دبیرکل سازمان ملل با اشاره به پیشنهاد رهبر انقلاب درخصوص خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای گفت: این پیشنهاد از طرف ایران مطرح شد، ما موافق آن هستیم و باید تمام دنیا اینگونه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، بان کی مون در شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بزرگترین تهدید برای جامعه جهانی خواند و گفت: نم این فرصت را به ایران می دهد که در عرصه بین‌المللی نقشی سازنده داشته باشد. ایران باید در برنامه‌های بین‌المللی مسئولانه برخورد کند. برای خاطر صلح و امینت در منطقه و دنیا از دولت ایران تقاضا می‌کنم اقدامات لازم را برای ایجاد اعتماد انجام دهد و نشان دهد برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

وی با بیان اینکه همانطوری که شما به همکاری مشترک و مشارکت قوی می اندیشید، سازمان ملل نیز بر این همکاری و مشارکت تاکید دارد افزود:از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها می خواهم به فکر اتحاد هنجارهای شایسته خود باشند و آزادی بیان و اندیشه را ارج نهند.
گزیده سخنان بان کی مون در ادامه می آید:
• سازمان هایی که ما عضویت آن را بر عهده داریم، باید در بخش هایی دچار تغییراتی شود و این تغییرات باید به خاطر اصلاح آن انجام شود.
• تصور من این است که شاید بسیاری از مخاطرات در این مسیر پرخطر در جاده ای که ما قدم گذاشته ایم، باشد.
• من ماه پیش از کرواسی دیدن کردم که زمانی اسم آن یوگسلاوی بود، جمال عبدالناصر،‌ جواهر لعل نهرو و تیتو در آنجا با یکدیگر ملاقات کردند تا این جنبش را بنیان گذارند. من از آن رهبران نقل قول می کنم ما نمی توانیم صلح داشته باشیم مگر اینکه با یکدیگر همکاری کنیم و امنیت جهانی را بوجود و آزادی به ارمغان آوریم.
• آن زمان مسئله اصلی آزادی از استعمار و کشورهای قدرتمند جهانی بود اما آزادی معانی دیگری هم دارد و امروز می بینیم که آرزوی آزادی در داخل ملت ها، آرزو برای مشارکت کردن، صدای خود را به گوش دیگران رساندن و‌ داشتن حق تعیین سرنوشت خود را داریم.
• در واقع بهار عربی صادر شد و این بخاطر یک حمله نظامی خارجی نبود بلکه از داخل ملل سرچشمه گرفت ملتهایی که برخاستند تا آینده ای بهتر داشته باشند و ارزش های جهانی و بین المللی را بوجود بیاورند. این باعث تغییراتی شد و آغاز جدیدی را شروع کرده است اما اکنون ما شاهد فشار هستیم.
• هم اکنون جنبش عدم تعهد دو سوم کشورهای سازمان ملل را در خود جای داده است و همچنین در نیروهای حافظ صلح نیز حضور گسترده ای دارد که من از آنها تشکر می کنم.
• وقتی ما با یکدیگر به آینده نگاه می کنیم، می بینیم که باید با یکدیگر مشارکت کنیم به خاطر اینکه تنوع فرهنگ های مختلف را داریم که همه یک هدف را دارند .
• سازمان ملل باید همگام با تغییرات جلو برود و ما ممکن است که مجبور شویم باورهای خودمان را عوض کنیم.
• قدرتهای نظامی هم اکنون فشار زیادی بر ملل وارد می کنند و تغییرات آب و هوایی نیز خطرات بسیار بزرگی هستند و زنان نیز هنوز فرصتهای مساوی با مردان ندارند .
• بعضی از کشورهای عدم تعهد جوانترین کشورهای دنیا هستند و ما باید به این کشورها کمک کنیم تا با همکاری مشکلات را رفع کنند اما متأسفانه منازعات باعث از بین رفتن دیالوگ و گفتمان شده است.
• از ایران درخواست می‌کنیم که مانند گذشته این شفافیت را برای اعتماد سازی بیشتر و رسیدن به اهداف خود برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای ادامه دهد. ایران به عنوان کشوری که عضو سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی است و اقدامات مثبتی انجام داده است.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239504

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =