۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱

ریچارد دی. زانوک تهیه‌کننده پرکار هالیوود که یک جایزه اسکار در کارنامه داشت، در 77 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، زانوک روز جمعه بر اثر حمله قلبی در خانه خود در بورلی هیلز درگذشت.
 

ریچارد دی. زانوک که خیلی‌ها او را با نام دیک زانوک می‌شناسند، بیش از همه به خاطر کار خود در فیلم‌هایی چون «آوای موسیقی» («اشک‌ها و لبخندها»)، «آرواره‌ها» و «رانندگی برای خانم دیزی» شهرت دارد.
 

او فرزند داریل زانوک تهیه‌کننده صاحبنام هالیوود و ویرجینیا فاکس بازیگر بود و زمانی که در 28 سالگی ریاست استودیو فاکس قرن بیستم را به عهده گرفت، نام خود را به عنوان جوان‌ترین رئیس استودیو در تاریخ ثبت کرد.
 

استیون اسپیلبرگ دوست زانوک او را «سنگ بنای  صنعت فیلمسازی» خطاب کرد.
 

پس از آنکه پدرش او را رئیس بخش تولید فاکس قرن بیستم کرد، زانوک جوان نظارت بر پخش تعدادی از فیلم‌های کلاسیک آن زمان مانند «آوای موسیقی» و «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را به عهده گرفت.
 

پس از شکست تجاری چند موزیکال سینمایی، پدر زانوک او را اخراج کرد. زانوک در بخش زیادی از دوران کاری خود به عنوان یک تهیه‌کننده مستقل فعال بود.
 

او با استیون اسپیلبرگ در بلاک‌باستر «آرواره‌ها» و چند فیلم دیگر همکاری کرد. اسپیلبرگ در بیانیه‌ای گفت: «هر چه از تهیه‌کنندگی می‌دانم از او یاد گرفتم. او یکی از محترم‌ترین و وفادارترین افراد حرفه ما بود و با چنگ و دندان برای کارگردانان خود می‌جنگید.»
 

فیلم «رانندگی برای خانم دیزی» در 1990 برنده چهار جایزه اسکار شامل اسکار بهترین فیلم برای زانوک و همسر و همکارش لیلی فینی زانوک شد. او برای فیلم‌های «آرواره‌ها» و «حکم دادگاه» هم نامزد اسکار بود و سال 1991 جایزه یادبود ایروینگ جی. تالبرگ را از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دریافت کرد.
 

زانوک در سال‌های اخیر در چند فیلم از جمله «سیاره میمون‌ها»، «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» و «آلیس در سرزمین عجایب» با تیم برتن همکاری کرد.
 

بی‌بی‌سی / 13 ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری
 

5858        
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =