هم‌زمان با نرم شدن یخ‌های قطب شمال در اثر گرمایش جهانی، روسیه امیدوار است که با استفاده از بزرگی‌ترین کشتی یخ‌شکن هسته‌ای دنیا که در دست ساخت است، خطوط دریایی جدیدی را در این منطقه ایجاد کند.

محمود حاج‌زمان: در حال حاضر روس‌ها ناوگان بزرگی از یخ‌شکن‌های دیزلی و حتی هسته‌ای در اختیار دارند، اما اخیرا چیزی را سفارش داده‌اند که جهان قبل از این هرگز ندیده است: یک یخ‌شکن هسته‌ای جدید عظیم به طول 170 متر با دو راکتور، که 14 متر طویل‌تر و دست‌کم 4 متر پهن‌تر از هر یخ‌شکن دیگری است که روسیه در ناوگان خود دارد. این یخ‌شکن که به وسیله دو راکتور آب تحت فشار 60 مگاواتی به کار انداخته می‌شود، بزرگ‌ترین یخ‌شکن هسته‌ای جهان خواهد‌ شد.


به گزارش پاپ‌ساینس، این یخ‌شکن نخستین حمله روسیه در زمینه کشتی‌های اقیانوس‌پیما با سوخت هسته‌ای نیست. یخ‌شکن عظیم‌الجثه نسل بعدی که توسط Rosatomflot -سازنده نیمی از ناوگان اتمی روسیه- ساخته خواهد شد، حدودا شش یخ‌شکن هسته‌ای را در خود جای می‌دهد. کشور روسیه همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بحث‌برانگیز یک پایگاه هسته‌ای شناور است، که از همان راکتورهای آب تحت فشار RTM-200 یخ‌شکن مذکور استفاده می‌کند.
تفاوت اصلی این است که این یخ‌شکن جدید، اگرچه بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر از سایر کشتی‌های هسته‌ای و دیزلی ناوگان روسیه است، با استفاده از مخازن متعادل کننده عظیم قادر به تغییر دادن آبخور خود (عمق یخ‌شکن در زیر خط آب) بین 8.5 تا 10.5 متر است. این بدان معنی است که یخ‌شکن قادر است تا راه خود از میان یخ به سوی آب‌های آزاد شمال آسیا باز کند و همچنین در رودخانه‌های کم‌عمق‌تر سراسر سیبری که در عمق روسیه پیش می‌رود حرکت کند.
اما آنچه قیمت 1.1 میلیارد دلاری این یخ‌شکن را توجیه می‌کند دو چیز است: تغییرات آب‌وهوایی و نفت. وسعت ذوب شدن یخ‌های قطب شمال به حدی است که کشتی‌رانی در طول مسیرهای آبی که اروپا و آسیا را به‌هم متصل می‌کند افزایش یافته و روسیه با پشتکار فراوان تلاش می‌کند تا وسعت فلات قاره‌اش را تا قطب شمال ثابت کند؛ منطقه‌ای که تصور می‌شود ذخایر عظیم دست نخورده انرژی در بستر آب‌هایش (که در حال حاضر غیرقابل دسترس است)پنهان شده است. یک یخ‌شکن هسته‌ای عظیم که به مدت هفت سال احتیاج به سوخت‌گیری ندارد، مطمئنا گام بلندی را در دسترسی دولت روسیه به ذخایر انرژی قطب فراهم خواهد کرد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    24 4
    قطب شمال هم برای روسیه کم است و تشریف بیاورد قطب جنوب را هم بگیرد.