نوری مالکی و محمود عباس در نشست عصر سران جنیش عدم تعهد سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، نوری مالکی نخست وزیر عراق در نشست عصر نخستین روز اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: عراق به دنبال تحقق اهداف جنبش است و امیدواریم بتوانیم به آزادی دست پیدا کنیم.
وی افزود: مسئولیت های کشورهای عضو جنبش این است که کشورهای مستقلی که توانستند از زیر چتر استثمار خارج شوند را کمک کند از زیر چتر دیکتاتورها هم خارج شوند.
مالکی با بیان این که تحقق این اهداف تنها بر اساس همکاری و همبستگی کشورها محقق می شود، گفت: جنبش عدم تعهد باید برای تغییر ساختار سامان ملل و اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی تلاش کند.
وی تاکید کرد: از زمانی که ملت تونس و مصر و لیبی تحول را ایجاد کردند، تاکید می کنیم که گرایش به سمت وطن، تنها راه برای رسیدن به آزادی و کرامت است.
وی با بیان این که امیدواریم ملت سوریه بتواند دولت دموکراتیک بر اساس حقوق بشر و قانون اساسی شکل دهد و خواسته های آنان را مطابق سایر خواسته های مردم محقق کند، گفت: تمایل ما برای حفظ حقوق ملت سوریه است و به دست آوردن این حقوق را از راه خشونت نمی دانیم چرا که تجاوز را به همراه خواهد داشت.
نخست وزیر عراق تصریح کرد: نظام و مخالفین نباید وارد درگیری های مسلحانه شوند و باید با طرف هایی که به دنبال این هستند که اختلافات، مسلحانه شود؛ باید مخالفت کنیم.
وی با بیان این که موضع عراق در مورد سوریه تغییر نکرده و نخواهد کرد، گفت: نگاه ما حل بحران سوریه از طریق سیاسی و خواستن از طرفین برای مذاکره است.
مالکی تاکید کرد: از جنبش عدم تعهد می خواهیم موضع واحدی را برای حل مشکل سوریه اتخاذ کنند. ادامه درگیری به جایی نخواهد رسید. عراق از کوفی عنان حمایت کرد و امیدواریم اخضر ابراهیمی بتواند موفق باشد.
همچنین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در این اجلاس با بیان این که از جنبش عدم تعهد می خواهیم که تمام تلاش های خود را برای به رسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل به کار گیرد، گفت: ما به کمک شما توانستیم حمایت 133 کشور را در این زمینه به دست آوریم و سال گذشته درخواست عضویت خود در سازمان ملل را ارائه دهیم و همچنان در انتظار پاسخ درخواست خود هستیم.
وی تاکید کرد: امروز هم از شما درخواست می کنیم ما را کمک کنید تا عضویت ما در سازمان ملل کامل شود.
وی افزود: سازمان های بین المللی شاهد فعالیت های صادقانه و جدی ما برای تحقق آشتی ملی بودند و ما همچنان بر آن و بر دموکراسی و انتخابات تاکید داریم و از طرف های دیگر هم می خواهیم که این موضوع را بپذیرند تا راه برقراری دموکراسی هموار شود.
/29295
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239559

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم JP ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    6 0
    مالکی هم پشت مخالفان اسد را گرفت و در کشور ما به ما پشت کرد.