عصرایران نوشت:

دولت امارات روز گذشته نخستین محموله نفتی خود را از خط لوله " حبشان – فجیره " انتقال داد.
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از افتتاح کم سروصدای این خط لوله با حضور مقامات نفتی اماراتی و چند مقام از شرکت های نفتی بزرگ آمریکایی و اروپایی خبر داد.قرار است امارات 75 درصد از نفت صادراتی خود را از طریق این خط لوله 360 کیلومتری صادر کند و با این کار وابستگی این کشور به عبور محموله های نفتی اش از تنگه هرمز به یک چهارم کاهش یابد.
 
در مراسم افتتاح این خط لوله مقامات شرکت نفتی اکسون موبایل و نیز شرکت های نفتی شل و توتال حضور داشتند . اجرای این پروژه از سال 2008 از سوی دولت امارات به یک پیمانکار چینی واگذار شد و روز گذشته با گذشت چهار سال نخستین محموله نفتی امارات به ظرفیت چند صد هزار بشکه از این خط لوله به ساحل فجیره در دریای عمان منتقل شد.
 
ظرفیت انتقال این خط لوله روزانه 1 و نیم میلیون بشکه در روز است و وزیر نفت امارات روز گذشته در مراسم افتتاح آن اعلام کرد که این خط لوله برای کشورش اهمیتی بسیاراستراتژیک دارد .وی در تشریح این اهمیت گفت : این خط لوله نفتی به مشتریان ما این امکان را می دهد که محموله های بزرگ تری از نفت ما را حمل کنند و برای ما هم این مزیت را دارد که میان دو راه تنگه هرمز و خط لوله قدرت انتخاب داشته باشیم.
 
کشورهای عربی حاشبیه خلیج فارس در سال های گذشته و همزمان با مطرح شدن احتمال انسداد تنگه هرمز تلاش کرده اند تا با ایجاد خطوط لوله از وابستگی خود به عبور نفتکش هایشان از این تنگه بکاهند.
 
اخیرا دولت عربستان نیز با راه اندازی یک خط لوله نفتی قدیمی خود به دریای سرخ امکان صادرات روزانه یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت خود را از طریق این خط لوله احیا کرد.
 
جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته بارها تهدید کرده است که در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی اش ، آبراه تنگه هرمز را خواهد بست.
 

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    همینطوری پیش بریم بستن تنگه هرمز میشه نوش داروی بعد از مرگ سهراب . هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ..... اگه معتقدیم باید بسته شه، پس باید حرکتی کرد ، اگه هم واقعا این کار به مصلحت کشور (و فقط کشور خودمون نه بقیه ممالک نان به نرخ روز خور) نیست پس زودتر راه حل واقعی و اربردی برای گذار از این شرایط پیدا کنیم . با حرف و سروصدای بیخود فقط خودمون گول میزنیم .
    • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
      4 0
      پارسال 2.5 میلیون بشکه صادر میکردیم. الان 1.5 میلیون بشکه در روز.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    خط لوله شون رو هم با موشک می زنیم و نابود می کنیم.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      18 5
      ما نمی زنیم ولی جنگ که بشه این خط لوله خودش مرتب مورد اصابت موشک و بقیه چیز ها قرار می گیره
    • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      66 7
      از این حرفها صدام و قضافی هم میزدند.
  • کوروش IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    472 9
    این رو می گن آینده نگری مسئولین یک کشور-از 4 سال پیش فکر همچین روزایی رو کردن گرچه ما هم برنامه چشم انداز 20 ساله داریم ولی برنامه ها عملا روزانه و هرچه پیش آید خوش آید است.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
      15 25
      مگه عربستان و امارات از لوله کشی سرشون میشه؟ آمریکا بهشون گفته همچین کاری کنند, اونا هم برداشتن یک پیمانکار چینی اوردن تا براشون درست کنه.........
  • ALIAKBAR IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    14 5
    بهترين راه مقابله با دشمن جنگ با عملكرد و شيوه رويكرد خودش هست اگر جنگ اقتصادي ميكند ما هم بايستي با شيوه اقتصادي جنگ كنيم 1- بالا رفتن قيمت انرژي از هر طريقي و نهايت فروپاشي صنعت غرب 2-تحميل هزينه بيشتر به صادرات نفتي كشورهاي عرب حامي غرب و آمريكا3-اهميت دادن به توليد داخلي و خريد كالاهاي ايراني 4-تخصيص ارز فقط به واردات كالاهاي اساسي اون هم بخاطر كاهش قيمتها5-صداقت در كار مديران و مسئولين ممكلتي بخاطر جلب اعتماد مردمي 6-لازمه يك حكومت موفق عدم تصدي مسئوليتها و موقعيتها به اقوام و بستگان واقعا اين مسئله خيلي مهم است
    • مهری CN ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      2 2
      موافقم صد درصد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    8 4
    اگه دور بزنند فکر می کنم تنگه هرمز دیگه اصلا به درد نمی خوره وشرایط از اینی که هست بدتر می شه با ید یه فکر اساسی کرد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    9 8
    در هر صورت اگر امنیت ایران با چالش مواجه شود، امنیت خاورمیانه و تامین انرژی دچار مشکل خواهد شد. قطعا انفجار خودجوش یک خط لوله از انسداد از پیش برنامه ریزی شده تنگه هرمز مشکل تر نخواهد بود.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    11 8
    قابل توجه مخاطبینی که از این خبر ذوق زده شده اند : روزانه 16.5 تا 17 میلیون بشكه نفت خام از منطقه خلیج‌فارس صادر می‌شود كه تمام آن از تنگه هرمز عبور می‌كند و این به جز حجم عظیم فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و مایحتاج كشورهای منطقه است و در مجموع می‌توان گفت 90 درصد صادرات نفت تولید كنندگان خلیج فارس از این مسیر عبور میكند.كارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته شدن تنگه هرمز بهای نفت از مرز 250 دلار خواهد گذشت. بعضی كارشناسان نیز سخن از سقوط اقتصاد جهانی در صورت بسته شدن این تنگه می‌گویندواقعیت آن است كه مجموع معبرهای جایگزین انرژی در خوشبینانه ترین حالت نمی‌توانند بیش از 7 میلیون بشكه از 17 میلیون بشكه نفت عبوری از این تنگه را از خود عبور دهد. پس حالا حالا ها این تنگه استراتژیک است.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      5 4
      دوست عزیز گران خواهد شد ولی نه انقدر .در ضمن در اون صورت راههای دیگر توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد
  • مرجان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    8 11
    هزينه واسشون ايجاد كرديم خودش خوبه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    16 6
    آقای بدون نام میشه بگید چه جوری میزنید؟؟؟ بیایید یه کم واقع گرا باشیم و با تامل بیشتر به قضیه نگاه کنیم. با جنگ و موشکو ... هیچ چیزی حل نمیشه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    9 9
    به درک...اگر ما تنگه هرمز را ببندیم...نفت را با لوله میبرند ...بقیه کالا ها را چطور؟
    • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      8 7
      با بزرگترین هواپیماها میبرن
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    9 10
    اماراتی که تا چند سال پیش ملاً کارایی یک دونه خیابون ما رو هم نداشت واقعاً که خجالت آوره
  • بدون نام US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    31 3
    کاش میشد در این مسایل کلان، نظر عموم مردم را جویا شد. و مطابق میل اکثریت اظهار نظر و رفتار کرد.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    3 1
    هر کاری میکنین فقط نزارین دنیا نفت ایران رو فراموش کنه
  • جوان وطن IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    16 5
    سالها پیش زمانی که آمریکا شهر های ژاپن را بیرحمانه مورد حمله اتمی قرار داد،علیرغم همه تنفر و انزجاری که در دل مردم ژاپن در آنروزها بود و حس خشم اغشته به انتقام جویی که لحظه ای کسی را راحت نمی گذاشت عقلانی ترین تصمیمی که می شد گرفت را امپراتور ژاپن گرفت و گفت همه درد و اندوه این تسلیم را به عهده می گیرم.در آنروز گفت که ما از امروز بر روی پیشرفت های علمی و اقتصادی کار خواهیم کرد و دیگر کاری با جنگ نداریم.خیلی از فرماندهان جنگی خودکشی کردند چون مصالحه را در آن شرایط بر خلاف روح جنگ می دانستند.
    • بدون نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
      2 1
      البته اونا ژاپنی اند و اینجا ایران است ایران!
  • مهدی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    اتفاقا این میانبر نفتی برای امنیت ایران خیلی بهتره چونکه یک مقداری از وابستگی نفت دنیا به تنگه هرمز کم میشه و در ادامه باعث کمرنگ شدن حضور نظامی توی منطقه میشه .