مصر از جمله کشورهایی بود که با وجود دوستی غیرقابل انکار با واشنگتن نسبت به اظهارات هیلاری ابراز نارضایتی کرد

نارضایتی جهان عرب از سخنان مغرضانه هیلاری کلینتون در اسرائیل آنچنان فضای حاکم بر خاورمیانه را ضدآمریکایی کرده‌است که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده وادار به سفری به مصر آن هم خارج از برنامه شد. عقب‌نشینی هیلاری از بحث توقف کامل شهرک‌سازی‌ها در خاورمیانه نه تنها فلسطینی‌ها را برانگیخته است بلکه اعراب را هم برای نخستین بار از زمان حضور اوباما در قدرت علیه دولت او علم کرده است. هیلاری خارج از برنامه به قاهره سفر کرده و در توقفی کوتاه در این کشور با همتای مصری خود و وزیر اطلاعات دیدار کرد. عمر سلیمان نقش میانجی میان حماس و فتح را بازی می‌کند و البته طرف مورد اطمینان آمریکایی‌ها برای میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائیل است. هیلاری پیش از بازگشت به واشنگتن با حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مضر هم گپ و گفت‌وگویی خواهد داشت. مصر هم از جمله کشورهایی بود که با وجود دوستی غیرقابل انکار با واشنگتن نسبت به اظهارات هیلاری در بیت‌المقدس ابراز نارضایتی کرده بود.
همزمان پارلمان ایالات متحده به کمک اسرائیل آمد و تصویب گزارش گلدستون را ناعادلانه خواند. نمایندگان مجلس آمریکا با 344 رأی موافق و 36 رأی مخالف، قطعنامه غیرالزام‌آوری که گزارش ریچارد گلدستون را متعصبانه و فاقد ارزش توجه بیشتر و مشروعیت خواند، تصویب کرد.
در شرایطی که اسرائیل زیر بار فشار شدید بین‌المللی برای ارتکاب جنایت جنگی در غزه است، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم باز در آتش جنگ می‌دمد. گابی اشکنازی در سخنانی تند و تیز که بوی جنگ از آنها به مشام می‌رسد ادعا کرد که شواهدی دال بر آغاز جنگ جدید در غزه وجود دارد.
گابی اشکنازی، باز هم حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی را بهانه کرده و ادعا کرد که ارتش این رژیم به زودی به غزه حمله خواهد کرد. اشکنازی بی‌پرده تأکید کرد که این بار ارتش به روستاها، شهرها، مدارس، بیمارستان‌ها و زمین بازی بچه‌ها حمله خواهیم کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =