر چقدر ثروت داشته باشه باید نصفش رو به زنش بده فکر میکنم شما قبل از اینکه زن مظلمه ایرانی رو با زن اروپایی مقایسه کنید ببینید اگه جای همون مرد اروپایی بودین هزار تا کلک هموار نمیکردین که قبل از طلاق ثروتتون رو به نام کسی دیگه ای بزنین که نتونن ازتون بگیرن ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      12 0
      اشتباه نکنید ثروت هم مرد و هم زن نصف میشه
  • علی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    14 1
    سلام به همگی من یه جامعه شناسم. حرف همه رو خوندم. الآن اختلاف منافع بین دو طبقه یا قشر زن و مرد باعث این همه جدل شده. اگه یه سری بزنید به دادگاههای خانواده می بینید که گوش تا گوش دادگاه خانمهایی نشستند که همه مهریه اشان رو اجرا گذاشتند. این اتفاق طی دو سال اخیر به دلیل ناسازگاری یکباره مردها نیافتاده بلکه افزایش قیمت طلا و سکه باعث بی تابی خانمها و اقدام عجولانه برای تلافی و یا ثروتمند شدنه که باعث افزایش آمار طلاق و آسیبهای جدی به خانواده و کودکان و مفسده های پیوست طلاق می شود. خانمهایی که شاغل هستند و گاهی درآمد و ثروت بیشتری از شوهر دارند، چرا باید مهریه آنچنانی داشته باشند؟ زنان به جای مهریه و نفقه باید مطالبه آزادی و برابری حقوقی و قانونی بکنند که متاسفانه آن نسیه را رها کرده و این نقد
  • علی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    11 1
    ادامه- آن نسیه را رها کرده و این نقد را چسبیده اند. با رانت نفقه و مهریه زنان هرگز به آزادی و برابری نمی رسند. همین رانت خواری باعث شده تا دست از تلاش برای کسب برابری بردارند و چه بسا حاضرند اندکی ذلت را هم تحمل کنند تا به مالی برسند. آیا کرامت زن این بوده و هست؟ به زنان حق کار، طلاق و حضانت و سایر حقوق برابر با مرد را بدهیم اما بابت بچه داری و زایمان و برخی مشکلات زنانه دولت موظف است از محل بیمه و خدمات اجتماعی امنیت آتی او را تأمین کند.
    • بدون نام US ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      2 11
      آقا جامعه شناس چرا نفقه که جزء دین ماست رو مورد تمسخر قرار میدی
  • بدون نام IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    9 1
    باید تدبیر 14 سکه قانونی شود و قابل تغییرات نباشد. حتی اگر بیشتر مطرح شد خوبه خود ابطال شود. همانگونه که برای مزایا و افزایش ان از دول امریکا و اروپا تبعیت میکنید رویه ازدواج را نیز مانند انها پیگیری و اجرا کنید. تعدادی بزرگوار بیسواد تصمیمی میگیرند که سایر را به چاه(کاهش جمعیت و تاثیر در پیروزی بر اساس جمعیت و...) میشود. در کل سعی شود مانند دول اروپایی سکه و پول نقد و امثال ان منحل شود. البته فکر کنم چون پیشنهاد دهندگان خانم اند وقتی از موضوع متضرر شوند این تدابیر را مطرح نکنند.
  • بدون نام IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    17 2
    پاسخ به الی : بمون تو خونه تا یکی بیاد و هزار سکه شیر بها بهت بده ولی مطمئن باش که در خونه ی بابات را کسی به صدا در نمی آورد ولی شما منتظر باش شاید فرجی برات شد
  • پارمیس IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    11 22
    مهریه پشتوانه زنه.. همه برگ های برنده دسته مرده یک مهریه رو هم میخواین دو در کنین.
    • رامین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      17 6
      با همین سکه که به قول شما پشتوانه دختره ، شما زنا پدر مردها رو در آوردین، وای به حال اینکه چیزای دیگه مثل حق طلاق و خروج از کشور و ... دست شما بیوفته، دیگه اونوقت سنگ رو سنگ بند نمیشه!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    13 3
    مردی گفتن و زنی گفتن ،در زندگی بیشتر فشار ها روی مرد است مرداست باید هرجوری که شده احتیجات خانواده را تامین کنه زن توخونه می شینه اگر مرد آورد میخوره ومیپوشه اگر نیاورد می شینه یک گوشه ای کار به کار کسی ندارد وقرقر میگیرد واز مرد مخارج وغیره می خواهد مرد بدبخت بیاد با این گرانی بی پولی بیفتد تو گرداب از طرفی خانم خوشش نیامد و درخواس مهریه اش می کند .....
  • یزدی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    9 6
    من یک مرد 40 ساله یزدی هستم ودر شهر ما، کرمان و اصفهان بیشتر مردها قبل از ازدواج 3 دانگ سندی و یا تعدادی سکه هر چند کم را به نام همسر میکنند و بعد زندگیشان را شروع میکنند در همان خانه ای که به نام هر دویشان هست و رسم پسندیده ای است ولی در تهران دیدم که اقوام ما میایند میگویند دخترمان 1500 سکه مهرش هست که اگر بررسی شود معلوم میشود که داماد 15 سکه هم نداشته که این کاری عاقلانه برای شوهر دادن یک دختر نیست و به نظر من اگر 15 سکه را نقد بگیرند بهتر از 1500 سکه روی یخ است چون وقتی داماد نداشته باشد نهایت کارش زندان و اعصاب خردکنی برای همه اعضای خانواده است،به نظرم همون اول باید تکلیف را روشن کنند که سیلی نقد به از حلوای نسیه!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    15 2
    دختر و پسرها باید قبل از ازدواج و در سند ازدواج ذکر کنند که هر دو از حقوق مساوی در همه موارد اعم از مال ، حضانت و تدریس و چیزی که زیاد خوشایند نیست طلاق....برخوردارند و از لحظه شروع زندگی تمام دستاوردهایشان را نصف کنند حتی سند یک موبایل 500 هزار تومانی را تا هم به زندگی دلگرم شوند هم از حقوق مساوی برخوردار باشند چون چند صباح زندگی به جار و جنحالش نمی ارزد و هیچ چیز جای عشق و مودت را بین زن و شوهر پر نمیکند نه پول و ارزشهای مادی و نه هیچ چیز دیگری فقط باید قانع بود و شکر نعمتهای خدا را بجا آورد که او روزی دهنده است.
  • سارا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    15 4
    به نظر من تمام کسانی که به نفع مهریه نظر دادن خانوم هستن، حتی اونهایی که به اسم مرد نظر نظر دادن. چون هیچ مردی با مهریه موافق نیست. خیلی از خانومهایی که نیت خیر دارن هم موافق مهریه نیستن. ما در بستگان و آشنایان خودمون تو این چند سال خیلی جدایی به خاطر مهریه داشتیم. نکته ی مهم اینه که مهریه خیلی وسوسه انگیزه. اونهایی که مهریه رو اجرا میزارن فقط به خاطر وسوسه ی پوله که اینکارو می کنن وگرنه مرد بیچاره چه گناهی کرده که به خاطرش باید بره پشت میله های زندان؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    9 0
    راه کاری که مناسب به نظر میرسد: گذراندن دوره هایی پیش از ازدواج برای زن و مرد و خانواده هایشان - کمک شوهر به استقلال مالی همسرش از طریق اجازه به تحصیل و یا سایر دوره های کار آموزی - ایجاد بیمه های خانواده به منظور حفظ آن و در صورت طلاق ، بهره گیری از آن توسط زن و اولاد تحت تکفل او- حذف مهریه های بالای 14 سکه و هرگونه وجه ضمان دیگر..
  • بی طرف IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    7 3
    خواهش می کنم توجه کنید مساله مهریه بیشتر از اونکه در هنگام طلاق و جدایی و اختلافها کاربردی داشته باشه در زمان فوت شوهر کاربرد داره چرا که زن تنها از 1/8 اموال هوایی مرد ارث می بره و تنها سهمی که از اموال شوهر می بره همان مهریه هست! اگر مثلا زن کهنسالی شوهرش فوت کنه و شوهر از اموال خود چیزی به زن نداده باشه تنها مهریه هست که به زن میرسه و مثلا اگر اون زوج خونه ای داشته باشن اون خونه ارث بچه هاست و میتونن مادر را از خونه بیرون کنن! اینجاست که مهریه کاربرد داره و گرنه مهریه هیچ زندگی رو شیرین نمی کنه و هیچ مرد و زنی که به فکر استفاده ابزاری ار آن هستند رو خوشبخت نمی کنه.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    6 0
    راه کاری که مناسب به نظر میرسد: گذراندن دوره هایی پیش از ازدواج برای زن و مرد و خانواده هایشان - کمک شوهر به استقلال مالی همسرش از طریق اجازه به تحصیل و یا سایر دوره های کار آموزی - ایجاد بیمه های خانواده به منظور حفظ آن و در صورت طلاق ، بهره گیری از آن توسط زن و اولاد تحت تکفل او- حذف مهریه های بالای 14 سکه و هرگونه وجه ضمان دیگر- بهره گیری همه خانواده ها از مشاورین کارشناس و مجرب خانواده بصورت رایگان-
  • بدون نام GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    5 7
    به جای مهریه اگه یه حقوق مادام العمر باشه چطوره؟ یعنی در صورت طلاق مثلا ماهی یه نیم سکه نمیشه که زن تا هوایی شد سریع مهریه بخواد یا مرد هم سریع طلاق بده مهریه کم باشه...
  • انسان IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    8 0
    به نظر میاد یه جنگی بین جنسهای مخالف از سنین کودکی تا بزرگسالی توی جامعه ما رخ میده که نگاه هممون به جنس مخالف همراه با شک و سوئ نیت هستش(البته که افرادی با نیتها و روان خراب در هر دو گروه هستند) کاش یکم از بالا ببینیم قضیه رو، ماها (چه خانم و چه آقا) تصمیم میگیریم در ادامه زندگی با کسی باشیم طبق قراردادی به نام ازدواج همه موارد هم میتونیم باهم توافق کنیم و حتی قانونا و محضری،حالا که قانون ما نقص زیاد داره اینو با توافقات میشه پوشوند و اگر خارج از توافقات اتفاق افتاد و قابل ادامه دادن نبود اون رابطه، خیلی انسانی راهها از هم جدا میشه ،خوبه که فکر کنیم ببینیم اصولا فلسفه ازدواج چی هست؟در آخر اینکه همدیگرو دوست داشته باشیم توی روزگاری که فشار اقتصادی و غیره حوصله هارو کم کرده ..طولانی شد ببخشید
  • والا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    15 1
    خواهر زاده ام اومده میگه دایی! حالا که سکه گرون شده میخوام برم مهریه ام رو بذارم اجرا! میگم آخه تو و رضا که با هم مشکل ندارین تازه رضا که پولی نداره به تو بده! میگه: میدونم! ولی باباش داره و هیچی خرج ما نمیکنه. وقتی بچه اشو بندازم زندان مجبور میشه پولی به ما بده! گفتم ما؟! کدوم ما؟! گفت: آخه با رضا هم صحبت کردم موافقه!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    2 2
    نمی شه که ثبت نکنند ولی می شه حق ثبت را به نسبت این مهریه آنقدر بالا بگیرند که مثل یک مانع شود
  • anan IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    4 2
    سلام نظر من اینه که مهریه بایس برداشته بشه ، (نخند) ولی در عوض حق طلاق رو هم به زن بدن این راهکار تا حدود زیادی مشکلات رو حل خواهد کرد
  • مه تا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    1 0
    با نظر آقای نوین موافقم ریشه ی تمام مشکلات ما در عمل نکردن به قرآن است. جای قرآن در زندگی ما ایرانیان توی سفره عقد،سفره هفت سین، سر طاقچه و بر مزار مردگان است.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    5 4
    من هیچ اعتقادی به مهریه زیاد نداشتم و بهمین خاطر مهریم رو 14 تا زدم.اما چیز زیادی از ازدواجمون نگذشته بود که شوهرم درخواست طلاق داد وقتی مجبور شدم با سن کمم(19) مدام از پله های دادگاه پاییین و بالا برم تازه فهمیدم چرا مهریشون و سنگین میزنن.بعد از 8ماه شوهرم نظرش عوض شدو گفت پشیمونم نمیخوام طلاقت بدم و از اونجایی که حق طلاق با مرد بودو منم فکر میکردم شاید عوض شده دوباره سعی کردم باهاش زندگی کنم اما زندگی کردن با مردی که عاشقش بودی ولی اون به عوضش فقط واست غم و غصه اورد هیچ ارزشی نداره.یک ندونم کاری و انتخاب اشتباه و البته طرز فکر اشتباه و مثبت نگاه کردن به آدما منو محکوم به زندگی اجباری کرد زندگی که با صداقت شروعش کردم.من نمیدونم اگه قوانین ازدواج ما بر اساس کتاب خداست پس عدالت خداکجایه.سن:24