۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۰

مهدی سنایی

اقدام موهن اخیر در خصوص جسارتی که به ساحت پیامبر اعظم شد از زوایای مختلفی می توان تحلیل کرد که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:
1: این گونه اقدامات نشان می دهد نظام سکولار غرب گاهی در همان چارچوبی هم که خودش تعیین کرده است، از کنترل خارج می شود و دست به اقداماتی می زند که از نگاه بزرگان ودانشمندان آن جامعه هم اقدام نکوهیده و ناپسندی است. سریالی از توهین به ساحت پیامبراعظم  که طی چند سال اخیر رخ داده است، حاکی از این است که نظام سکولار غرب در زمینه حفظ ارزش ها و رعایت چارچوب های ارزشی افسار گسیخته است و ازخود کنترلی برخوردار نیست.
2: اینکه برخی از این اقدامات درست در آستانه سالگرد 11 سپتامر اتفاق می افتد، نشان دهنده خطی است که در غرب تحت عنوان اسلام هراسی (Islam ophobia) و ارائه چهره خشن از اسلام ارائه می شود. و سعی می کنند برخی از اقدامات تروریستی را با فرهنگ اسلامی پیوند بزنند. معتقدم این اقدام، حرکتی برنامه ریزی شده است که  در ابعاد فرهنگی هم صورت می گیرد. این وجه فرهنگ اسلامی است که در غرب ترویج می شود. چون اگر با موارد مشابه برخورد جدی صورت می گرفت و آن گونه که غرب نسبت به یک مساله حقوق بشری در گوشه ای ازجهان واکنش نشان می دهد در سال های گذشته اتفاق می افتاد، شاهد نتایج بهتری بودیم و آن وقایع اتفاق نمی افتاد. بنابراین این رخداد اخیر را می توان یک نوع اسلام هراسی ارزشی و فرهنگی دانست.
3: اگر از نگاه عملی و کاربردی نگاه کنیم، می بینیم آنچه در موضوع توهین به ساحت پیامبر اعظم(ص) اتفاق افتاد به نفع جهان اسلام بود و چهره غرب را برای مداخله در بهار عربی و انقلاب هایی که در این منطقه در حال رخ دادن است، روشن کرد. در فضایی که مداخله مستقیم آمریکا در انقلاب های در حال جریان صورت می دهد، این اتفاق، روند را معکوس کرد. در حالی که آمریکایی ها تلاش می کنند اذهان را در جهان اسلام متوجه یک نوع دموکراسی ادعایی خود بکنند. با این اقدام اذهان به سمت مخالفت با ایالات متحده آمریکا معطوف شد.
4: این اقدامی بود که مواضع جمهوری اسلامی ایران را تائید کرد و ماهیت محافل غربی را برای جهان اسلام بیشتر آشکار کرد. در فضایی که فشار بر ایران زیاد است، این حرکت از جمله اقدامات اشتباه غرب بود که اذهان را در جهان متوجه کاستی ها در غرب کرد. قطعا این توهین بزرگ در تصویر بین الملی آمریکا در میان مسلمانان تاثیرگذار است و در حالی که اوباما تلاش می کند با روش های نرم افزاری وجهه آمریکا را در جهان ترمیم کند، این اقدامات وجهه این کشور را در میان مسلمانان بیشتر با خدشه روبرو می کند.
/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245145

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =