در پی اعتراض بسیاری از خوانندگان درباره تغییروضعیت رشته معماری ازمهندسی به رشته ای غیرمهندسی و فنی با مدیرکل دفتربرنامه ریزی آموزشی دانشگاه علمی کاربردی تماس گرفتیم. او نیزعنوان داشت دیگررشته معماری درشمار رشته های فنی قرار نمی گیرد.

جمعی از خوانندگان خبر آنلاین دراعتراض به تغییر وضعیت رشته معماری ازمهندسی به رشته ای غیرمهندسی و فنی چنین نوشته بودند:
یکی از خوانندگان نوشت : چرا کارشناسی نا پیوسته معماری، عنوانش شده علمی کاربردی معماری؟چرا ظرفیتهای دخترها انقدر کم شده؟این انصافه؟ اینهمه زحمت بکشیم. آخر حق مهندسی بهمون ندن
سینا نوشت: با سلام اینکه از یک جایی برداشتند و نام رشته معماری را تغییر دادند و کردند تکنولوژی معماری الان هم نظام مهندسی با تکنولوژی معماری است.پس دانشجویانی که در سر تا سر ایران زحمت کشیده اند و درس خونده اند و گاها هزینه دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی را متقبل شده اند و .... مجوز طراحی ندارند ؟! این کارآنها سلیقه ای و بدون هیچ پشتوانه علمی صورت گرفته است.
احمدی نوشت: چرا دانشجویان رو همیشه بازی میدن؟ من دانشجوی معماری هستم. امسال برای کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کردم. بنا به قانون جدید دانشجویان ناپیوسته معماری مهندس محسوب نمیشن و مدرکشون علمی کاربردی محسوب میشه. همه متعجبند وقتی علمی کاربردی کنکورش جداست چطور میشه با کسایی که از دانشگاه سراسری فارغ التحصیل میشن هم ارزش باشه. حق طراحیم که ازمون میگیرن و... .
وقتی ایقدر کارشناسی نا پیوسه رو بی ارزش کردن اصلآ چرا برش نمیدارن که عمرمون تلف نشه... شب میخوابیم صبح بیدار میشیم همه قوانین زیر و رو میشه!
دکترطالبی مدیرکل دفتربرنامه ریزی آموزشی مهارت های دانشگاه علمی کاربردی درباره مشکلات دانشجویان درخصوص تغییرات سرفصل های و دوره های درسی این دانشگاه عنوان داشت:«اگرتغییری هم اتفاق افتاده باشد طبق مصوبه هیئت وزیران درسال 91 بوده است.»
دکترطالبی مدیرکل دفتربرنامه ریزی آموزشی مهارت های دانشگاه علمی کاربردی گفت:«مصوبات هیئت وزیران دردانشگاه جامع علمی کاربردی منجربه تغییرات در نظام درسی شده است.به این ترتیب، دوره های کاردانی رشته های فنی به کاردانی فنی ورشته های غیرفنی به کاردانی حرفه ای تغییرنام یافته است. همچنین درمقطع کارشناسی، رشته های فنی به مهندسی فن آوری و رشته های غیر فنی به کارشناسی حرفه ای تغییر پیدا کرده اند. درمقطع کارشناسی ارشد، رشته های فنی به مهندسی فن آوری ارشد و رشته های غیرفنی به کارشناسی حرفه ای ارشد تغییرکرده اند. در نهایت نیزدرمقطع دکترا برای رشته های فنی، مهندسی فنی آوری خبره و دررشته های غیر فنی کارشناسی حرفه ای خبره را داریم.»
وی همچنین گفت:«البته این عناوین دراوایل دوره ها می آینداما دردوره های بعد عناوین تخصصی هررشته درادامه عناوین آن بیان می شود. به عنوان مثال دردوره ارشد، ما مهندسی فن آوری ارشد نیروگاه را داریم. ازسوی دیگرتصمیمات اتخاذ شده عطف به ماسبق نمی شود. وشامل کسانی می شود که از مهرماه سال 91 دراین مقاطع درسی پذیرفته شده باشند.»
دکتر طالبی ضمن اشاره به رشته معماری دراین دانشگاه نیز گفت:«رشته معماری در شمار رشته های فنی قرار نمی گیرد و در زیر گروه  رشته های غیرفنی به حساب می آید. البته همیشه اختلاف نظراتی در این باره وجود داشته و دارد اما امروزه دیگراین رشته به عنوان طراحی محیطی داخلی و خارجی شناخته می شود.و مهندسی به آن تعلق نمی گیرد»
45235
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    51 29
    هر رشته ایی که از علم هندسه در ان استفاده شود ان رشته مهندسی است . معماری از جمله معدود رشته هایی است که در استفاده از علم هندسه پیشرو است ولی بدلیل اینکه در غرب فارغ التحصیلان این رشته ارشیتک نامیده می شوندو شاید گردانندگان دانشگاه علمی کاربردی دانش اموختگان غرب باشند که به این شکل به موضوع نگاه میکنند . ولی در عین حال کلمه ارشیتکت زیباتر از واژه مهندس است .
  • AMIR A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    52 5
    خبرآنلاین اصلا این موضوع ربطی به دانشگاه علمی کاربردی نداره که شما رفتید از اونا پرسیدید! بعضی از ما در دانشگاه شهید رجایی تهران یا دانشگاه تبریز یا دانشگاه های غیر انتفایی درس میخونیم در مقطع کارشناسی ناپیوسته معماری... عنوان مدرکمون شده علمی!کاربردی!!!!! و عنوان مهندسی را حذف کردند... در صورتی که عنوان کارشناسی پیوسته آن مهندسی معماری است....
  • AMIR A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    71 9
    لابد رشته کشاورزی و رشته تولیدات دامی و رشته شیمی فنی است که عنوان مهندسی دارند! مهندس از کلمه هندسه میاد و تنها رشته ای که هندسه اصل اولیه آن است معماری است
  • sepehr IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    37 4
    خبرآنلاین عزیز شما باید از وزارت علوم پیگیری کنید...ما کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی دادیم کنکور علمی کاربردی جداست! ما کنکور سراسری دادیم و دانشگاه های دیگه میریم ولی عنوان مدرکمون رو کردن علمی کاربردی... و مهندسی رو ازش حدف کردن... در صورتی که همین رشته در مقطع پیوسته مهندسی معماری نام دارد. تمام واحدهای درسی ما(ناپیوسته ها) با پیوسته ها یکی است چرا باید عنوان رشته ما متفاوت باشه ؟؟؟؟؟؟
  • sama IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    35 8
    اقایونه محترم اینا چه صحبتاییه..ما مگه کنکوره علمی کاربردی دادیم که شماها این دانشگاه و مخاطب قرار دادین و ازشون جواب خواستین..این چه اوضاعیه اخه ...یعنی کسی فرقه کنکور سراسری و علمی کاربردی رو نمیدونست که این بود جوابه ما..اعتراضه ما به دانشگاه سراسری بود که چرا عنوانه رشتمون و اینطور گذاشتن..اینهمه زحمت بکشیم درس بخونیم اخر بشیم جز دانشگاه علمی کاربردی..حتی تو انتخابه دانشگاه ازاد یه ارشیتکت نباید اولش مهندسی باشه؟ شما خودتون مسوئلینه دانشگاه با اینهمه تحصیلات قضاوت کنین چرا اینهمه کشور تو کل دنیا بهترین رشتشون مهندسی معماریه بعد ما باید بیایم بخاطر اینکه اسمه رشتمون و جایگاهش تغییر پیدا کرده اعتراض کنیم؟ تحصیلکرده های بالادست جوابی قانع کننده ندارن به بچه های مهندسی معماری بدن؟ ما منتظریم
  • سایه خانم IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    36 5
    ممنون از پیگیریتون اما انگار اشتباه پیگیری کردین. ما کنکور سراسری دادیم . مشکلمون اینه که چرا توی دانشگاه های سراسری عنوانمون شده علمی کاربردی؟؟؟؟
  • ALI .JJ IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    27 1
    چرا درست صورت سوال را نمیخوانید؟ سوال ما چیز دیگری بود....
  • کورش US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    20 90
    تا جایی که من میدانم این رشته ی معماری فاقد پایه ای ترین درس مهندسی به نام ریاضیات عمومی 1و2 میباشد. این اسم مهندسی رو همون 30 سال پیش باید بر میداشتند. نه ریاضی عمومی دارن نه مهندسی اون وقت کلی هم شاکی میشن همش طراحی و اینجور چیزاست که دارای جزیی هندسه هست و باقیش همه جز هنر- هر موقع واحدای سختی مثل ریاضی مهندسی و استاتیک و دینامیک و سیالات رو با سواد واقعی گذروندی میتونی رو مهندس بودنت حساب کنی
    • Floyd23 IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
      40 6
      متاسفانه هنگامی که راجع به موضوعی بحث می شود, خواه با ربط و یا بی ربط به ما, نادانسته بر این باوریم که نظر همه ما به یک اندازه خوب و معتبر است. نظری که فاقد هرگونه استدلال منطقی و بدون هیچ اندیشه ای باشد, بی شک فاقد هرگونه ارزش بوده و مطرح کردنش نتنها کمکی نمی کند بلکه اتلاف وقت ما و شماست. شما که کوچکترین اطلاعاتی در مورد این رشته و یا در مورد مشکل ما ندارید, چرا به خود اجازه اظهار نظر می دهید ؟ . . .
    • نیما IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      17 4
      دوست عزیز همین الان هم برای مقطع کارشناسی در همه دانشگاه های سراسرس دولتی غیر انتفاعی و پیام نور از پیشوند مهندسی استفاده میشه یعنی این که همین الانش هم کسی حتی مسئولین نظام اموزشی در مهندسی بودن معماری به صورتی که امروزه در دانشگا ه های ایران و جهان تدریس میشه شکی ندارن(شما اگه نگاهی به چارت معماری بیندازید خودتون متوجه میشید) این بحثی که این جا هست در باره ی دانشجویانی هست که از کاردانی به کارشناسی امتحان دادن و حالا در اقدامی فاقد منطق عنوان مهندسی رو از مدرکشون حذف کردن و ظاهرا از کلمه علمی کاربردی استفاده کردن و در حقیقت اونها فاقد مهارت طراحی و صرفا یک تکنیسین پیشرفته دونستن که صد البته اقدامی غیر کارشناسی و نامعقوله
    • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      5 1
      چشم آقای مهندفسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس،بهشون میگم که اسم مهندسی رو بردارن
    • مهدی A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
      9 7
      من خودم کاردانی معماری خوندم و کارشناسی عمران و با سواد معماریم تونستم تمامی واحدهای عمران رو با نمره بالا پاس کنم...ولی دوست دارم کارشناسی ارشد رو معماری بخونم چون دلم براش تنگ شده.
  • شیرین IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    32 3
    با سلام... لطفا یکی من رو توجیه کنه...میگن معماری رشته فنی مهندسی نیس و باید پیشوند مهندسی رو ازش حذف کنیم،قبول،(درحالیکه رشتمون فنی هم هست مهندسی هم هست) از این در عجبم ما که با علمی کاربردی هـــــــــــیـــچ ارتباطی نداریم چطورعنوان رشته مارو علمی کاربردی کردن... جای تعجب داره واقعا!!!
  • احسان IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    35 3
    باباجان من معنای تحت اللفظی مهندسی رو میگی؛مگه مهندسی مواد یاکامپیوتردرش هندسه هست؟این لیسانس کشاورزیا رو بایدمهندسی روازش بردارن؛مثلا نخودلوبیاطراحی میکنن که کشاورزی مهندسی باشه
  • سایه خانم IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    36 4
    آقای کورش خان. با احترام به شما باید بگم که ماهم هندسه میخونیم هم استاتیک.پیشنهاد میکنم یه جند واحد از معماری رو بگزرونین بعد قضاوت کنین و اما در مورد طراحی. ما نقاشی نمیکشیم. با هندسه و اصول طرح میزنیم. این طراحی هم فقط شامل یک یا دو درس از ما میشه. انشاالله یک روز مثل ما مهنهدس بشین ;)
  • ستار IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    35 2
    نام رشته مارا از " کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی معماری " به کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی معاری " تغییر دادند مگر ما در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل میکنیم و مدرکمان را از دانشگاه علمی کاربردی میگیریم که عنوات رشتمون این باشه . اونایی که کارشناسی پیوسته هستند نام رشتشون اینه : " مهندسی معماری " و ما هم که کارشناسی ناپیوسته هستیم چرا اسم رشتمون " کارشناسی ناپیوسته مهندسی معماری " نباشه . تعداد و نوع واحد هایی که پاس میکنیم نه تنها با پیوسته ها یکی نیست بلکه بیشتر هم هست . شما باید از طریق وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری میکردین نه دانشگاه علمی کاربردی .
  • ALi_JJ IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    51 7
    دوستمون که گفت ما ریاضی و ایستاتیک نداریم بهتر 1نگاه به چارت معماری بندازه تا بفهمه ما چه درس هایی میخونیم ، بعد بیاد اینجا نظر بده ، کسانی هم که علم حرف زن در مورد رشته معماری ندارند بهتر سکوت کنند و فقط به تماشا بشینند نا 4 تا کسانی که رشته تخصصیشون معماری هست این جا بحث کنند.
    • احسان IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      14 58
      واقعا قبول کنید که معماری مهندسی نیست.من ارشد مکانیک میخونم.دانشکده معماری تو ساختمان هنرهست.اسمش هم هست دانشکده هنر و معماری.تو شیراز.اصلا جزو دانشکده مهندسی نیست.چرا اینقدر عطش به لقب دارید؟معنای تحت اللفظی مهندسی با معنای اصطلاحیش متفاوته.مثلا انگلیسی زبان ها بگن engineer کسی هست که با موتور سروکارداره.اونوقت مواد یا کامپیوتر یا عمران دیگه مهندسی نباید باشن طبق استدلال شما.دلیل نداره همه بخوان مدرک بگیرن و دلیل نداره همه مهندس بشن.مملکت به مشاغل مختلف نیاز داره.آدم باید مفید باشه.من خودم شخصا لقب اصلا برام مهم نیست.اصل علم هست.
    • بدون نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      43 8
      احسان رشته شیمی و کشاورزی چرا باید مهندسی باشن ؟
    • علی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
      16 1
      هنر فراتر از تمامی رشته ها حتی از تمامی مهندسان است جون طبیعت هنر خداست آفرینش انسان یکی از شاهکارهای هنری خداست وخدا انسان را با هنر خود آفریده است مهندسی در مقابل هنر هیچ و پوچ است هنر جز سخت ترین رشته هاست
    • vip A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      9 2
      با سلام اگر معماری مهندسی نیست پس چه رشته مهندسی است من خودم دانشجوی طراحی مهندسی هستم واز تمام شما بیشتر به هندسه مربوط میشود
  • مهناز.د US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    58 11
    مهندسی از کلمه ی هندسه گرفته می شه...بیشترین هندسه هم توی رشته ی معماری هست. چه جوری می تونید بگید معماری مهندسی نیست؟
  • ena90 IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    39 2
    با سلام. در ابتدا از پیگیری شما تشکر می کنم. اما لطفا از وزارت علوم که در این مورد تصمیم گیرنده اصلی بوده ،علت را جویا شوید و مشکل ما دقیقا این است که : چرا فقط برای رشته معماری ،بین پیوسته و ناپیوسته باید تفاوت از زمین تا اسمان باشد یکی مهندسی می ماند و دیگری می شود کارشناسی علمی کاربردی؟ اگر به این نتیجه رسیده اند که این رشته مهندسی نیست خب چرا کارشناسی پیوسته ان مهندسی است چه واحدهایی انها پاس می کنند که ناپیوسته ها ندارند؟؟؟؟؟
  • Mozhgan.V IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    47 2
    جدا از حرف آقای کورش که واقعأ خنده دار بود و من به ایشون پیشنهاد میکنم حتمأ پیش از اظهار نظر کردن مطالعه یا پرس و جویی داشته باشن، من متعجبم که بعد از این همه اعتراض ، خبر آنلاین چرا منظور ما رو بد متوجه شده. همه دانشجو های معماری که در کنکور سراسری شرکت کردن معترضن که چرا عنوان علمی کاربردی رو جایگزین مهندسی کردن و این به موسسات علمی کاربردی مربوط نمیشه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    7 2
    سلام یه سوال داشتم گفتم شاید بتوننین کمکم کنین من کاردانی نقشه کشی صنعتی هستم میتونم کارشناسی پیوسته معماری شرکت کنم ادامه بدم ولی کاردانی نخونم کارشناسی ادامه بدم؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    11 2
    شما که لطف کردید و رفتید از مسئولین پرسیدید ... حداقل توجه میکردید ببینید مشکل ما چیه ما کنکور سراسری شرکت کردیم و از کنکور علمی کاربردی جداست پس مسلما دانشگاه سراسری و غیرانتفاعی هم از علمی کاربردی جداست ... اما چرا عنوان رشته ما رو تغییر دادن به علمی کاربردی؟ لطفا پیگیر این موضوع باشید که چرا عنوان مهندسی رو از مهندسی معماری ناپوسته حذف کردن (در صورتی که حقمون هست) ..... چرا بین بچه های پیوسته معماری و ناپیوسته تبعیض قائل میشن؟ درصورتی که تعداد واحدها و درسهایی که میگذرونیم دقیقا مثل هم هستن ممنون از پیگیریتون
  • سعید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    12 3
    من فارغ التحصیل رشته معماری هستم که با بچه های دانشکده تصمیم گرفتیم این بار به جای دست روی دست گذاشتن کاری بکنیم برای همین اعتراضی برای سازمان سنجش فرستادیم و همه بچه هایی که به این تصمیم اعترض داشتند حضور پیدا کردند و مارا همراهی کردند ولی هنوز هیچ جوابی از سازمان سنجش اعلام نشده است از همه دوستانی که به این موضوع اعتراض دارند خواهش میکنکم اعتراض های خود را به نحوی به سازمان سنجش منتقل کنند شاید در این صورت سازمان پاسخ گو باشد. همین چند سال قبل بود که کارشناسی ناپیوسته معماری را از مهندسی معماری به مهندسی تکنولوژی معماری تغییر دادند وانها را از یکسری مزایا محروم کردند وقتی هیچ کس اعتراض نکرد و همه سکوت کردند امروز شاهد ان هستیم که بدون اطلاعی و به یکباره رشته تغییر نام میکند
  • سوسن IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    17 1
    بعضی ازدوستان نظر دارند که رشته معماری مهندسی نیست (البته با توجه به توضیحات دوستان مهندسی هست)حالا اگر این گونه با شد ایا نباید این موضوع با اطلاع قبلی مطرح میشده داوطلبانی که امروز در کنکور کارشناسی ناپیوسته معماری شرکت کرده اند حدود دوسال قبل درکنکور سراسری کاردانی معماری قبول شده اند اگر تصمیم بر حذف عنوان مهندسی برای کارشناسی ناپیوسته بوده باید همان زمان در دفترچه انتخاب رشته ذکر میشده که عزیزان با چشمانی باز این انتخاب را داشته باشند نه دراین زمان که همه این رشته را انتخاب کرده اند تاامکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری را داشته باشند ولی به یک باره بدون هیچ اطلاعی این رشته تغییر میکند
  • فروزان_ IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    8 3
    اول اینکه کسانی که نظراتشون کمگی نمیکنه و فقط جهت اعلام وجوده خواهشا بکشن کنار پعدشم اینکه این رشته از ازل مهندسی بوده و عنوان این رشته هنوزهم توی کنکور ریاضی مهندسی معماریه ک اتفاقا بیشترین متقاضی روهم داره رتبه قابل عرضی هم برای وارد شدنش لازمه که البته تا اینجاش مشکلی نیس مشکل کاردانی بکارشناسیه که بااینکه واحدای مشترکی با سراسری داره اما عنوانش غیر مهندسیه
  • راضیه IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    19 4
    من امسال کنکور ناپیوسته ای رو دادم که پسوند اون مهنسی بود ولی سر جلسه وقتی رو دفترچه رو نگا انداختم شاخ دراوردم!!!علمی کاربردی زده بود...؟آهایی آقایونی که میگن ما ایستاتیک داریم ریاضی داریم...قبول ولی ما تحلیلی داریم که بدون استفاده ازمعادله با ریاضیات باید حلش کنی......حالا ریاضیاتی که با فرمول بری جلو سختره یا بدون فرمول؟؟؟؟؟هر کسی که این رشته رو زیر سوال ببره تمدن چند هزارساله ی ایرانو زیز سوال میبره.آدماییی مثل شیخ بهایی رو زیر سوال میبره...آخه چی حالیتونه شمادر مورد رشته ای که هرچی ازش بدونی مثل یه اقیانوس بی انتهاست...خوب این کارارو میکنید ک امثال من ترجیح میدن برن جایی ک قدرشو بدونن....ما بچه های معماری باهم خواهیم توانست...
  • نادیا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    10 8
    با سلام می خواهم بدانم که رشته ی دکوراسیون داخلی یا معماری داخلی در مقطع کاردانی یا کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی داریم یا نه؟ و نحوه وارد شدن به این رشته چیست؟
    • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      4 1
      سلام نادیا جان سوال من اینه که شما به نتیجه ای رسیدی؟ چون دقیقا منم میخوام همین کارو انجام بدم
  • مهدی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    6 3
    دوستان گرامی خبر تاسف بار دیگری به جریان افتاده و اینکه دارندگان مدرک تکنولوژی معماری نمیتوانند از مدرک کارشناسی به عنوان امتیاز آور در ثبت شرکت و همچنین محروم از دریافت کارت پیمانکاری میباشند جالبتر اینکه دارندگان مدرک کارشناسی معماری در گذشته در سه پایه میتوانستند به عنوان امتیاز آور برای ثبت شرکت از مدرک خود استفاده کنند که در یکی زمینه که 250 امتیاز داشت و در دو پایه دیگر به عنوان رشته مرتبط محسوب میگردید که دارای 125 امتیاز است و بعد از اجرای این قانون که تکنولوژی معماری جزء رشته مرتبط با معماری محسوب شده در رشته زمینه به عنوان مرتبط و در مرتبط ها غیر مرتبط شناخته میشود این یعنی مدرک تکنولوژی معماری فقط در یک پایه وآن هم فقط مرتبط نه زمینه میتواند کسب امتیاز کند نکته جالب اینکه به فوق د
  • مهدی خان احمدی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    3 2
    با سلام تکمیل پیام قبلی برای ثبت شرکت پیمانکاری مهندسی تکنولوژی معماری 125 امتیاز اخذ میکند این در حالی است که فوق دیپلم معماری 150 اخذ میکند . نکته جالب اینکه مدرک مهندسی تکنولوژی معماری از سال تحصیلی جدی جای خود را دوباره به علمی کاربردی داده است
    • الهام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
      1 1
      ی سوال من از هنرستان رفتم رشته معماری نقشه کشی میخوام بدونم تو دانشگاه چند سال باید بخونم تا فوق لیسانسنو بگیرم؟
  • آرمان IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    5 2
    سلام به دوستان عزیز معمار. طبق آخرین اطلاعیه معاونت نظام مهندسی در لیست جدیدکمیسیون هم ارزی رشته ها رشته های مرتبط و غیر مرتبط به - به فارغ التحصيلان رشته علمي – كاربردي معماري از دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پروانه اشتغال بكار مهندسي معماري با كد ( ۱۰۰ ) تعلق مي گيرد. پيوست 1) معاونت نظام مهندسي و اجراي ساختمان دفتر سازمان هاي مهندسي و تشكل هاي حرفه اي كد رشته ها، نوع پروانه اشتغال بكار (اصلي- مرتبط) براساس عنوان مدارك تحصيلي دانشگاهي معماري-معماري (كاربردي- مهندسي عملي) - علمي و كاربردي معماري ، کد 100 داراری حق طراحی می شوند. واز مهندسی تکنولوژی معماری خبری نیست. بعلت اعتراضات اخیر دارن بررسی وتغییراتی رو اعمال میکنن. دعا کنید به نفعمون باشه.
  • آرمان IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    3 1
    پيوست ( 6) فهرست واحدهاي درسي مصوب كميسيون هم ارزي رشته ها جهت صدورپروانه اشتغال بكار مهندسي معماري 1*هندسه كاربردي 2بيان معماري 2 3*رياضيات و آمار 4مقدمات طراحي معماري 1 5مقدمات طراحي معماري 2 6مباني نظري معماري 7آشنايي با معماري جهان 8آشنايي با معماري اسلامي 9آشنايي با معماري معاصر 10*تأسيسات الكترونيكي و نور و صدا 11*تأسيسات مكانيكي 12*ايستايي 13*مقاومت مصالح و سازه‌هاي فلزي 14*سازه‌هاي بتني 15*متره و برآورد 16*مديريت و تشكيلات كارگاه 17*مصالح ساختماني 18*ساختمان 1 19ساختمان 2 و گزارش كارگاه 20روستا 1 21*طرح معماري 1 22*طرح معماري 2 23*طرح معماري 3 24طرح معماري 4 25طرح معماري 5 26طرح فني 27طرح نهايي 1) براي دريافت پروانه اشتغال بكار مرتبط با معماري، گذراندن 70% (61 واحد) از واحدها
  • مهدی خان احمدی US ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 2
    با سلام خدمت دوستان میخواستم از مسئولین بپرسم که اگر تکنولوژی معماری را مرتبط معماری میدانند .پس زمینه اصلی ما بعد از 8سال درس خواندن چیست به نظر من مرتبط معماری رشته هایی مانند مرمت تاریخ معماری و... میباشد نه اینکه بعد از 8سال نتوانی نه پیمان کاری کنی نه طراحی پس کاری را که ما بعد از 8سال درس خوا ندن باید انجام دهیم چیست حداقل علمی کاربردی ها مشکل پیمانکاری ندارند
  • MOHAMMAD AMANI IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    21 4
    مینویسم برفراز اسمان معماری هست بهترین رشته جهان
  • غنچه IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    5 2
    اگر حتی کاردانی با کارشناسی متفاوت و فرد مذکور بتونه کارشناسی ارشد معماری بگیره دیگه اشکالش چیه اجازه طراحی و نظارت ندهن آخه؟؟
  • هوشنگ IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    4 0
    باسلام معماري-معماري (كاربردي- مهندسي عملي) - علمي و كاربردي معماري ، کد 100 داراری حق طراحی می شوند. واز مهندسی تکنولوژی معماری خبری نیست.پس تكليف ما چي ميشه؟
  • ستاره IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    3 5
    ایا علمی کاربردی پودمانی کاردانی هم شته معماری داخلی و دکوراسیون دارد یا نه؟ و ایا تا کارشناسی هم دارد؟ لطفا در مورد این رشته و چارت درسی اش اطلاعاتی بدهید ما برای انتخاب رشته هیچ منبعی نداریم
  • saeed A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    14 0
    به نظر من اصلا چرا باید درس بخونید وقتی بازار کار پر از رابطه بازیه؟؟!!! آیا کشورهای صاحب سبک معماری اینطور با دانشجویان کشورشان رفتار میکنند؟؟! پس نگید معماری ایرانی رو احیا میکنیم!! بگید میخوایم ریشه معماری و علاقه مندانش رو خشک کنیم...
  • حامد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    6 0
    سلام من کاردانی معماری دارم میخوام کاردانی به کارشناسی معماری شرکت کنم با این اوضاع احوال مثلا من توچه رشته ای باید کارشناسی بگیرم الان مهندسی فناوری معماری مربوط به منه یا کارشناسی حرفه ای معماری اولی زیر مجموعه صنعته دومی فرهنگ وهنر
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    13 3
    اینا همش حرفه هرچی خودشون بخوان انجام میدن شما پارتی داشته باشید مدرک کشاورزی رو حق طراحی میدن والا
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    10 0
    دوستان عزيز وقتي رشته اي مثل حسابداري با نام مهندسي امورمالي معرفي ميشه ديگه نبايد به مهندسي معماري فكر كرد. تعجب نكنيد و اجازه بدين در تاريخ به خاطر اين تصميمات عجيب و فكرنشده ثبت بشيم.
  • وینا A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    8 1
    این همه درس بخونی یک شبه بیان برنامه ریزی بدون مغز واست کنن.ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 2
    سلام، در دانشگاه علمی کاربردی شیراز رشته هوانوردی مجود نمی باشد و برای درس خواندن بچه ها باید به شهر های دیگه برن لطفا پیگیری نمایید
  • بی نام EU ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    1 4
    سلام میخواستم بدونم ازطریق فنی حرفه ای میتونیم از اول کنکور کارشناسی بدیم لطفا منو راهنمایی کنید
  • زینب A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    6 11
    سلام .لطفا در مورد رشته کشاورزی اینطوری نگید من خودم دانشجوی کشاورزی بودم ولی تغییر رشته به معماری دادم اگه شما کشاورزی خونده باشین میفهمین چرا مهندس شدن به نظر من رشته معماری یک رشته هنریه تا مهندسی.من خودم دانشجوی کاردانی معماریم واقعا من مهندسی در معماری ندیدم طراحی جنبه هنری داره ولی میشه امتحان کارشناسی پیوسته بدیم تطبیق واحد بدیم یا دانشگاه ازاد کارشناسی پیوسته بخونیم؟
  • علیرضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    3 4
    آیا رشته حسابداری در مقطع لیسانس مهندسی است یا خیر
    • بی نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
      3 0
      سلام ایارشته حسابداری مهندسی داره یانه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    10 5
    واقعا که ما باید 6سال زحمت بکشیم از هنرستان تا لیسانس و حدودا 240 واحد پاس کنیم اونوقت بعضیا با 150 واحد پاس کردن میشن مهندس معماری
  • مهندس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    10 5
    ما کشته مرده ی لقبها نیستیم؟بلکه این عنوان هویت ماست؟ آیا میشود به یک فوتبالیست گفت: کشتی گیر.. آقایون اصولا مهندس چه کسی است؟ اولین مهندسین چه قشری بوده اند؟ ای بزرگترها کار که برامون فراهم نکردید،حداقل هویتمان را از ما نگیرید..