آیت الله مکارم شیرازی در دیداری که با رییس دیوان عالی کشور داشت به اوگفت: سلام مرا به آیت الله لاریجانی برسانید و بگویید که مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند.

سایت فرارو نوشت:

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند.

آیت الله مکارم شیرازی در دیداری که با حجت‌الاسلام گرکانی ریاست دیوان عالی کشور داشت به وی گفت: سلام مرا به آیت الله آملی لاریجانی برسانید و بگویید که مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه و زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند. لازم است هر چه زودتر اقدام فرمایید تا اعتماد مردم خدای نکرده به دستگاه کم نشود، به یقین اینگونه محاکمات شجاعت می خواهد که در جنابعالی و ایشان سراغ داریم.

این مرجع تقلید در ادامه این دیدار به نکات مهمی درباره مسائل مربوط به اسلامی شدن دستگاه قضائی کشور اشاره کرد و گفت: در روایات اسلامی مخصوصاً در قضاوت‌های امیرمؤمنان(ع) آمده است که آن حضرت برای بیان حکم تنها به قاعده مدّعی و منکر اکتفا نمی‌فرمودند و اطراف دعوا را با قرائن روشن به خوبی بررسی می‌کرد.

وی افزود: اما در بسیاری از محاکم ما همین اندازه که قاضی بینه‌ای برای مدعی نیافت با قسمِ منکر، دعوا را خاتمه می‌دهد؛ در حالی که کشف حقیقت در بسیاری از موارد بسیار آسان است مثلاً اخیراً وکیلی از موکل خود یک چک سیصد میلیون تومانی امانت گرفته بود، شیطان او را وسوسه می‌کند و به اجرا می گذارد و قاضی طرف مقابل را مجبور به پرداختن وجه چک می کند؛ در حالی که قاضی می توانست سؤال کند این سیصد میلیون تومان در برابر چه چیزی به تو داده شده؟ آیا خانه‌ای به او فروخته ای؟ کدام خانه در کجا؟ آیا طلبی داشته‌ای مربوط به چه چیز بوده؟ آیا سیصد میلیون اسکناس نقد به او داده‌ای؟ برای چه؟ به این ترتیب با چند سؤال ساده و با دلیل، حق روشن می‌شده است.

این مرجع تقلید با طرح این سؤال که آیا لازم نیست به همه قضات این امور آموزش داده شود؟ ‌اظهار داشت: متأسفانه هنوز در عقدنامه‌ها (مثلاً ازدواج دو جوان دانشجو) نوشته می‌شود مهریه 200 یا 300 سکه بهار آزادی بر عهده زوج است که عند المطالبه زوجه، باید بپردازد، چندی نمی‌گذرد که احیاناً اختلافی پیدا می‌شود و زوج را که آه در بساط ندارد به زندان می‌اندازند تا اعسار و عدم قدرت او ثابت شود در حالی که قضیه بر عکس است اصل بر اعسار است، توانمند بودن باید ثابت شود.

وی ادامه داد: وانگهی بعد از اثبات اعسار، مهریه را تقسیط می‌کنند مثلاً هرماه یک سکه طلا و می‌گویند تا تمام سیصد سکه پرداخته نشود زوجه مجبور به تمکین نیست، به خانه شوهر نمی‌رود، نفقه هم می‌گیرد و هر ماه سکه را نیز دریافت می‌کند، تا 300 ماه تمام شود! یعنی درست 25 سال و اگر مهریه 600 سکه باشد بعد از 50 سال زوجه باید به حکم دادگاه به خانه زوج برود! آیا این حکم مضحک نیست؟

آیت الله مکارم شیرازی گفت: این حکم به یقین، حکم اسلام نیست و هر کس در دنیا بشنود مسخره می‌کند؛ زیرا براساس حکم اسلام، پس از دریافت نخستین سکه یا اولین قسط، تمکین بر زن واجب می‌شود.

وی در ادامه مثالی را ذکر کرد و اظهار داشت: مثال دیگر اینکه شخصی قاتل عمد است و محکوم به قصاص شده؛ ولی اولیاء دم نه رضایت به قصاص می دهند و نه عفو می‌کنند و گاه قاتل 5 سال و ده سال در زندان‌های ما در انتظار مرگ می‌ماند؛ در حالی که حکم صحیح این است که اگر اولیای دم نمی‌خواهند فعلاً قصاص کنند باید قاتل را با گرفتن وثیقه و کفالت مطمئن آزاد کرد؛ زیرا بر اساس حکم شرع، این شخص مستحقق بیش از قصاص نیست. اینها و امثال اینها ایجاب می‌کند که قضات آموزش‌های بیشتری ببینند، تا مردم به دستگاه قضائی اسلام خوشبین تر شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
    1 0
    ما هم منتظریم
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
    1 0
    مردم اینقدر منتظر باشند تا علف زیر پاشون سبز شه!نه سبز نه...رشد کنه!
  • بي نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
    0 1
    حاج آقا مكارم بايد سفارش دهند كه كساني كه مردم را به خيابانها كشاندند وباعث رعب واغتشاش در شهر شدند واماكن وسطل آشغالها را به آتش كشيدند وبرضد نظام ورهبري شعار دادند محاكمه وبه اشد مجازات برسند نه كساني كه بعدمرتكب خلاف شدند.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
    1 0
    تا کی باید منتظر باشیم