بسیاری از مهمانان شرکت کننده در اجلاسیه شانزدهم جنبش عدم تعهد در تهران تقاضای دیدار با رهبر معظم انقلاب را داشتند.

سیدصادق روحانی: بسیاری از مهمانان این اجلاس از روز چهارشنبه تا کنون با رهبر انقلاب دیدار کرده‌اند. مان موهان سینگ نخست وزیر هند، بان کی موم دبیرکل سازمان ملل و کیم یونگ نام رئیس مجمع عالی جمهوری خلق کره شمالی از جمله این مهمانان بودند.
جدول حاضر خلاصه‌ای از محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب و مهمانان ایشان در چند روز اخیر است.
دیدارکنندگان با رهبر معظم انقلاب
محورهای سخنان مقام معظم رهبری
اهم سخنان مهمانان
مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند
{با اشاره به سابقه‌ ارتباطات فرهنگی، عاطفی، تمدنی و تاریخی دو ملت ایران و هند} ملت ایران همواره نگاه مثبتی به هند داشته‌اند و همه‌ این موارد زمینه‌ بسیار مناسبی برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور است.هند یک قدرت مهم و بزرگ و دارای پیشرفت‌های علمی و اقتصادی خوب است. ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌خصوص در سال‌های اخیر، کارهای فراوانی در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی انجام داده که شاید در طول چند قرن گذشته سابقه نداشته است.زمینه‌های تعمیق همکاری‌های همه‌جانبه‌ی هند و ایران مهیّا است. همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های تجاری و زیربنایی می‌تواند همکاری اطمینان‌بخشی باشد.نمی‌توان به همکاری شرکای بین‌المللی اعتماد کرد. یکی از این شرکای بین‌المللیِ غیر قابل اطمینان، امریکا است که فقط برای یک دولت، شریک قابل اطمینانی است و آن دولت هم دولت صهیونیستی است.در خصوص مسائل منطقه و از جمله سوریه و افغانستان، موضع ایران و هند همسو است. دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را در زمینه‌ی مسائل منطقه‌ای گسترش دهند.ثبات، استقلال و اقتدار هند برای جمهوری اسلامی ایران مهم است. ایران در دوره‌ی سه ساله‌ی ریاست خود بر جنبش عدم تعهد بتواند با همکاری هند، زمینه‌ساز نقش‌آفرینی این جنبش در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای شود.
هند خواهان گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف، از جمله بخش‌های انرژی و تأسیسات زیربنایی است. {با اشاره به توافقات انجام‌گرفته در مذاکرات با رئیس‌جمهور ایران} در این مذاکرات توافق‌های خوبی انجام شد که زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط دو کشور خواهد شد.هند مخالف هرگونه مداخله‌ی خارجی در سوریه است و تنها راه حل بحران این کشور را یک راه حل سوری و بر اساس نظر مردم سوریه می‌داند.هند در دوران ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد تمام تلاش خود را برای نقش‌آفرینی واقعی این جنبش در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای به کار خواهد گرفت.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد
با توجه به جایگاه مهم و برتر ملت ایران در مسائل فرهنگی و تمدنی، جمهوری اسلامی ایران زمینه‌ی بسیار خوبی برای گسترش فرهنگ و تمدن انسانی برخاسته از اسلام دارد. {با اشاره به نگرانی‌های مشترک بشریت و از جمله موضوع خلع سلاح اتمی} جمهوری اسلامی ایران بر موضع «خاورمیانه‌ی عاری از سلاح اتمی» اصرار دارد و سازمان ملل متحد باید در خصوص رفع نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی سلاح اتمی تلاش جدی انجام دهد. {با اشاره به تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی از جانب آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر} این موضوع، خطر بزرگی برای منطقه است و از سازمان ملل متحد انتظار است که در این خصوص اقدامی انجام دهد. متأسفانه ترکیب سازمان ملل متحد معیوب است و زورگوترین قدرت‌های دنیا که دارای سلاح اتمی و سابقه‌ی استفاده از آن نیز هستند، بر شورای امنیت مسلط شده‌اند. {با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی سوریه و درخواست از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل این بحران} مسئله‌ی سوریه مسئله‌ی بسیار تلخی است که نتیجه‌ی آن، قربانی شدن مردم بی‌گناه این کشور است.جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقادات و آموزه‌های دینی خود، آماده‌ی هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است.اما حل بحران سوریه یک شرط طبیعی دارد که عبارت است از جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت داخل سوریه.وضعیت کنونی سوریه نتیجه‌ ارسال سیل‌گونه‌ی سلاح از بیشتر مرزهای سوریه به داخل این کشور و برای گروه‌های مخالف است. وجود سلاح در دست دولت سوریه طبیعی است، زیرا دولت سوریه مانند هر دولتی ارتش دارد. حقیقت تلخ در مورد سوریه این است که مجموعه‌ای از دولت‌ها، گروه‌های مخالف دولت سوریه را به جنگی نیابتی از طرف خودشان با دولت سوریه وادار کرده‌اند و این جنگ نیابتی، واقعیت امروز بحران سوریه است.همین دولت‌هایی که جنگ نیابتی را در سوریه به راه انداخته‌اند، مانع از اجرای طرح آقای کوفی عنان نیز شدند و نگذاشتند این طرح به نتیجه برسد. تا زمانی که این نقشه‌ی بسیار خطرناک از طرف برخی دولت‌ها ‌در سوریه ادامه داشته باشد، وضعیت سوریه تغییری نخواهد کرد. امریکایی‌ها اطلاع کامل دارند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فقط به دنبال بهانه‌جویی هستند. {با اشاره به همکاری‌های وسیع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی} آژانس بر اساس مقررات خود موظف است از لحاظ علمی و فنی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه‌تنها این کار را نکرده، بلکه دائماً کارشکنی می‌کند. {با اشاره به اعتراف غربی‌ها مبنی بر تلاش برای ایجاد خرابکاری اینترنتی و فنی از طریق برخی بدافزارها از جمله استاکس‌نت} چرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص موضع‌گیری نکرد؟در مورد موضوع «خلع سلاح اتمی» ملاحظه‌ی هیچ قدرتی را نکنید و از فرصتی که اکنون برای شما فراهم شده است، به‌درستی استفاده کنید.
{ضمن تبریک ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد وبا اشاره به نقش و جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذار ایران در منطقه} در خصوص سوریه من به عنوان دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنم که با استفاده از نفوذ و قدرت خود،‌ زمینه‌ی حل بحران سوریه را فراهم کند. ما معتقدیم که باید ارسال سلاح به دولت سوریه و گروه‌های مخالف آن متوقف شود.{با اظهار نگرانی از موضوع هسته‌ای ایران}‌ خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1 + 5 شد.
بردی‌محمد‌اف رئیس‌جمهور ترکمنستان
دوستی و همکاری، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان است.ظرفیت‌های متنوع و گسترده‌ی دو کشور، مسیر گسترش همکاری‌ها را هموار کرده است.منافع مشترک در مسائل مختلف، از جمله دریای خزر می‌تواند مبنای توسعه‌ی هرچه بیشتر روابط قرار گیرد.
{ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ملت ترکمنستان} با افتخار همه‌ی تلاش خود را برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات با همسایه‌ی بزرگ خود به کار خواهیم گرفت.اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران بسیار مهم است. بدون تردید نتایج این اجلاس در روند پیشرفت کشورهای عضو، تأثیر مثبتی خواهد داشت.
امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان
زبان و فرهنگ ریشه‌دار و عمیق و مشترک ملت‌های منطقه زمینه‌ای مساعد برای گسترش و تعمیق مناسبات دو و چندجانبه و نیز ساختن آینده‌ای بهتر است.تکریم سنت‌ها، عقاید و آداب مردم، باعث جذب حمایت مستحکم آنها می‌شود و هر دولتی با اتکای به این حمایت، ‌می‌تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجی، پایداری کند.
{با تشریح زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه} خواستار گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی هستیم. {با قدردانی از برگزاری پرکیفیت اجلاس سران جنبش عدم تعهد} سخنرانی جنابعالی در افتتاحیه‌ی اجلاس مهم سران، زمینه‌ساز پویایی و تأثیرگذاری این جنبش خواهد شد. {با اشاره به برخی تلاش‌های بیگانگان برای ایجاد ناامنی و عقب نگهداشتن کشورهای منطقه} با کمک یکدیگر در مقابل این طرح‌ها می‌ایستیم.
میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان
لبنان دارای اهمیت و حساسیتی ویژه در منطقه است. برخی بیگانگان سعی می‌کنند مشکلات بعضی کشورهای منطقه را به لبنان سرایت دهند که همکاری و همدلی گروه‌ها و طوایف لبنانی و تکیه بر ارزش مهم مقاومت می‌تواند این تحرکات را ناکام بگذارد. لبنان کشوری مهم و حساس در منطقه است. رهبران و شخصیت‌های لبنانی توانسته‌اند تجربه‌ی خوبی از خود نشان دهند و با پایداری در برابر اختلاف‌افکنی مذهبی و طائفه‌ای و حمایت از مقاومت، بسیاری از مشکلات را حل کنند. گفتگوهای میهنی در لبنان سیاست صحیحی است. برخی در داخل و خارج لبنان، نقشه‌هایی در سر می‌پرورانند، اما شما نخست‌وزیر و رئیس مجلس مسائل را به‌خوبی اداره می‌کنید که این هم‌جهتی را باید حفظ کرد. {ضمن تأکید بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در سوریه} تنها راه حل مسئله‌ی سوریه، جلوگیری از ارسال سلاح برای گروه‌های بی‌مسئولیت است.
{ضمن قدردانی از برگزاری بسیار خوب و قوی اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تأکید بر لزوم گسترش بیش از پیش روابط ایران و لبنان} امیدواریم این نشست و ریاست‌ِ کشور جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد نتایج عملی مثبتی در موضوعات مختلف از جمله فلسطین داشته باشد. ما معتقدیم لبنان همچنان به مقاومت نیاز دارد و دولت لبنان مصمم است با ایجاد زمینه‌ی گفت‌وگو و مفاهمه و همکاری، از سرایت هرگونه تنش خارجی به داخل لبنان جلوگیری کند. لبنان مخالف هرگونه مداخله‌ی خارجی در سوریه است و تأکید دارد مسائل سوریه باید از طریق گفت‌وگو حل شود.
رابرت موگابه رئیس‌جمهور زیمباوه
{با تجلیل از استمرار روحیه‌ی انقلابی موگابه} حدود 25 سال قبل که در اجلاس عدم تعهد در حراره شرکت کرده بودم، شما با همین روحیه‌ی انقلابی تأکید کردید بقیه‌ی اعضای جنبش عدم تعهد فقط حرف می‌زنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که عمل می‌کند و اکنون فرصتی است تا با همکاری یکدیگر، همه‌ی اعضای جنبش را به اقدام عملی دعوت و هدایت کنیم. {با استقبال از توسعه‌ی مناسبات} ما قدرت واقعی را در تقویت اراده‌ی ملی و پیشرفت‌های علمی–اجتماعی می‌دانیم، نه سلاح اتمی.
 
سخنرانی شما در جلسه‌ی افتتاحیه عالی، آموزنده، دارای نکات فلسفی عمیق و تحرک‌آفرین بود. ما بسیار خوشحالیم که ریاست جنبش به کشوری سپرده شده که کارنامه‌ی درخشانی در مبارزه با قدرت‌های استکباری غرب دارد.برخورداری جمهوری اسلامی ایران از فلسفه‌ای انقلابی، پرهیز ایران از تکیه بر حرف و شعار و تأکید بر اقدام عملی از دیگر دلایل خرسندی فراوان کشورهای آزادیخواه جهان از ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد است. این موقعیت، فرصت خوبی برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه نیز به شمار می‌رود. {با انتقاد شدید از دروغ‌های بزرگ غربی‌ها درباره‌ی دفاع از حقوق بشر، قانون و دموکراسی} پیشینه‌ی آمریکا، انگلیس و فرانسه و رفتار دوگانه‌ی آنها در قبال تحولات منطقه‌ی خاورمیانه نشان می‌دهد که غربی‌ها فقط به دنبال منابع نفتی هستند.عملکرد غرب در سوریه نشان‌دهنده‌ی نقشه‌چینی آنها برای تضعیف جمهوری اسلامی است. بسیار مضحک است که غربی‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.
بودی‌یانا معاون رئیس‌جمهور اندونزی
{با اشاره به آرمانهای اصلی جنبش عدم تعهد و ظرفیت ها و امکانات بسیار بالای کشورهای عضو این جنبش} هدف اصلی بنیانگذاران جنبش عدم تعهد، تشکیل یک نهاد تشریفاتی نبوده است بلکه آنها به دنبال یک جنبش تأثیرگذار و زنده بودند و باید این هدف اکنون احیا شود.کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از جمله کشورهایی همچون اندونزی که از بنیانگذاران آن می باشند، باید با همکاری یکدیگر و بالفعل کردن ظرفیت ها، در مسائل مهم بین المللی و منطقه ای حضور تأثیرگذار و نقش آفرینی داشته باشند. استفاده از تجربیات و پیشرفت‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد یکی دیگر از زمینه های قابل اجرا در جنبش است. البته پیشرفت‌های کشورهای مستقل و اسلامی دشمنانی دارد که باید مراقب نقشه ها و توطئه های آنها بود. ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی بویژه میان شیعه و سنی یکی از توطئه های خطرناک است. اینگونه اقدامات با حمایت برخی قدرت‌ها و بوسیله عناصری مزدور انجام می شود و نمونه های آن اکنون در افغانستان و پاکستان است. القاعده و طالبان با حمایت همپیمانان امریکا در منطقه بوجود آمدند و امریکا نیز به بهانه مقابله با آن‌ها، کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان را بمباران می کند، ولی هدف اصلی، سلطه بر این کشورها است.
زمینه همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی بسیار زیاد ارزیابی است. در مذاکرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصی و تجار دو کشور فعالتر شوند و راههای گسترش همکاریهای اقتصادی را بررسی کنند. ظرفیت‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای نقش آفرینی بیشتر و تأثیرگذارتر در مسائل بین المللی مهم است . دولت اندونزی همواره به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز و یکپارچگی قومیت ها و مذاهب گوناگون در این کشور بوده است. {با اشاره به تخصص خود در زمینه اقتصاد} من دیدگاههای جنابعالی را درخصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه کرده‌ام و این دیدگاه‌ها بسیار جالب و جدید است.
شیخ حصینه ماجد نخست وزیر بنگلادش
{با اشاره به سابقه فرهنگی و کهن ایران و بنگلادش و رایج بودن زبان فارسی در گذشته دور در بنگلادش} ارتباطات عمیق فرهنگی، زمینه بسیار مناسبی برای همکاریهای سیاسی، بین المللی، اقتصادی و اجتماعی است. {با اشاره به جایگاه تأثیرگذار بنگلادش در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد و گروه D8 } همکاری‌های کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، قطعاً در جهت منافع ملتهای مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود. تنها راه مقابله با سیاست‌های قدرت‌های زورگو نزدیکی و همکاری کشورهای مستقل و اسلامی است. ‌اگر این اتحاد و همکاری بصورت جدی وجود داشت، اکنون نباید شاهد مسائل تأسف بار در سوریه و بحرین می بودیم.
{با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی} کشورهای اسلامی و کشورهای مستقل باید با بسیج امکانات و ظرفیت‌های خود مانع از تصمیم گیری قدرتها برای دیگر کشورها شوند. بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ایران در زمینه های مختلف بویژه در بخش های اقتصادی و تجاری است.
نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق
جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئیس اتحادیه عرب،‌می توانند از ظرفیت این نهادها برای تأثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه ای استفاده و نقش ایفاء کنند. جنبش غیرمتعهدها باید با ورود سیاسی در موضوع سوریه، ابتکار عمل را به دست گیرد و به وضعیت کنونی پایان دهد. {با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان برای القای جنگ شیعه و سنی در سوریه} واقعیت قضایای سوریه، یک جنگ نیابتی با دولت سوریه از طرف برخی دولتها به سردمداری امریکا و برخی قدرتهای دیگر و با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.در این میان، مردم سوریه، وجه المصالحه و قربانی این توطئه شده اند که این وضعیت باید هرچه زودتر متوقف شود. {با اشاره به مسائل عراق} جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود می داند و معتقد است که روابط دو کشور می تواند یک الگو و نمونه در منطقه باشد.کشورهای منطقه و همچنین همه گروه‌ها و جریان‌های داخل عراق باید بدانند که امریکایی‌ها شریک قابل اطمینانی نیستند و هر زمانی که لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهای خود را زیرپا خواهند گذاشت و خیانت خواهند کرد.تنها دولتی که امریکا برای آن شریک قابل اطمینانی است، رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.
به لطف خداوند عراق توانسته است از بسیاری از مشکلات عبور کند و در مسیر بازسازی و پیشرفت قرار گیرد و در این مسیر احتیاج به تجربیات جمهوری اسلامی ایران دارد. {با اظهار نگرانی شدید از وضعیت سوریه و دخالت‌های بیگانگان و گسترش القاعده و جریان های تندرو در این کشور و تأثیر آن در کشور همسایه سوریه}جنبش عدم تعهد باید ابتکار عمل را در حل مسئله سوریه به دست بگیرد.
نادر وائل‌الحلقی نخست وزیر سوریه
عامل اصلی و پشت پرده قضایای دردآور سوریه امریکا و رژیم صهیونیستی است. جنبش عدم تعهد قطعاً بیش از امریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی، حق ورود سیاسی به مسائل سوریه را دارد. ادامه وضعیت کنونی سوریه و کشتار مردم این کشور غیرقابل قبول است. مقصر اصلی در قضایای سوریه کسانی هستند که زمینه ارسال سیل گونه سلاح به داخل سوریه و حمایت مالی از گروههای بی مسئولیت را بوجود آورده اند. ‌دادن سلاح به گروه‌های مخالف در هر کشوری و حمایت مالی و تبلیغاتی از آنها زمینه ساز بوجود آمدن شرایطی همچون سوریه است. اگر امروز به مخالفان سیاست‌های دولت‌های اروپایی نیز که اقدام به برپایی تظاهرات می کنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعیت کنونی سوریه در این کشورها نیز بوجود خواهد آمد. دولت سوریه، در قضایای کنونی مورد ظلم واقع شده است. دولت سوریه باید ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه جویان و ادامه اصلاحات سیاسی، واقعیت شرایط و پشت پرده توطئه در سوریه را برای افکار عمومی ملتهای عرب تشریح و افشاء کند.
{با تأکید بر لزوم فعال شدن جنبش عدم تعهد در موضوع سوریه} دولت سوریه مصمم به مقابله با گروههای تروریستی و پاکسازی مناطق مختلف از این گروهها و همزمان ادامه اصلاحات سیاسی و گفتگوهای ملی است.
ماهیندا راجا پاکسا رئیس‌جمهور سریلانکا
وحدت کشورهای دوست موجب تقویت جایگاه، افزایش قدرت و تأمین منافع ملی آن‌ها است. {با اشاره به القائات سیاسی و رسانه‌ای قدرت‌های سلطه گر} آن‌ها سعی می کنند خود را شکست ناپذیر جلوه دهند اما تجربیات ایران و سریلانکا نشان می دهد ایستادگی در مقابل استعمار و سلطه طلبان امکان پذیر است. حمایت سریلانکا از ملت فلسطین و احترام به حقوق مسلمانان در سریلانکا از اقدامات قابل توجه این کشور است.
{با قدردانی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجلاس سران عدم تعهد} پیشنهاد عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و سخنان جنابعالی درباره فلسطین، بسیار جالب توجه بود. {با اشاره به تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم و تأمین حقوق مسلمانان این کشور }مطمئنیم که با کمک شما می توانیم بر بسیاری از مشکلات فائق آییم. {با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه صنعت داروسازی، کشاورزی و طرح‌های توسعه} ‌خواستار گسترش همه جانبه این روابط هستیم.
آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان
تروریسم موجود مزاحم تحمیل شده از جانب غرب به ملت‌های منطقه است. امریکا و قدرت‌های غربی هرجا پا بگذارند شر و فساد و ناامنی به همراه می آورند. ‌همگرایی کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد ، برای مقابله با تروریزم ضروری است. باید همه در مقابل زورگویی‌ها و تحمیلات قدرت‌های بزرگ احساس مسئولیت کنیم و در مقابل آن بایستیم. {با یادآوری احساس و نگاه مثبت ایرانیان به ملت مسلمان، مؤمن، صمیمی و با فرهنگ پاکستان} امیدواریم با یاری خداوند مشکلات تحمیل شده به پاکستان پایان یابد.
روابط دو ملت ، روابطی عمیق و خویشاوندی است. ایده های حکیمانه شما درباره وحدت و ایستادگی کاملاً مورد قبول ماست. {با قدردانی از برگزاری خوب و موفق اجلاس سران} این اجلاس به جهانیان نشان می دهد که مشکلات خود را باید چگونه حل کنند.
عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان
جنبش عدم تعهد ظرفیت خوبی است تا کشورهای اسلامی و مستقل، توانایی ها و تأثیرگذاری و ابتکار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطین و سوریه را به دست گیرند. {با تاکید بر لزوم هوشیاری در قبال طراحی‌های بدخواهان ملت های اسلامی} باید مراقب بود در شناخت و تحلیل اوضاع دچار اشتباه نشویم.
{با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس عدم تعهد در تهران} مسائل منطقه، فلسطین و سوریه از جمله مسائل مهم و نگران کننده است که باید از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای حل آن مسائل استفاده شود.
عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس الجزایر
{با تجلیل از سابقه انقلابی و مجاهدت ضد استعماری مردم الجزایر} بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت الجزایر همواره یک شریک خوب و در جبهه مقاومت بوده است. الجزایر می تواند نقش تأثیرگذارتری در جنبش عدم تعهد ایفا کند. ظرفیت های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و الجزایر وجود دارد که باید این ظرفیت ها را به مرحله عمل رساند.
حضور سران و مقامات کشورهای مختلف در اجلاس تهران در شرایط کنونی، بسیار پرمعنا و مهم است. الجزایر نیز خواهان گسترش روابط بیشتر با ایران است که باید با تشکیل کمیسیونهای مشترک، این موضوع به مرحله عمل برسد.
یایی بونی رئیس‌جمهور بنین و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا
{با تجلیل از روحیه نشاط،‌ امید و اعتماد به نفس و تحلیل صحیح آقای یایی بونی از شرایط جهانی و مشکلات آن} جمهوری اسلامی ایران همواره برای هر شخص و ملتی که دارای چنین روحیاتی باشند، احترام فراوان قائل است.  توجه به قاره آفریقا را از چارچوب‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ما قاره آفریقا را به دلیل فرهنگ های عمیق و کهن آن، بسیار مهم می دانیم. {با اشاره به استعمار قاره آفریقا بوسیله قدرت‌های غربی و خسارات و صدمات ناشی از این استعمار در کشورهای آفریقایی} تنها راه رهایی از سلطه استعمارگران، بازیابی هویت اصلی خود و تکیه بر نیروی ذاتی درونی است.همکاری و همبستگی کشورهای مستقل را ضروری است.
{ضمن اعلام آمادگی اتحادیه آفریقا برای همکاری جدی و نزدیک با جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد} این جنبش با حضور دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعیت جهان، ظرفیتی بسیار مهم و تأثیرگذار است اتحادیه آفریقا و جنبش عدم تعهد با همکاری یکدیگر می توانند نقش جدی در مسائل بین المللی ایفا کنند و ما معتقدیم مشکلات و نبود امنیت در دنیای امروز ناشی از سوء مدیریت جهانی از جمله ساختار غلط شورای امنیت و تسلط برخی قدرت‌ها از جمله امریکا بر سازمان‌های بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.استفاده صلح آمیز از منابع انرژی از جمله انرژی هسته ای حق همه کشورها است. ما به عنوان اتحادیه آفریقا آمادگی کامل داریم تا با همکاری با جنبش عدم تعهد، در جهت ایجاد همبستگی و صلح جهانی گام برداریم.
تساخیاگین البگ دورج رئیس‌جمهور مغولستان
{با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و مغولستان از جمله آثار تاریخی و علمی مربوط به دوران حاکمیت مغول‌ها در ایران} روابط ایران و مغولستان با چنین پیشینه تاریخی، باید بیش از پیش گسترش یابد. ظرفیت‌ها و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است. دو کشور می توانند همکاریهای متنوعی در زمینه های اقتصادی – سیاسی – فرهنگی - دانشگاهی و بین المللی داشته باشند.
اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور زمینه مساعدی برای گسترش روابط دو کشور است. مغولستان تمایل بسیاری برای روابط گسترده با جمهوری اسلامی ایران از جمله امور اقتصادی، زیربنایی، سیاسی و مبادله استاد و دانشجو دارد. ما نیز با دیدگاه شما درخصوص منطقه عاری از سلاح هسته ای موافقیم و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق همه کشورها می دانیم.
مانوئل سریفو ان‌هاماجو رئیس‌جمهور گینه بیسائو
جنبش عدم تعهد ظرفیت بسیار خوبی برای انواع همکاری‌های میان اعضاء است. اگر اعضای این جنبش، همکاری‌های گسترده‌ای در چارچوب جنبش عدم تعهد تدوین کنند، تلاش قدرت‌های زورگو برای تحریم و فشار بر کشورهای مستقل از بین خواهد رفت. لازمه همکاری‌های گسترده در چارچوب جنبش عدم تعهد، ایجاد ساز و کارهای اجرایی قوی است. قدرت‌های سلطه‌گر تلاش دارند تا اینگونه القاء کنند که هرگونه ایستادگی در برابر آن‌ها غیرممکن است اما اعضای جنبش عدم تعهد می توانند خلاف این القائات را اثبات کنند.
رئیس جمهور گینه بیسائو نیز در این دیدار بر تمایل کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف تأکید کرد.
کیم یونگ نام رئیس پرزیدیوم کره شمالی
{با اشاره به مواضع همسان ایران و کره شمالی در بسیاری از زمینه‌ها} باید در مسیر حرکت به سمت اهداف بلند، جدی بود و فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها خللی در عزم ها بوجود نیاورد.جمهوری اسلامی ایران در مسیر حرکت به سمت اهداف والای خود، کاملاً مصمم است.ظرفیت‌های گسترش روابط دو کشور زیاد است. جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی دشمنان مشترکی دارند زیرا قدرت‌های استکباری، دولتهای مستقل را برنمی تابند.
{با ابلاغ سلام‌های آقای کیم جونگ اون رهبر کره شمالی} سفر حضرت آیت الله خامنه ای به کره شمالی در دوران ریاست جمهوری نقطه عطفی در روابط دو کشور بود. گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران از سیاستهای راهبردی کره شمالی است.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =