۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۱

رضا جلالی ، کارشناس روابط بین‌الملل و حوزه آمریکا، معتقد است حادثه تگزاس برای اوباما محبوبیت دوباره به ارمغان اورده است.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا همان‌طور که وعده داده بود توانست دریچه جدیدی بر روابط کشورهای اسلامی و ایالات‌متحده آمریکا بگشاید. این روابط که از حوادث 11 سپتامبر و متعاقب آن حمله آمریکا به افغانستان و عراق به تیرگی نهاده بود پس از روی کارآمدن اوباما آرام‌آرام در مسیر بهبود قرار گرفت.

در طول این مدت افکار عمومی آمریکا نیز چندان با سیاست‌های اوباما سر ناسازگاری نداشتند تا اینکه واقعه پایگاه نظامی فورت هود در تگزاس رخ داد. دکتر رضا جلالی در گفتگو با خبرمی افزاید؛

این ماجرا در ادامه اتفاقاتی که قبل از 11 سپتامبر و در آفریقا رخ داد، قابل تحلیل است. در آن زمان سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام پایتخت‌های کنیا و تانزانیا مورد‌حمله تروریستی قرار گرفت پس از آن در 11 سپتامبر 2001 حادثه عظیم تروریستی نیویورک و فروپاشی برج‌های دوقلو به وقوع پیوست و بلافاصله پس از آن آقای دیوید فریم رئیس شورای سیاستگذاری دستگاه عالی دیپلماسی آمریکا (پیش از بوش) از واژه محور شیطانی استفاده کرد و انگشت اتهام را به سوی ایران، کره شمالی و عراق گرفت و موج برخورد با بنیادگرایی اسلامی آغاز شده و حمله به افغانستان به وقوع پیوست.

حوادث دیگری مانند بمب‌گذاری در برخی ایستگاه‌های اتوبوس‌رانی و مترو لندن در مارس 2003 نیز فشار بر مسلمانان را افزایش داد. در ماجرای تگزاس گرچه به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌توان تحلیل جامعی ارائه داد ولی مسلمان بودن مهاجم باعث شده است که طی روزهای گذشته رسانه‌های آمریکایی موج جدیدی از اسلام‌ستیزی را به حرکت درآورند.

این رسانه‌ها به طور مستمر از تولد دوباره بنیادگرایی اسلامی سخن گفته و دولت را به برخورد با مسلمانان تشویق می‌کنند بنابراین بیراهه نیست اگر این ماجرا را یک اتفاق ساده ندانسته بلکه سناریویی از پیش طراحی شده بخوانیم و در انتظار مواضع تندتر دولت آمریکا در قبال مسلمانان باشیم.

متن کامل این گفتگو را با عنوان حادثه تگزاس، وسیله محبوبیت دوباره اوباما بخوانید. 

کد خبر 23848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =