موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، می‌گوید: یا باید وظایف وزارت رفاه را برگرداند و یا این وزارتخانه را با وزارت کار و وزارت تعاون یکی کرد. وزارت بهداشت گزینه خوبی نیست.

درحالی که صادق محصولی به عنوان وزیر رفاه و تأمین اجتماعی معرفی می‌شود، اما مجلس خواب‌های عجیب و غریبی برای این وزارتخانه دیده است. مثلاً ادغام در وزارت بهداشت. در هنگام رأی اعتماد مجلس به دولت دهم، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به طعنه گفته بود نمی‌خواهیم فاطمه آجرلو هم از وکالت بیفتد هم از وزارت، جون وزارت رفاه به زودی منحل می‌شود. درواقع محمود احمدی‌نژاد درحالی یار دیرینش را به عنوان وزیر رفاه به مجلس معرفی می‌کند که حداکثر تا پایان سال وزارت رفاه در وزارت بهداشت ادغام می‌شود. با وجود همه موافقت‌هایی که درباره انحلال وزارت رفاه وجود دارد، اما برخی نماینده‌ها می‌گویند می‌توان وزارت رفاه را ادغام نکرد و یا در وزارتخانه دیگری ادغام کرد. یکی از آنها موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. او می‌گوید که یا باید وظایف وزارت رفاه را برگرداند و یا این وزارتخانه را با وزارت کار و وزارت تعاون یکی کرد. وزارت بهداشت گزینه خوبی نیست. درواقع ثروتی عقیده دارد باید وزارت رفاه را تقویت کرد نه اینکه بی‌خیالش شد.

ادغام وزارتخانه‌ها گویا از وزارت رفاه و وزارت بهداشت شروع می‌شود، این اتفاق درستی است؟
مملکت شده اینکه جایی در جایی ادغام شود و یا جدا شود. نبایستی نماینده‌ها در این وادی وارد شوند. در ارتباط با این قضیه یک بار برای 20، 30 سال آینده باید تشکیلات دولتی را تعریف کنیم. در بحران اقتصادی، کره جنوبی چندتا وزارتخانه را کم کرد. بنا به قانون 5 ساله چهارم که کوچک‌سازی باید اتفاق بیفتد، بایستی تعداد کارمندان دولت برسد به یک میلیون و 900 هزار نفر. الان دو میلیون و 650 هزار نفر است. نتیجه مطالعاتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق انجام شد، این بود که 8 تا وزارتخانه ادغام شود. همچنین طرح جامع مدیریت کلان کشور می‌گوید 4 تا وزارتخانه باید کم شود باید برسد به 14 تا 16 وزارتخانه؛ نفت با نیرو، صنایع و معادن با بازرگانی، علوم با آموزش و پرورش و رفاه با کار و تعاون.

بسیاری از نماینده‌ها می‌گویند وظایف وزارت رفاه با وزارت کار سنخیتی ندارد و طرحی خام است.
کار و رفاه سنخیتی ندارد. اما تعاون که باشد مشترکاتی پیدا می‌کنند.

با این حال بحث ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت به زودی در مجلس مطرح می‌شود، حذف این وزارتخانه کار درستی است؟
وزارت رفاه یک وزارتخانه جدید است. تنها 5 سال از تشکیل آن می‌گذرد. به همین دلیل شاید شایسته نباشد که حذفش کنیم.

اما در دولت و مجلس بسیاری عقیده دارند می‌گویند اصلاً تشکیل وزارت رفاه اشتباه بوده است.
وزارت رفاه باید تشکیل می‌شد. چون در سال 83 ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی تصویب شد. بعد از آن هم آقای شریف‌زادگان در دولت هشتم به عنوان وزیر رفاه همان سال معرفی شد. اما مشکلاتی در وظایف این وزارتخانه بوجود آمده است. در ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی سه وظیفه عمده در سه حوزه کاری برای وزارت رفاه پیش‌بینی شده است؛ حوزه بیمه‌ای، حوزه حمایتی و حوزه امداد و نجات. تا چند ماه پیش وزارت رفاه وظایف بیمه‌ای و حمایتی را انجام می‌داد. اما وظیفه امداد و نجات تاکنون برعهده این وزارتخانه نبوده است. امداد و نجات شامل سازمان هلال احمر و ستاد مدیریت بحران می‌شود. هلال احمر زیر نظر معاون وزیر کشور است که او رئیس ستاد مدیریت بحران هم هست. چندی پیش قانون جامع مدیریت بحران کشور را هیأت دولت تصویب کرد. براساس این قانون رئیس ستاد مدیریت بحران، رئیس‌جمهور است. درواقع این قانون دخالت در وظایف وزارت رفاه محسوب می‌شود. یک جور موازی کاری.

وظایف بیمه‌ای هم که چندان زیر نظر وزارت رفاه نیست.
این اتفاق پس از ادغام بیمه تأمین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و سازمان بازنشستگی کل کشور افتاده است. هیأت دولت با تفسیر ماده‌ای از قانون مدیریت خدمات کشور، این سه نهاد را ادغام کرد و زیر نظر نهاد ریاست جمهوری گذاشت. حتی در حکم رئیس جدید سازمان تأمین اجتماعی، آقای احمدی‌نژاد عنوان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تأمین اجتماعی را بکار برد. همین باعث شد وزیر رفاه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان تأمین اجتماعی شرکت نکند. مجلس مخالفت کرد و قرار شد این مصوبه را برگردانند، حتی کار به دیوان عدالت اداری هم کشید، دیوان البته به دولت رأی داد. با این حال نماینده‌ها تصویب کردند که تنها مجلس می‌تواند ادغان سازمان‌های بازنشستگی را تصویب کند و نه دولت. به همین دلیل دولت باید تأمین اجتماعی و خدمات درمانی را به وزارت رفاه برگرداند. با این حال دولت وظیفه دوم را که خدمات بیمه‌ای بود از وزارت رفاه گرفت.

به نظر نمی‌رسد دولت به این سادگی از نظرش کوتاه بیاید. با این حساب تنها وظیفه حمایتی مانده است. وزارت رفاه باید برای همین یک وظیفه بماند؟
به همین دلیل نماینده‌ها می‌گویند وزارت رفاه در وزارت بهداشت ادغام شود. خدمات حمایتی دولتی در ایران شامل سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌شود. کمیته امداد که زیر نظر رهبری است و وزارت رفاه کاری با آن ندارد. می‌ماند یک سازمان بهزیستی. نماینده‌ها می‌گویند همین یک سازمان را هم بگیریم و بدهیم به وزارت بهداشت. مثل قبل که بود.

اما وزیر بهداشت اعلام کرده است که بیمه‌ها را هم می‌خواهد.
همین دیگر، وزارت بهداشت هم بیمه‌ها را می‌خواهد، هم بازنشستگی، هم خدمات حمایتی، هم بیمه‌ای و هم درمانی. اما نمی‌شود که یک سازمان هم خدمات‌گیرنده باشد و هم خدمات‌دهنده. نظارتی دیگر وجود ندارد. وزارت رفاه خدمات بیمه‌ای به وزارت بهداشت می‌داد، وزارت بهداشت هم خدمات سلامتی به بیمه شده‌های وزارت رفاه.

مشکلات وزارت رفاه و وزارت بهداشت سر همین بیمه‌هاست.
بیمه و وزارت بهداشت سر کیفیت خدمات جنگ و دعوا دارند. در پنج سال گذشته همیشه وزارت بهداشت و رفاه سر همین موضوع دعوا داشتند. رفاه می‌گفت خدمات درمانی وزارت بهداشت خوب نیست، مراکز خصوصی برای بیمه شده من بهتر است. بهداشت می‌گفت هزینه‌ها بالا رفته و باید سرانه بیشتری پرداخت کنید و پول پزشک خانواده بیشتر بدهید. اما مردم از پزشک خانواده و بیمارستان‌های دولتی ناراضی هستند. پزشک خانواده خوب به روستاها نمی‌رود. مردم از پزشکان خصوصی هم ناراضی هستند، چون تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند. اکنون 70 درصد پزشکان هم زیر میزی می‌گیرند.

با این حال باز هم مردم معطل مانده‌اند، به مردم بیشتر فشار می‌آید.
از هیچی که بهتر است. اگر همین نظارت و سرسختی وزارت رفاه نبود، بحث خودگردانی بیمارستان‌ها لغو نمی‌شد. همین جوری هم وزارت بهداشت کم‌کاری‌ها و نواقصش را زیر سبیلی رد می‌کند، نظارت هم که نباشد معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

پس بالاخره باید چه اتفاقی برای این دو وزارتخانه بیفتد؟
من با ادغام وزارت بهداشت و وزارت رفاه مخالفم. باید وزارت رفاه با وزارت کار و وزارت تعاون ادغام شود. مطابق آنچه که در قانون توسعه چهارم آمده است.

اما وظایف وزارت رفاه چه می‌شود؟
می‌شود وزارت رفاه را ادغام نکرد و با قانون، وظایفش را برگرداند.

کد خبر 22893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =