۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۲

بازگشایی نماد ایران‌خودرو در بورس پس از پوشش زیان 123 میلیاردی

رسول شقاقی: محرز شدن سود قطعی ایران‌خودرو در شش ماهه اول امسال بزودی باعث باز شدن نماد این شرکت در بورس خواهد شد و از هم‌اینک گمانه‌زنی‌ها در رابطه با قیمت آن در روزهایی که صف خرید برای خودرویی‌ها وجود دارد آغاز شده است. ضرردهی 123 میلیارد تومانی ایران‌خودرو در سال گذشته این مجموعه را در بدترین شرایط مالی و تبلیغاتی قرار داد چناچه مدیران این مجموعه مجبور به تکذیب چندباره ورشکستگی شدند. تصویب وام 1000 میلیارد تومانی در شورای پول و اعتبار از نظر سهامدارانی که سود به آنها پرداخت نشده بود مسکن محسوب می‌شد و مخصوصاً سهامداران جز به شدت نگران سرمایه‌گذاریشان در بزرگترین خودروساز خاورمیانه بودند.

گزارش موفقیت

ایران‌خودرو در شش ماهه اول امسال 213 هزار و967 دستگاه خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 177 هزار و 46 دستگاه بود تغییر مثبتی نشان می‌دهد و بیشتر مدیون خرید شهروندان از خودروساز وطنی‌شان است. اما در همین مدت ایران‌خودرو تاکتیک‌های دیگری نیز جز افزایش فروش در پیش گرفته که مکمل پیروزی آنها شده است. دکتر علی مهری معاونت اقتصادی این مجموعه بهبود حاشیه فروش که ناشی از کنترل قیمت نهایی و اصلاحات ساختاری است را از دلایل اصلی موفقیت نام می‌برد. در همین مدت شش ماهه حاشیه سود این شرکت افزایش یافته که علت آن آهنگ کمتر رشد بهای تمام شده نسبت به رشد فروش است. ایران‌خودرو با برنامه افزایش فعالیت‌های سودزا و به صفر رساندن فعالیت‌های همراه با ضرر (یا با حاشیه سود کم) عملاً سوددهی خود را بیشتر کرده است.

مثال واضح افزایش سودسازی، 9 درصد کاهش فروش قطعات صادراتی است که عمدتاً با ضرر به سایت‌های خارجی ارسال می‌شد.

برنامه این شرکت فروش 680 هزار خودرو تا پایان سال است و پس از سه سال و نیم، ایران‌خودرو در مهر امسال با در دست گرفتن 50 درصد از بازار ایران (در تولید تجمیعی سواری و وانت) با توجه به حضور چند درصدی خودروسازان خصوصی از سایپا جلو زد. جمشید ایمانی قائم‌مقام مالی و اقتصادی ایران‌خودرو که وظیفه تحولات ساختاری و مالی را در این گروه بر عهده دارد امیدوار است از دی امسال بار دیگر ایران‌خودرو، سایپا را در فروش پشت‌سر بگذارد. اما موفقیت اصلی این گروه سود 100 میلیاردی سالانه است که پس از پوشش زیان 123 میلیارد تومانی سال قبل برای سهامداران بهترین خبر است.


 

 

 

جدول عملکرد شش ماهه اول 88 ایران‌خودرو

سود خالص (میلیارد ریال)

سود عملیاتی (میلیارد ریال)

سود ناخالص (میلیارد ریال)

بهای تمام شده (میلیارد ریال)

مبلغ فروش (میلیون ریال)

تعداد فروش

فهرست

80

2358

3963

2061

23583408

177046

شش ماهه اول 87

551

3748

5547

2593

31487325

213967

شش ماهه اول 88

توضیح: عملکرد صورت‌های مالی سال گذشته پس از اعلام ضرر تعدیل و اصلاح گردید و هم چنین سود خالص هر دو سال شامل سود سهامداری شرکت‌ها نیست.

 

 

 

 

جدول بودجه سالانه و میزان تحقق شش ماهه اول 88

عملکرد (میلیارد ریال)

بودجه (میلیارد ریال)

فهرست

31478

85361

فروش

25930

71318

بهای تمام شده

5547

14042

سود ناخالص

3748

10061

سود عملیاتی

--------

1209

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری

551

2486

سود قبل از مالیات

434

2235

سود خالص

87

395 ریال

سود ناخالص هر سهم

69

355 ریال

سود خالص هر سهم

1234

زیان انباشته ابتدای سال

توضیح: با احتساب سود سرمایه‌گذاری حاصل از سهامداری شرکت‌ها در شش ماهه اول امسال 19 درصد سود به 44 درصد افزایش می‌یابد (مبلغ اعلام شده از طرف ایران‌خودرو به بورس بابت این سود 550 میلیارد ریال است).

 


زنجیره تأمین

میزان بدهی ایران‌خودرو به قطعه‌سازان تا پایان آبان حدود 700 میلیارد تومان برآورد می‌شود. با این‌حال به نظر می‌رسد نه تنها مدیریت این مجموعه بلکه قطعه‌سازان نیز نگرانی از این مبلغ نداشته باشد. ایمانی می‌گوید: «ما با 60 هزار دستگاه در ماه اینقدر بدهی داریم و حال آنکه روزگاری با 20 هزار دستگاه در سال همین مقدار بدهی داشتیم» این گفته از آن جهت جالب است که ایران‌خودرو در مهر امسال توانست رکورد تولید را با بیش از 63 هزار دستگاه بشکند. (افزایش تولید نتیجه برنامه‌های فطانت مدیرعامل سابق ساپکو بود که تنها راه رهایی از بحران را افزایش تولید می‌دانست. فطانت در عرض چند ماه توانست با تأمین صحیح قطعه، ظرفیت ایران خودرو را به یک میلیون دستگاه در سال برساند.) یکی از مدیران این مجموعه در رابطه با نحوه پرداختها به زنجیره تأمین می‌گوید: «پرداخت‌ها عمدتاً دو ماهه بوده ولی برای قطعه‌سازان ضعیف از 5 تا 15 روز نیز پرداخت داریم» چندی پیش نیز مدیرعامل گروه ایران خودرو با بیان اینکه بنده روزی یک قطعه ساز بوده‌ام گفته بود: «با توجه به اینکه رشد تولید سرعت بیشتری گرفته در چند ماه آینده روند پرداخت به قطعه‌سازان به صورت عادی و به موقع خواهد شد.»

بانک پارسیان

راحت‌ترین راه ایران‌خودرو برای دریافت 500 میلیارد تومان وام باقیمانده از هزار میلیارد تومان که در شورای پول و اعتبار تصویب شده فروش کل سهم 6/32 درصدی بانک پارسیانش است. گفته می‌شود تأخیر در فروش سهام بانک پارسیان این مجموعه نیز به دلیل تغییر شرایط واگذاری دیگر بلوک‌ها توسط سایر سهامداران بانک پارسیان و همچنین عدم قطعیت در نرخ معامله بوده و این مجوعه در تلاش برای فروش با بهترین شرایط است. با توجه به اتفاقات بازار در چند واگذاری گذشته بلوک پارسیان، عده‌ای دو میلیارد و400 میلیون سهم ایران‌خودرو را دارای ارزشی معادل1000 میلیارد تومان برآورد کرده‌اند! رقمی که حداقل 864 میلیارد تومان آن بر پایه هر سهم 360 تومانی که در عرضه بلوک 2/5 درصدی محقق شد، دور از دسترس نیست. در این میان جمشید ایمانی خوشحال‌ترین مرد ایران‌خودرو است که روز به روز با افزایش قیمت سهام پارسیان مواجه شده و امیدوار است سهامی را که بین 700 تا 800 میلیارد تومان ارزش داشت به قیمتی بالای 1000 میلیارد تومان بفروشد. گمانه‌زنی‌ها از کم‌رنگ شدن تصمیم بانک ملت برای خرید، پس از افزایش قیمت در بازار خبر می‌دهد. اما همچنان چند خریدار خصوصی و چند شرکت سرمایه‌گذاری در حال برنامه‌ریزی برای خرید هستند. ایران‌خودرو که قصد فروش این سهم را دارد با تاکتیک‌هایی همچون افزایش سهم و شناسایی بازار و با بالا بردن سهم مدیریتی خود در بانک پارسیان علاوه بر بازاریابی مناسب‌تر و افزایش مشتریان، قیمت فروش را نیز بالا برده است.

چالش‌های پیش‌رو

گرچه کارنامه گروه جدید مدیریت ایران‌خودرو در کوتاه‌مدت امیدوارکننده است، اما دلیلی وجود ندارد که در میان‌مدت و درازمدت آنها از پیش، ‌برنده محسوب کنیم.

هیأت‌مدیره همچنان دارای چند گرایش مختلف است و وحدت رویه دیده نمی‌شود. رانا وارد بازار نشده و فشار افکار عمومی برای تولید انبوه آن با توجه به کیفیت مناسب وجود دارد. قطعه‌سازان زیرمجموعه واگذار نشده‌اند. بعضی شرکت‌های تابعه همچون واگن پارس به علت واردات و نبود کار با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کنند و کاهش تعرفه به 30 درصد تا سال 91 هم برنامه‌های جدیدی می‌طلبد.

 

 

 

کد خبر 24377

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ho3in IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۲
    0 0
    lakposht az halazooon jelo zad
  • hosein IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۳
    0 0
    halazoon az lakposht jelo mizanad filmi az mohsen makhmalbaf

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین