"فرزند کمتر، زندگی بهتر" به نظر بسیاری، این تاثیرگذارترین شعار در کاهش میزان زاد و ولد در ایران است.

این شعار پس از اجرای قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در ایران بسیار شنیده شد و البته به خانواده ها چنین توصیه می شد.

لایحه قانون تنظیم خانواده را دکتر علیرضا مرندی تهیه کرد و با مرارت های بسیار آن را به تصویب مجلس رساند. او وزیر دو دولت در جمهوری اسلامی است و البته اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی. رییس فرهنگستان علوم پزشکی هم هست. اما پیش از همه اینها، پزشک است؛ فوق تخصص اطفال. همچنان طبابت می کند.

پدر و مادرهایی که از نوزادی، دکتر مرندی را به عنوان پزشک فرزندشان انتخاب می کنند، حتما یا با این جمله به طور مستقیم مواجه شده اند و یا شنیده اند که او به زوج هایی که تنها یک فرزند دارند، پس از چند سال توصیه می کند "نمی خواهید {...} را از تنهایی دربیاورید؟"

درباره دلایل این توصیه از او پرسیدیم که پاسخ را می بینید و می شنوید.

مشروح گفتگو با دکتر علیرضا مرندی به زودی در خبرآنلاین منتشر می شود.

4547

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    62 3
    شعار تاثير نداشته عمليات اقتصادي مسئولين در اين دودهه موثر بوده است
  • فرزاد..اصفهان IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    35 2
    بجای اینکه مشکلات ازدواج جوانها حل کنن... راه حل آقای دکتر: چه کاریه همه ازدواج کنن و1 بچه داشته باشن همونایی که بچه دارن 4..5تا بچه بیشتر داشته باشن!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    33 2
    مطمئن باشيد جمعيت ايران كم نخواهد شد بلكه رشد هم خواهد داشت دهه 60 و 70 يها الان به سن ازدواج رسيده اند و اگر شرايط اشتغال بهتر شود و به ازدواج ترغيب شوند ميتوانند حتي با داشتن يك فرزند جمعيت را به ميزان زيادي اضافه كنند
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    17 0
    سر کاري ميذارين؟ خبر که آماده شد منتشرش کنين!
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    4 65
    فرزند بیشتر زندگی خوشتر
    • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
      7 0
      مي تونم تصورت از زندگي خوشتر رو در ذهنم مجسم كنم! نه علي آقا اين چيزي كه مد نظر شماست خواسته خيلي ها نيست
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    30 0
    بله آقای دکتر اداره کردن بسیار مهم است و در واقع مسأله همین اداره کردن است.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    30 0
    در بیمارستان های خصوصی قیمت های زایمان تا مرز 5 میلیون تومان و گاهی بیشتر هم می رسد. در بیمارستان های درجه یک خصوصی، زایمان طبیعی با بیمه تکمیلی یک میلیون و 500 هزار تومان و بدون بیمه تا 2.5 میلیون تومان است. زایمان سزارین در این بیمارستان ها با بیمه تکمیلی حدود دو میلیون و 500 هزار تومان و بدون بیمه به 4.5 تا 5 میلیون تومان می رسد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    16 0
    جز سیاست های کاهش جمعیت این بود که مادران تا سن خاصی می تونن باردار بشن. از طرفی شرایط ادامه تحصیل برای دختران فراهم شد و سن ازدواج به این و دلیلی و سایر شرایط اقتصادی افزایش پیدا کرد .دختر خانم های تحصیل کرده و ازدواج نکرده افزایش پیدا کردند و الان مردان هم برای این که فرزندشان دچار مشکل نشه با خانم های با سن کمتر ازدواج کردند. فکر نمی کنید قبل از اتخاذ هر تصمیمی باید همه جوانب در نظر گرفته بشه تا باعث مشکلات زیادی نشه و افراد از نظر روحی و عاطفی آسیب نبینند.
  • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    6 0
    ایران در آینده نزدیک با بحران جمعیتی مواجه خواهد شد و به دلیل اینکه ایران مهاجر فرست ترین کشور دنیا هست و هر سیاستی هم دولت اتخاذ بده کارساز نیست. مگر سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی که جوانان که الان پیرمردها و بازنشسته ها هم دارند مهاجرت میکنند به کشورهای همسایه
  • من میدونستم که IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    2 0
    خوبه خودت میگی و قبول داری و میدونی (اگه)
  • جعفر IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    2 0
    عجب مردم و مسئولین جالبی داریم .بحران جمعیتی ،بحران اجتماعی ،بحران اقتصادی ،بحران فرهنگی و... نتیجه تلاش چندین ساله مسئولین در ایران با سابقه .... باید خسته نباشید گفت این همه کار و فعالیت من خواهشم اینست دیگر فکر و فعالیت نکنید.
  • درونکلایی A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام آنچرا که امروز ما گرفتارش شدیم تغییر فرهنگ نگرش به ازدواج و فرزند است وگرنه امکانات خیلی بیشتر از 20 سال قبل است و زندگی راحت تر شده است اما ما خودمان را در این امکانات گرفتار کردیم و راحتی در زندگی را مشکل کردیم.