عشق همواره تشنه «اخلاص» است؛ نیمه روشنفکران بی درد و دل، خرده می گیرند که قربانی چرا؟ معبد به قربانی چه نیازی دارد؟ خدا چرا خون را دوست بدارد؟چرا نمی فهمند؟ این او نیست که خون می طلبد، قربانی می خواهد؛این عاشق است که به آن سخت نیازمند است.

به گزارش خبرآنلاین، «هبوط در کویر» نوشته دکتر علی شریعتی که از سوی انتشارات چاپخش روانه بازار نشر شده چاپ سی و یکم را رد کرد. این کتاب، نهمین عنوان از مجموعه آثار 35 جلدی دکتر شریعتی است که ابتدا در دو کتاب با عنوانهای «هبوط» و «کویر» به چاپ رسیده‌اند. شریعتی در بخش اول کتاب یعنی هبوط، داستان سمبلیک آدم و هبوط او را از بهشت می‌نویسد که در حقیقت فلسفه‌ تاریخ اوست که به زبان نماد و سمبل حکایت می‌شود و در بخش دوم، کویر را به عنوان نماد وطنش ایران برمی‌گزیند و با برشمردن مشخصات کویر، مسایل آن روز و تاریخ پر و فراز و نشیب ایران را ترسیم می‌کند و می گوید: «کویر، تاریخی که در صورت جغرافیا نمایان شده است.»
زنده یاد شریعتی خود در مقدمه همین کتاب، تقسیمی از نوشته‌هایش به دست می‌دهد که موقعیت این نوشته‌ها را به روشنی بیان می دارد: «نوشته هایم نیز بر سه گونه «اجتماعیات»، «اسلامیات» و «کویریات». آنچه تنها مردم می‌پسندند: اجتماعیات، و آنچه هم من و هم مردم: اسلامیات، و آنچه خودم را راضی می‌کند و احساس می‌کنم که با آن نه کار، و چه می‌گویم؟ نه نویسندگی، که زندگی می‌کنم: کویریات.»
 

از مشخصات بارز کتاب کویر، نثر زیبا، پخته وتأثیرگذار آن است. با خواندن کلمات این کتاب، خوانند خود را در پرتو تابش اشعه مرموزی می‌یابد که از منبع نامعلومی بر سراسر وجود او تابیدن گرفته است. منبع این انرژی، بی‌شک کوره گداخته‌ای است که شبانه‌روز در قلب دردمند و بیدار دکتر زبانه می‌کشیده است.کتاب کویر دربرگیرندة شانزده مقاله در موضوعات به ظاهرمتفاوت، ولی در باطن همخون و همخوی است. مهم‌ترین این مقالات، اینهایند: کویر، کاریز، تراژدی الهی، معبد، و انسان خداگونه‌ای در تبعید.

خواندن این کتاب هم در بهار قرآن و ساعات تفکر روزه دار حقیقی خالی از لطف نیست.
 

برخی جملات برگزیده کتاب را در ادامه می خوانید:

- و انسان ماندن سخت دشوار و هر روز جهادی باید تا انسان ماند و هر روز جهادی را نمی توان!
- سری که رنج و تعهد و هدف ندارد به دنبال " سرگرمی" می گردد.
- " سخنی " از حقیقت سرشار است که هیچ مصلحتی گفتن آن را ایجاب نمی کند.
- در روزگار جهل، شعور ، خود، جرم است.
- اضطراب ها همه زاده انتظارها است.
- نومیدی هنگامی که به مطلق می رسد یقینی زلال و آرام بخش می شود.
- " رجعت " شور انگیزترین آرزوی دل ها ی خو ناکرده به تبعید گاه است.

*

در بخشی از مقاله معبد نیز می خوانیم:

معبد تشنه خون است. همیشه پرستش با خون، با قربانی، همراه بوده است. اسماعیل! این ذبیح مقدس! ابراهیم را ببین. فرزند دلبندش را در عشق قربانی می کند. کارد را بر حلقوم پاره جگرش می نهد. فرزندی را که به عمری،با رنج ها و امید ها پرورده است،به دست خود زبح می کند! عشق همواره تشنه «اخلاص» است. نیمه روشنفکران بی درد و دل، خرده می گیرند که قربانی چرا؟ معبد به قربانی چه نیازی دارد؟خدا چرا خون را دوست بدارد؟

شگفتا!شگفتا!چرا نمی فهمند؟این او نیست که خون می طلبد، قربانی می خواهد؛این عاشق است که به آن سخت نیازمند است. می خواهد به او،نه،به خودش،به دلش،ایمان اش،نشان دهد که:«من اسماعیل ام را نیز قربانی تو می کنم»! نشان دهد که من در دوست داشتن،در ایمان،مطلق ام!«مطلق»!آن چه را در همه آفرینش نیست، آنچه را طبیعت از داشتن اش محروم است، از ساختن اش عاجز است، من دارم؛ من می آفرینم.

ای عشق! من تشنه «این هواهای عفن،و این آب های ناگوار» نیستم. ای ایمان!من ایمان ام را ،به زندگی کردن نیز نخواهم آلود. اخلاص! اخلاص! یعنی فقط تو! یکتایی!یک تویی!

 

ساکنان تهران برای خرید این کتاب و لوح فشرده آثار دکتر شریعتی کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. (در صورت کامل بودن تمام مجلدها) سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    15 0
    روحش شادباد ویادش گرامی
  • هادی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    7 0
    روحش شاد و یادش گرامی، نامش جاویدان و راهش پایدار