ابولفضل زرویی نصر آباد، شاعر و طنزپرداز محبوب کشورمان که این روزها نخستین رمان خود را با عنوان «ماه به روایت آه» شرحی متفاوت از تولد تا شهادت حضرت عباس(ع) منتشر کرده، یادداشتی درباره فضای فرهنگی کشور و سامانه «سام» برای خبرآنلاین ارسال کرده که در ادامه آن را می خوانید:
«تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی ... ؟
اساساً ذات آدمی قدردان و قیمتشناس دیریابها و سختیابها و کمیابهاست و باز به قول حضرت خداوندگار: «اگر شبها همه شب قدر بودی، شب قدر، بی قدر بودی.»
بر بنده سنّتگرای کهناندیش ببخشید، اما با تمام احترامی که برای مدرنیته و تسهیلات و آسانسازیهایش قائلم، همچون قدما سخت بر این باورم که کسب دانش و هنر و فضیلت، راه میانبر ندارد. نهایت خدمت جهان مدرن به انسان امروز، رفع بهانه از کاهلان و تنبلان است. اساسا بر مبنای کدام تجربه و آزمون، معتقدیم که گسترش امکانات و فراگیر شدن ابزار و مقدمات، میتواند عامل انگیزش و افزایش میزان فرهیختگی و هنرمندی جامعه باشد؟ آیا با افزایش کمّی و کیفی آموزشگاههای هنری در کنار گسترش سختافزارها و نرمافزارهای فیلمسازی و ارزانی و فراوانی دوربینهای چند مگاپیکسلی، میتوان چشم انتظار تولید انبوه هیچکاک و اورسون ولز بود؟
فرمود: آب کم جو، تشنگی آور به دست؛ غرقه کردن آدمیان در آنچه تشنهاش نیستند، نه سیراب کردن که خفه کردن آنهاست. آنکه تشنه باشد، آب را حتی اگر زیر زمین باشد، میکاود و میجوید. گاه گسترش و فراوانی کالاهای فرهنگی و هنری، عین ابتذال است (جهت ابهامزدایی از دوستان جوانترم عرض میکنم که مرحوم دهخدا ذیل لغت مبتذل، آورده است: «آنچه که در دسترس همه است. پیش پا افتاده و مستعمل» مرحوم معین هم در فرهنگ فارسیاش، مبتذل را چنین معنا کرده: «در دسترس همگان. فرومایه، پیش پا افتاده، بی ارزش») این ابتذال و بیارزشی زمانی بیشتر به چشم میآید که کالای فرهنگی و هنری مورد بحث، بدون توجه به نیازهای واقعی مخاطب، تولید و تکثیر و توزیع شده باشد. (می گویم نیاز واقعی تا پیشاپیش از مباحثی چون نیازهای کاذب و حرص آدمی به ممنوعیت ها و ... تبرّی جسته باشم.
حاصل این ابتذال و ارزانی و فراوانی، در نهایت، افزایش کلکسیونهای اصل و کپی است؛ آن هم بی آنکه موجب هیچ افتخار و مباهات یا حتی مراجعه ای باشد.
***
این چند سطر مقدماتی را با بزرگواری، بگذارید به حساب درد دل و بثّ الشّکوا. اینها را عرض کردم تا بگویم بر خلاف بسیاری از سیاستگزاران فرهنگی و پاره ای علم آموزان و هنرجویان کاهل و آسانی طلب، ارزانی و فراوانی منابع را یگانه راه و چاره گسترش علم و هنر نمی دانم اما شک نیست که نایابی، سخت یابی و عدم عرضه و ارائه منابع و ماخذ، از موانع اساسی توسعه فرهنگی، علمی و هنری است.
حتی اگر آن دستفروش فقیر در بازار بخارا، کتاب "شرح اغراض مابعدالطبیعه ارسطو" نوشته فارابی را به ابن سینای نوجوان نفروخته بود، با توجه به اشتیاق و پیگیری بوعلی، خود او با قدری تاخیر به درک آن کتاب نایل می شد (همان طور که علم پزشکی را تنها با مطالعه کتب بزرگان و تجربیات عملی نزد خود فراگرفته بود) اما نمی توان از تاثیر این رخداد در زندگی بوعلی غافل بود.
وقتی در سال 375 هجری، ابن سینای هجده ساله، پس از تشخیص و درمان مسمومیت ناشی از سرب نوح بن منصور، امیر بخارا، اجازه یافت تا طی سه سال، آزادانه از کتابخانه سلطنتی بخارا استفاده کند، چنان با شادی و ولع به تکمیل و تعمیق معلوماتش در فقه، ادبیات، موسیقی و نجوم پرداخت که یکی از شاگردانش، آن سه سال را دوره طلایی تکامل بوعلی می داند.
باری، فارغ از دغدغه کودکانه کتاب بازان، کتابخواران و کلکسیونرها، هنوز هم هستند کسانی که در حسرت دسترسی به ماخذ و تورق کتاب ارزشمند و مورد نیازشان می سوزند و آن را در طبله هیچ عطار و قفسه هیچ ناشر و کتابفروشی نمی یابند.
بسیار دریغ می خورم که چرا سیستم پخش کتاب «سام» در زمان اوج تشنگی و نیاز هم سن و سالان من راه اندازی نشد تا کمتر عرقریزان و خسته، با پاهای پینه بسته، مسیر خانه تا خیابان انقلاب و کوچه پس کوچه هایش را گز کنیم و دست خالی برگردیم.
دریغ من و امثال من آنگاه بیشتر می شود که ضعف اطلاع رسانی، تبلیغات نامناسب و عدم معرفی این خدمت فرهنگی، خدای ناکرده موجب دلسردی بانیان یا حتی تعطیل این حرکت یا فعالیتهای مشابه آن شود. به عنوان یکی از بهره مندان از این فعالیت فرهنگی، برای مدیران و کارگزاران پخش سام آرزوی توفیق تداوم و تداوم توفیق دارم.»
ساکنان تهران برای تهیه کتاب و هر محصول فرهنگی دیگر (از جمله آثار طنز و غیر طنز استاد زرویی نصرآباد) کافی است با شماره 20- 88557016 تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
6060
نظر شما