سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی بصیرت سیاسی طلاب نخبه سراسر کشور به دفاع از عملکرد وزارت ارشاد پرداخت.

 به گزارش خبرآنلاین، این نشست در تالار ابن سینای دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباس‌‌پور) برگزار شد، و در آن وزیر ارشاد در مورد سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و به پرسش‌های بعضی از طلاب پاسخ داد.


گزیده‌ای از سخنان وزیر ارشاد در این نشست به نقل از خبرگزاری مهر بدین شرح است:
 

ــ ما همواره بر آموزه ها و ارزش‌های دینی تاکید داشته و داریم و درصددیم در تولیدات فرهنگی آموزه های دینی را لحاظ کنیم.
 

ــ در این وزارتخانه معاونت قرآن و عترت را راه اندازی کرده ایم و اگر این عملکرد در این وزارتخانه را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که در گذشته توجه به آموزه های دینی در وزارت ارشاد به این اندازه دنبال و پیگیری نمی شد.
 

ــ در زمینه انتشار کتب نیز توانسته ایم به توسعه خوبی دست یابیم به طوریکه در این حوزه رتبه اول را در منطقه بدست آورده ایم و این نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود را برای حمایت از انتشار کتب به نحو مطلوب انجام می دهد.
 

ــ تا پایان برنامه پنجم باید یک چهارم مساجد، کانون‌های فرهنگی تشکیل دهند اما خوشبختانه در حال حاضر در 14 هزار مسجد این کانون های فرهنگی تشکیل شده است و انشاءالله این کانون ها توسعه پیدا خواهد کرد.
 

ــ ما منکر تخلف ها و اشتباهات در دستگاه فرهنگی نیستیم. تخلفاتی صورت می گیرد و بدون شک ما با این تخلف ها برخورد می کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که نباید همه مسائل را سیاسی دید و با یک تخلف به فکر استیضاح وزیر افتاد. البته مقام مسئول در هر وزارتخانه باید پاسخگوی وظایف خود باشد.
 

ــ برخی از منتقدین دولت بر این باورند که ما به دنبال فرهنگ لیبرالی هستیم در حالیکه این مواضع از سوی افرادی بیان می شود که خود آنها لیبرال هستند.
 

ــ ما هر گاه به رسانه ای که تخلفی را مرتکب می شود، تذکر می دهیم صدای این افراد بلند می شود و واکنش نشان می دهند که چرا وزارت ارشاد با رسانه ها و مطبوعات برخورد می کند در حالیکه آن رسانه در جهت ترویج فرهنگ غرب گام برمی‌دارد.
 

ــ برخی از نیروهای ارزشی فقط مامور بیان ضعف ها شده اند و اصلا نقاط قوت را نمی بینند در صورتیکه صدها کار موثر انجام می شود ولی آنها فقط ضعف ها را برجسته می کنند که در این راستا می توان به دامن زدن به موضوع خوانندگان لس آنجلسی اشاره کرد. یک عده آمدند و گفتند که خوانندگان لس آنجلسی به راحتی در داخل کشور فعالیت می کنند، ما به آنها گفتیم این خوانندگان کجا هستند، به ما معرفی کنید تا با این خوانندگان برخورد کنیم.
 

ــ دولتمردان در دل مردم جای دارند. ما در دولت به دنبال آب گرم و سونای اختصاصی نیستیم بلکه در دل مردم قرار داریم و به دنبال خدمت به مردم هستیم، ضمن آنکه از منتقدین نیز می خواهیم منصفانه مطالب و دیدگاه های خود را بیان کنند.
 

ــ به گونه ای برخی از مطالب بیان می شود که انگار هیچ اقدام فرهنگی انجام نشده است و دولت اصلا به فرهنگ توجهی نمی کنند و اگر بگوییم به دولت در مسائل فرهنگی جفا شده است، گزاف نگفته‌ایم.
 

 ــ در مسائل فرهنگی همه ما مسئولیم شما روحانیون نیز مسئول هستید چرا که در حوزه فرهنگی اول باید اعتقادات مردم محکم باشد اگر اعتقادات مردم محکم نباشد، دستگاه های فرهنگی به تنهایی نمی توانند انجام وظیفه کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود واکنش های بدنه مذهبی جامعه فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" در سینماهای سراسر کشور اکران شد، افزود: نباید این گونه اظهارنظر کرد ما فیلم های بسیار خوبی داشتیم که تاثیرات خود را بر جامعه بجا گذاشت. البته نقدهایی نیز به برخی از فیلم ها وارد است.
 

 

ــ پس از فتنه 88 فیلمی سیاسی ساخته شد، اما این فیلم ضعیف بود و نتوانست تاثیر خود را داشته باشد، اما پس از آنکه فیلم "قلاده های طلا" اکران شد، دیدیدم که این فیلم توانست مخاطب خود را بخوبی پیدا کند، به طوریکه برخی از افرادی که در فتنه سهیم بودند پای این فیلم نشستند و آن را تماشا کردند.
 

ــ زمانیکه فیلم "قلاده های طلا" اکران شد، خیلی از افراد در داخل واکنش نشان دادند و خواستار آن شدند تا این فیلم متوقف شود، اما این فیلم با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد و تایید مقامات بالا را نیز درپی داشت.

 

-وی در خصوص اکران فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" نیز افزود: ما نمی‌گوییم این فیلم کاملا مناسب بود، اما انتقادات تندی که به این فیلم ها مطرح می شود را قبول نداریم؛ چرا که فیلم های مذکور در زمانی اکران شد که فیلم های خوب دیگری نیز روی پرده سینما بود. و پس از اینکه با واکنش های متعدد روبرو شدیم، اکران فیلم های "گشت ارشاد" و "زندگی خصوصی" متوقف شد و شبکه های خانوادگی نیز از پخش این دو فیلم خودداری کردند.

 

-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: این عضو کابینه درباره حمایت این وزارتخانه از ساخت فیلم سینمایی "لاله" افزود: این فیلم کاملا در حمایت از زنان ایران ساخته شده است و من فیلمنامه این فیلم را به طور کاملا خوانده ام. فیلم "لاله" درصدد است چهره منطقی از زن ایرانی نشان دهد.
 

ــ در کنار فیلم "لاله"، فیلم "بیست و دو روزه لبنان"، فیلم "شیخ احمد قمی" و فیلم‌های سینمایی دیگر در حال تولید هستند و نمی توان بخاطر انتقاد از یک فیلم، فیلم های دیگر را نادیده گرفت.
 

ــ اجازه دهید فیلم "لاله" ساخته شود آن را ببینید و بعد درباره فیلم مذکور اظهارنظر کنید.
 

ــ عده ای فقط به دنبال سوژه هستند تا با این سوژه ها جنجال آفرینی کنند، در حالیکه دست اندرکاران وزارت ارشاد احساس مسئولیت می‌کنند و نمی توانند به این راحتی از وظایف خود عبور کنند.

 

- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا دولت مخالف برخورد نیروی انتظامی با ناهنجاری های اجتماعی است، بیان کرد: دولت هیچگاه جلوی نیروی انتظامی برای برخورد با منکرات و ناهنجاری های اجتماعی را نگرفته است البته رئیس جمهور در مصاحبه ای تلویزیونی مواضعی را بیان کردند و آن مواضع برگرفته از فعالیت های فرهنگی بیشتر دولت است من هم این دیدگاه را قبول دارم دولت باید در حوزه فرهنگی بیشتر فعالیت کند.

 

-این عضو کابینه با بیان اینکه آنچه برای دولت مهم است، عفاف و حجاب در جامعه می باشد، تاکید کرد: ما در نمایشگاه قرآن چادر می فروختیم و این اهمیت ما نسبت به پوشش چادر را نشان می دهد، من نمی دانم چرا یک عده مدام از عملکرد ما ایراد می گیرند.
 

ــ دشمن بیکار ننشسته است و ما نیز در مقابل باید به نحو مطلوب کار کنیم و تا آنهایی که می توانیم وظایف خود را به نحو مطلوب و شایسته انجام می‌دهیم.

 

- حسینی در پاسخ به این سوال که آیا معاونین مطبوعاتی و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شما تحمیل شده اند، خاطر نشان کرد: تا نظر وزیر ارشاد نباشد هیچکس نمی تواند در این وزارتخانه به عنوان مسئول شناخته شود البته باید کسی در این وزارتخانه انجام وظیفه کند تا نسبت به آن حساسیتی ایجاد نشود.
 

ــ افرادی همچون معاونین را با رئیس جمهور هماهنگ می کنیم تا بتوانیم حمایت های ایشان را نیز داشته باشیم اما این به منزله تحمیل نیست خوشبختانه فردی بر معاونت سینمایی وزارت ارشاد قرار گرفته است که اشراف کامل به این حوزه دارد و جزو هنرمندان مسلمان شناخته می شود.

 

-  در همین دوره ای که مسئولیت وزارت ارشاد را برعهده گرفته ام، سعی کردم از روحانیون به نحو مطلوب استفاده کنیم. معاون پارلمانی، قرآنی و همچنین اکثر مدیران کل این وزارتخانه از روحانیون هستند و این نشان‌دهنده این است که ما به این قشر از جامعه اهمیت ویژه ای می دهیم.

 
5757 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =