۱ نفر
۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰

در حالی که وجود فقیر در جامعه انکار نمی شود، دولت از ارایه خط فقر اجتناب می کند تا لابد همه مردم احساس رفاه کنند در عین تورم 25 درصدی.

 

 پویا دبیری مهر: روز های پایانی سال 86 بود که روزنامه های داخلی و بعضا اصولگرا با استناد به آمار منتشر شده کمیته حقوق و دستمزد کانون هماهنگی شورای اسلامی کار، گزارشی را منتشر کردند که به مذاق وزیر رفاه خوش نیامد.
در آن گزارش آمده بود که "خط فقر برای هرخانواده ایرانی به رقم بی سابقه 600هزار تومان رسیده است."
همین امر سبب شد تا عبدالرضا مصری؛وزیر رفاه دولت نهم نشستی خبری ترتیب دهد و در واکنش به این آمار نگران کننده در خصوص خط فقر بگوید:"خط فقر به هیج دردی نمی‌خورد،«اعلام خط فقر هیچ دردی را دوا نمی‌کند. مسائل و مشکلات جدی‌تری در جامعه داریم که پرداختن به آنها موثر‌تر از توجه به مسائل فرعی است.»
مصری از آن زمان که به ساختمان وزارت رفاه در خیابان ولیعصر رفت، همواره به یکی از مهمترین وظایف این وزارتخانه که تعیین سالانه میزان خط فقر است پشت کرد و هر گاه که در برابر سوال خبرنگاری قرار می گرفت با طرح این سوال که "گفتن عدد خط فقر به چه دردی می خورد؟" نه تنها به سوال خبرنگاران پاسخ نمی داد بلکه از زیر بار این مسوولیت شانه خالی می کرد.
یکسال از آن زمان گذشت و عبدالرضا مصری دوباره نشستی خبری برگزار کرد و مدعی شد که در حال حاضر در کشور، کسی زیر خط فقر شدید [یک دلار] نیست.
مصری گفت: در سال 84 ، بر اساس خط فقر یک دلاری، یک و شش دهم درصد جمعیت شهری کشور، یعنی بیش از 753 هزار نفر زیر خط فقر شدید قرار داشتند که این رقم در سال 86 به یک‌ صدم درصد جمعیت، یعنی 49 هزار نفر کاهش یافت.
وی گفت: جمعیت زیر خط فقر روستایی در سال 84 یک و هفت دهم درصد یعنی 370 هزار نفر از جمعیت کشور بود،این جمعیت سال گذشته، به شش دهم درصد جمعیت روستائی کشور ،یعنی 130 هزار نفر کاهش یافت.
مصری با اذعان به اینکه اعلام خط فقر از وظایف وزارت رفاه است گفت:"وزارت رفاه و تامین اجتماعی وظیفه دارد، اعداد و ارقام مربوط به خط فقر شدید را اعلام و بررسی کند،این در حالی است که برخی هنگام صحبت کردن از خط فقر، نوع آن را اعلام نمی‌کنند."
این درحالیست که چندی پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آماری رسمی اعلام کرد که در ایران 14 میلیون نفر زیر خط فقر هستند.
اما وزیر رفاه در آخرین اظهار نظرش،بانک مرکزی و آمارش را اینگونه نواخت:"آمارهایی که در کشور اعلام می‌شود،براساس برداشت‌های مقطعی و محدود آدم‌هاست.تاکنون هیچ‌کدام از آمارهای ارائه‌شده، براساس اطلاعات بانک نبوده تا اگر خواستند اسامی یک‌هزار نفر را ارائه کنند، بتوانند این کار را انجام دهند."
مصری برای گفته‌های خود مثالی هم آورد و با پیچیده کردن موضوع گفت:" یک روزی شما یک پلاکارد سردر خانه می‌زنید و می‌گویید، در اینجا غذای رایگان می‌دهیم. مردم صف می‌بندند. یک روزی شما همان غذا را درست می‌کنید و خود شما نیازمندان را شناسایی می‌کنید. در آنجایی که اعلام کردید، فقیر و غنی با هم قاطی می‌شوند و شما به هدف خودتان نمی‌رسید، اما آنجایی که اعلام نمی‌کنید و به سراغ شناسایی نیازمندان می‌روید، خطای شما 5 درصد هم نخواهد شد. وی ادامه داد: لذا نباید خودمان را خلاص کنیم و اعلام عمومی کنیم تا ‌هرکسی که خواست، بیاید غذا بگیرد و به هرکسی هم نرسید، خب نرسیده و سپس اعلام کنیم،500 تا 1000 تا غذا دادیم و همه در محل بارک‌الله بگویند."

وزارت رفاه موظف به تعیین خط فقر در کشور است
اما دربرابر این اظهارات وزیر رفاه،ساکنان بهارستان واکنش نشان داده اند و اعلام کرده اند که وزارت رفاه بدون طفره رفتن باید آمار دقیقی از خط فقر در کشور ارائه کند.
مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید:وزارت رفاه و تأمین اجتماعی موظف است علاوه بر تعیین میانگین میزان خط فقر در کشور، با در نظر گرفتن سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق مختلف، ‌میزان خط فقر را به طور جداگانه اعلام کند.
سیروس بلداچی معتقد است که بررسی آمار سال‌های اخیر در کشور نشان می‌دهد که بین آمارهای مراکز آمار ایران، نهادی مثل بانک مرکزی و دستگاه اجرایی مربوطه،تفاوت جالب توجهی وجود دارد.
مخبر کمیسیون اجتماعی تأکید دارد که دولت به عنوان متولی حوزه اجرایی مکلف است بین مرکز آمار ایران و دستگاه‌ مربوطه هماهنگی ایجاد کند؛ تا آماری دقیق و استناد‌‌پذیر ارائه شود.
نماینده مردم خوی در مجلس نیز با انتقاد شدید از وضعیت وزارت رفاه و عملکرد آن گفت: "وزیر رفاه باید در مجلس توضیح دهد که اصلی‌ترین کار وزارت رفاه چه بوده، چه خدمتی انجام داده است و چند درصد مردم زیر خط فقر هستند."
موید حسینی بر این باور است که حق مردم است بدانند چند درصد زیر خط فقر هستند و وزارت رفاه چه برنامه‌ای برای خارج کردن مردم از زیر خط فقر دارد.

فقرخشن

بنا بر پژوهشی انجام شده توسط استادان دانشگاه تربیت مدرس، 85 درصد، مردم دچار مشکلا‌ت معیشتی هستند و بیش ‏از 9 میلیون نفر زیر خط فقر شدید و خشن معرفی شده اند.
اینها کسانى هستندکه نمى توانند نیازهاى اولیه خود مانند خوراک، پوشاک، آموزش و مسکن تأمین کنند .
بر اساس اعلام سازمان ملل کسانى که روزانه زیر یک دلار درآمد دارند زیر خط فقر خشن قرار دارند. بر اساس آمارهاى موجود یک سوم جمعیت کشورفاقد مسکن هستند و یا مستأجر هستند ویادرمناطق غیر رسمى اسکان دارند.با افزایش سرسام آور قیمت مسکن و مستغلات وخانه هاى مسکونى در 3 سال اخیر، بسیارى از کسانى که در مرز خط فقر به سر مى برند اکنون به زیر آن سقوط کرده اند.
یادآورى این نکته نیز قابل تأمل است که اشتغال نیز از عوامل دخیل در فقر است و باروند فزاینده واردات وکاهش نرخ سرمایه گذارى، به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است و درنتیجه خانواده هاى بیشترى درخطر سقوط به قعر خط فقر قرار دارند.
در حالی که در کشور های توسعه یافته اعلام خط فقر برای تعیین وضعیت و حرکت به سوی وضعیت مطلوب به یک اپیدمی بدل شده است در ایران روز به روز بر جمعیت فقیر کشور اضافه می شود و دستگاه های نظارتی و مسوول به جای آنکه برای روشن شدن وضعیت فعلی کشور و وجود اطلاعات پایه ای به ارائه آمار دقیق بپردازند به دلایل نا معلومی از این وظیفه طفره می روند و توسعه کشور را دستمایه قرار می دهند، گو اینکه این دوران را پایانی نیست.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =