در حالی از 17 تیر امسال طرح دو نرخی کردن لبنیات در سطح کشور با هدف حمایت از اقشار کم درآمد اجرایی شد که کارخانهها سیاست حذف تولید لبنیات کمچرب را در پیش گرفتند.
در 17 تیر سال جاری طبق تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیهها و صنایع لبنی قرار شد محصولات لبنی در دو طیف پرچرب و کم چرب قیمتگذاری شود، محصولات کم چرب به قیمت تمام شده و بدون لحاظ سود برای حمایت از قشر متوسط و ضعیف جامعه تولید شود و محصولات پرچرب هم با سود بیشتری قیمتگذاری شود تا به اصطلاح سود کم کارخانههای لبنی از فروش محصولات لبنی کم چرب با فروش محصولات پرچرب جبران شود.
همچنین قرار شد 50 درصد محصولات لبنی کم چرب و با قیمت مناسب عرضه شود.
در قیمتگذاری جدید محصولات کم چرب، یک لیتر شیر پاستوریزه 1.5 درصد چربی 900 تومان، ماست 1200 تومان و پنیر یواف 450 گرمی 2500 تومان تعیین شد.
اما گزارشها حاکی است که به دلیل قیمت پایین محصولات کم چرب نسبت به پرچرب این توازن 50 درصدی که پیش از این تعیین شده بود به هم خورده و در حال حاضر کارخانهها به تولید محصولات پرچرب روی آوردهاند.
در حال حاضر محصولات لبنی کم چرب در بازار کمیاب شده و به اصطلاح طرح حمایت از اقشار متوسط جامعه به کام اغنیا شده است.
قشر برخوردار به راحتی میتوانند هر گونه محصول لبنی پرچرب و فراوان را با طیب خاطر انتخاب کنند و دهک های پایین درآمدی که درآمدشان با قیمت این محصولات همخوانی ندارد منتظر لبنیات کم چرب هستند.
در این میان مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فراوردهای لبنی نیز با انتقاد از عملکرد کارخانهها میگوید: اکنون سخن ما با آن تعداد از کارخانجات لبنی است که از پیوستن به طرح تولید کالاهای حمایتی لبنی اکراه دارند و یا مخالفت میکنند به آنها میگوییم با چه چیزی مخالفید و اینکه چه طرحی قابل اجرا نیست.
اسماعیلنیا در ادامه میافزاید: شما بدون اینکه خود بدانید و آگاه باشید همین حالا هم تولید کالاهای حمایتی لبنی را اجرا میکنید. شما مردم کم درآمد جامعه خودتان را که از درون آنها و به هزینه آنها به وجود آمدهاید مخاطب قرارداده میخواهید بگویید که ما برای شما نمیتوانیم محصولات لبنی ارزان قیمت تولید کنیم؟ میخواهید به دولت بگویید که آنقدر بالغ نشدهاید که مسئولیتهای اجتماعی تولید غذای سلامت مردم را به عهده بگیرید؟ و هنوز همچون کودکان باید دستتان را بگیرند و از جیب مردم مصرفکننده جامعه هزینه زنده ماندن شما را بدهند؟
وی خطاب به کارخانههای لبنی میگوید: میخواهید بگویید فرزندان ناقصالخلقهای هستید که هرگز شانسی برای مردانه ایستادن روی پای خود پیدا نخواهید کرد؟ میخواهید بگویید طرفدار ادامه حاکمیت اقتصاد دولتی که خود به انتهای راه رسیده و فریاد اجرای اصل 44 برآورده است، هستید، به خود بیایید، مردانه بایستید و مسئولیت اجتماعیتان را بپذیرید.
اسماعیلنیا در ادامه میگوید: از فعالیت اقتصادی نهراسید و به استقبال حیات نو و جدیدی از کسب و کار اقتصادی بروید، بنگاههای کارآمد و با نام تولیدی کشورهای مختلف جهان همگی در صدمین گامی پیروز شدهاند که 99 گام نخست آن را شکستها و ناکامیها تشکیل میداده است. انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی ایران در کنار شماست، راه ما و تصمیمات ما، راه و تصمیمات رو به آینده مردم ماست.
مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فراوردهای لبنی تصریح کرده است:برای بقاء صنعت راهی جز ماندن در کنار مردم و تولید کردن برای مردم وجود ندارد. گرانیهای بیهدف ناشی از رقابتهای کور اهل صنعت، در خرید شیر خام بیشتر آیندهای جز تحریمهای مردم را به ارمغان نخواهد آورد. شعارمان این است «لبنیات برای همه» پس برای همه تولید کنیم تا با همه بمانیم.
3939
نظر شما