ایسنا نوشت:

وزير از تغيير سياست‌هاي «كنترل جمعيتي» وزارت بهداشت به سياست «سلامت باروري» خبر داد.
 

دكتر مرضيه وحيددستجردي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي  با اشاره به تغيير سياست‌هاي جمعيتي در كشور گفت: اكنون ازدواج‌ها ديرهنگام و نسبت به گذشته در سنين بالاتر صورت مي‌گيرد. بر اين اساس مهم است كه زمينه‌هاي تسهيل ازدواج جوانان فراهم شود. از طرف ديگر زوجين نيز فرزنددار شدن را به تاخير مي‌اندازند اين درحاليست كه ممكن است افزايش سن ازدواج مشكلاتي را در فرزنددار شدن زوجين ايجاد كند.
وي ادامه داد: پس از آن كه زوجين در سن بالا فرزنددار مي‌شوند، عنوان مي‌كنند كه همين يك فرزند كافي است. بر اين اساس است كه اكنون مشكلاتي را در زمينه جمعيت و مواليد در كشور داريم. البته برخي از نقاط كشور از مواليد بالايي برخوردارند و نرخ رشد جمعيت‌ در اين مناطق حتي به بالاتر از چهار مي‌رسد و لازم است كنترل‌هايي در اين مناطق صورت گيرد.
وزير بهداشت نرخ رشد جمعيت در كشور را حدود 1.3 درصد است عنوان كرد و گفت: اگر نرخ باروري نهايي (كه با نرخ رشد متفاوت است) بين 2.5 تا 3 قرار گيرد، ايده‌آل است؛ به اين معنا كه يك فرزند كم است و بهتر است تعداد فرزندان خانواده بيشتر از 2 نفر باشد و به اين ترتيب پس از هموار شدن جاده فرهنگي اين قضيه، خانواده‌ها بتوانند تعداد فرزندان بيشتري را داشته باشند.
دستجردي بر لزوم سرمايه‌گذاري براي انجام ازدواج زودتر و فرزنددار شدن به موقع تاكيد كرد و گفت: تمام اين موارد نيازمند بستر فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است.
وي از تغيير سياست‌هاي كنترل جمعيتي وزارت بهداشت به «سياست سلامت باروري» خبر داد و گفت: سلامت مادر، نوزاد، زايمان سالم، زايمان ايمن، فاصله‌گذاري مناسب ميان فرزندان، فرزند آوردن در سنين جوان‌تر، درمان ناباروري و مواردي از اين قبيل را به عنوان سلامت باروري در نظر گرفته‌ايم و سياست‌هايمان در وزارت بهداشت بر روي اين قضيه بنا نهاده شده است.
 

وزير بهداشت در ادامه به مشكلات رواني و روانشناختي ناشي از تك فرزندي در خانواده‌ها، اشاره كرد و افزود: اگر زوجي تمايلي به فرزند‌دار شدن نداشته باشند و يا تك فرزند باشند، به نفع خانواده و فرزند آن خانواده نخواهد بود و بهتر است خانواده‌ها از نظر جمعيتي خانواده‌هايي كامل‌تر باشند؛ چرا كه در صورت ادامه روند تك فرزندي در خانواده‌ها به تدريج خانواده‌ها كوچك مي‌شوند و در مواقع مورد نياز نمي‌توانند به يكديگر كمك كنند. حمايت خانوادگي، عاطفي و معنوي بسيار مهم است. بر اين اساس است كه به دنبال تغيير سياست‌هاي جمعيتي در كشور، وزارت بهداشت نيز برنامه‌هاي سلامت باروري را در دستور كار قرار داده است.
 

دكتر وحيددستجردي در پايان گفت: لازم است دستگاه‌هاي فرهنگساز در كشور و دستگاه‌هاي برنامه‌ريز‌ در امور اجتماعي و اقتصادي نيز در اين زمينه وارد شوند و طراحي و برنامه‌ريزي كنند تا به اين ترتيب زمينه و بستر افزايش جمعيت مناسب فراهم شود. قطعا وزارت بهداشت هم به عنوان يكي از اين دستگاه‌ها در كنار آنها خواهد بود.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =