۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۸

علیرضا معزی

حدود چهار سال پیش که چراغ خبرآنلاین را روشن کردیم، بیش و پیش از آن که دغدغه سیاست و جامعه داشته باشیم، دغدغه و هدفمان رسانه بود و اگر امروز «خبرآنلاین» اعتباری در نزد مخاطب کسب کرده، از آن رو است که خواسته «رسانه» باشد و رسانه بماند.
این را به تجربه دریافته‌ایم که اگر «رسانه» سرنوشت خود را به دنیای پرتلاطم سیاست و قدرت گره بزند، جز قهقرا سرنوشتی دیگر برای خود رقم نزده است. رسانه مؤلفه‌ها و مقتضیاتی دارد که اگر درک درست و صحیحی از آن در دست نباشد، عمری محدود و تأثیری ناپایدار خواهد داشت.

ایمان و یقین‌ ما بر این بوده که ماندگاری و تأثیرگذاری، در گرو اعتماد مخاطب است و اعتماد مخاطب جز با رفتاری شفاف، روشن و تعریف شده، پدید نخواهد آمد و احتیاج به اثبات و استناد ندارد که رشته حیات «رسانه» یعنی اعتماد مخاطب و کسی بر سر رشته حیاتش ریسک نمی‌کند و بی‌گدار به آب نمی‌زند. و این هم باز احتیاج به اثبات ندارد که اعتماد مخاطب نه به انتشار پرسرعت و پرشتاب مطالب و اخبار در دنیای پررقابت رسانه که به رفتار قاعده‌مند و اصولی رسانه برآورده می‌شود.
این را هم می‌دانستیم که صرف ادعای رعایت اخلاق حرفه‌ای گرهی از کار ما باز نخواهد کرد و اعتماد مخاطب تنها با این ادعا برآورده نخواهد شد. اخلاق حرفه‌ای با رهنمودهای کلی و سربسته‌ای چون رعایت صداقت، امانت‌داری، بی‌طرفی و... که نه به درد اهل رسانه می‌خورد و نه به درد مخاطب پدید نمی‌آید. این اصول باید جزء به جزء در مطالب، اخبار، تحلیل‌ها و رسانه دیده، تعریف و مشخص شود.

از این‌رو از همان ابتدای شروع کارمان در کنار کشف و مطالعه الزامات کار در فضای جدید و پیچیده سایبر که در عین جذابیت، بسیار جدی و بی‌رحم هم هست و شرایط امروز جامعه ما بی‌رحم‌تر و جدی‌ترش هم کرده است، تلاش کردیم اصول و قواعد کارمان را هم برای خودمان و هم برای مخاطب تعریف و تدوین کنیم.
شیوه‌نامه‌ها،‌ آیین‌نامه‌ها و حتی تبیین خطوط سیاسی‌ای که به آن اعتقاد داریم با ذکر تمامی جزئیات در نحوه انعکاس اخبار اختصاصی، اقتباسی و یا نحوه ارائه گفت‌وگوها و تحلیل‌ها، شیوه‌های نقل قول، ارائه تصاویر و عکس‌ها، تعریف قوالب گوناگون رسانه‌ای و سهم هرکدام از آنها در سایت، پاسخگویی به اعتراضات و شکایات و ... همه در پس بازخوانی چندباره و بحث و فحص جمعی با دبیران و خبرنگاران خبرآنلاین و واکاوی نظرات مخاطبین فراهم آمده است.

اینکه چگونه می‌توان در عین سرعت و شتاب در انتشار خبر، امانتداری و صداقت را رعایت کرد؟ و یا اینکه چگونه می‌توان تحلیل روشن و صریح از رویدادها ارائه داد و در عین حال بی‌طرف ماند و جانب‌داری نکرد؟ اینکه چگونه در فضای بی‌پرده و بی‌سانسور سایبر، پایبند به خطوط قرمز و امنیت ملی بود؟‌ اینکه چگونه باید مرز باریک تبلیغ و اقناع را رعایت کرد و صدها سؤال دیگر، کاری بوده است که در طول فعالیت خبرآنلاین، در کنار کار پرشتاب و فرساینده رسانه‌ای، مداوماً به آن مشغول بوده‌ایم.
شاید خواندنی‌تر از شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های «خبرآنلاین» خاطرات بروبچه‌های خبرآنلاین باشد از جنگ و جدل‌ها و دلخوری‌ها و سختی‌هایی که بر سر رسیدن به این قواعد، همگی متحمل شده‌ایم و کاش روزی برسد که من و یا کس دیگری بتوانیم همه آنها را جمع‌آوری کنیم تا مراحل تدوین همین شیوه‌نامه مشخص شود که چه فرایندی را طی کرده است.

این‌ها را نگفتم تا از خودمان تعریف کرده باشم. اینکه سایت خبرآنلاین خوب یا بد است، قضاوت با شماست. این‌ها را گفتم تا مشخص کرده باشم برای اعتماد مخاطب احترام قائل بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم.
 ادعا نمی‌کنم که آنچه تاکنون انجام گرفته یا خواهد گرفت، طابقاً نعل بالنعل براساس مرامنامه حرفه‌ای‌مان است. یقیناً اشتباهات پرشماری هم مرتکب شده‌ایم که باعث رنجش شده است اما به قاطعیت ادعا می‌کنم هیچ‌گاه ساده و بی‌اغماض از اشتباهات‌مان نگذشته‌ایم و به احترام اعتماد مخاطب، جرایم بسیار سنگین‌تری از آنچه ممکن است مخاطب و یا حتی قانون برایمان در نظر گرفته، برای خود در نظر گرفته و اعمال کرده‌ایم.
1919

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین تهرانی IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    1 0
    خبرانلاین توانسته است رسانه باشد و مستقل. البته هزینه هم دارد .مقاوم باشید و امیدوار
  • بدون نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 0
    احسنت خسته نباشید جناب مغزی واقعا دست تان درد نکند به عنوان یک خبرنگار بی کار می گویم با گوشت و پوست و استخوانم سختی آن چند جمله « الزام به سرعت و دقت در امانتداری خبر»« ارایه تحلیل درست و روشن در عین بی طرفی»« پایبندی به خطوط قرمز و امنیت ملی در فضای بی پرده سایبر» و هم رعایت « مرز باریک میان تبلغ و اقناع» را درک می کنم و می دانم چه ها باید کشیده باشید تا یک وقت نلغزید پیشنهاد می کنم همه ی آن تلاش ها بحث و جدل ها و نشست های هم اندیشی تان را ثبت و ضبط کنید اگر امکان دارد مکتوب به عنوان دستاورد تلاشتان منتشر کنید باشد که راه کاری برای همه باشد خودتان خوب می دانید که اقتضائات رسانه یک چیز است و اقتضای رسانه در کشور ما چیزی بس متفاوت تر بنابراین کار کردن در این فضا خیلی استخوان می خواهد و البت
  • بدون نام IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 0
    (ادامه از قبل) و البت خیلی هم تجربه می دهد تجربه های بس گرانسنگ شاید به اندازه ی نوشتن یک تز دانشگاهی چه بسا به اندازه ی یک کرسی علمی دانشگاهی برای هم اندیشی تخصصی رسانه. آن هم رسانه در کشورهایی با الزامات ویژه ایی مثل کشور ما. چرا نه مگر همه ی این کتاب های آموزشی تخصصی حرفه ی پر مشقت روزنامه نگاری و تز ها و اصول آن از کجا آمده است مگر نه این که برآمده از این ساحت کار تجربی با رسانه و شناخت اقضائات آن است؟ پس به نظرم کار ارزنده تر شما همین است که اشاره شد همین که مکتوب و ثبت و ضبط کنید همه این تلاش ها گره های کور آن را راه کارهای به دست آمده را شرایط موثر در محیط رسانه و و و امیدوارم این کار را بکنید موفق باشید بنده هم همواره به عنوان یک عضو کوچک همراه تان بوده ام و نظرات را مکتوب کرده ام
  • مهدی مقتدا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 0
    بنده به سهم خودم از تاتش هایتان کمال تشکر را دارم - در این هیاهوی خبری سر شار از دروغ و تهمت دیدن سایت شما از اینکه به رسالت یک خبر گزاری پایبندید متشکرم
  • بدون نام NL ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    حالا برای اینکه نظر من را چند بار منتشر نکردی با اینکه مجرمانه هم نبود، می بخشمت.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    یکی از اشکالات سایت شما اینه که همه ی کامنت هایی رو که نسبت به یک خبر یا متن براتون گذاشته میشه درج نمیکنید یا اینکه در بعضی موارد نصف کامنت رو منتشر میکنید در حالی که واقعن نه توهینی در اون نظر به کسی میشه نه منافع شما بع خطر میفته دوم اینکه سرعتتون در انتشار کامنت ها فوقالعاده پایینه سوم فیلم ها و کلیپ هایی که میگذارید بارها قطع و فصل میشه و واقعن این قضیه اعصاب مخاطب رو بهم میریزه
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    بعضی بخش های خبرآنلاین عالی داره کار می کنه مثل بخش ورزشش که اخبار مربوط به المپیک در بالاترین سطح کیفی پوشش داد نقاط ضعفی هم داشت مثل نمایش بعضی از نظرات که بیشتر آنها توهین به اسطوره ورزش ایران رضازاده بود که همچین کاری نباید صورت می گرفت...در کل بخش ورزش خبرآنلاین عالی کار کرد و از تمامی این عزیران تشکر می کنم..اما بخشی مثل فرهنگ و سینما هرگز خوب کار نکرد و در بخش هایی هم مغایر با فرهنگ ما ایرانی ها کار کرده ...امیدوارم خبرآنلاین نقاط ضعف خودشو پوشش بده و نقاط قوت خودشو تقویت کنه....
  • مجيد از مراغه IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    0 0
    ضمن عرض خسته نباشيد به تمام پرسنل خبر آنلاين - سايت شما يك سايت معتبر و تقريبا بيطرف نشان داه است و به اين جهت مورد اقبال مردم قرار گرفته است و اگر از خود سانسوري پرهيز كنيد بهترين خواهيد بود
  • بدون نام IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    0 0
    قبول کنید که گاهی اوقات بی طرفی را زیر پا می گذاشتید و همچنین بسیاری اوقات کامنت های خبر ها را با سانسور شدید و جهت دار مورد لطف قرار می دهید.
  • ساعت هفت IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
    1 0
    سلام بر آقای معزی پنجمین سال آغاز فعالیت خبرآنلاین در رسانه های ایران را تبریک می گویم.
  • مظلومی خواه IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    جناب آقای معزی سلام.امید وارم حضور در این جبهه و رساندن اخبار دقیق به شما ایمانی قوی تر و اعتقادی راسخ تر از قبل نسبت به هوشیاری و زکاوت مردم ایران زمین داده باشد.مردم ایران از گذشته تا به امروز ، تشنگی خود در قبول واقعیتهای جامعه رابه اثبات رسانده اند.و شما به حق در این راه موفق بوده اید. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که مردم خود قدرت تحلیل داده های سیاسی را دارند.موفق .پیروز و شادکام باشید. منتظر نظرات گرم و صمیمی شما در وبلاگ خود هستیم.