۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸

هرچند آمارهای نشان از تاثیر بحران اقتصادی جهانی بر بازار آی.تی دارد، اما مسئولین این بخش به دنبال نبوغی تازه برای متحول کردن دنیای آی.تی هستند.

بهنوش خرم‌روز: تعداد مشاورین آی.تی،‌ متخصصان نرم‌افزار و برنامه‌نویسان رایانه‌ای امسال 18 درصد کاهش یافته و فقط در انگلستان از 2980 نفر در سال 2008/ 1387 به 2450 نفر در سال 2009/ 1388 رسیده است. تعداد فارغ‌التحصیلان شاغل با عنوان تکنیسین آی.تی نیز از 795 به 675 نفر رسیده و 15 درصد کاهش داشته است. شمار کسانی که به عنوان طراح یا سازنده وب‌سایت‌ها کار می‌کنند نیز به سختی به همان میزان سال قبل می‌رسد.

به گزارش یاهونیوز، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که میزان بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان سال 2008/ 1387 رشته آی.تی از 4.2 درصد به 13.7 درصد افزایش یافته و به علاوه به نسبت درآمد سالیانه 22940 پوندی (38300 دلاری) متخصصان آی.تی در سال 2007/ 1386،‌ درآمد آنها در سال جاری 3.1 درصد افزایش یافته است؛ اما میانگین درآمد حاصل از خدمات آی.تی چندان تغییری نداشته و در همان حد 18579 پوند (31000 دلار) باقی مانده است.

به نظر می‌رسد همان‌طور که آقای مایک هیل، مدیرعامل اچ.ای.سی.اس.یو (واحد خدمات شغلی تحصیلات عالی) می‌گوید،‌ بحران اقتصادی تاثیری جدی بر بیکاری در این بخش داشته است. وی می‌افزاید:‌ »به نظر می‌رسد حتی نرخ این بیکاری امسال بالاتر از آن چیزی است که گزارش شده است،‌ اما نباید ناامید شد!‌ هنوز شرکت‌های بسیاری در حال استخدام نیرو هستند و یک مدرک تحصیلی همیشه ارزشمند باقی می‌ماند».

با این وجود،‌ رشد و تغییر در دنیای آی.تی همچنان ادامه دارد. ‌در واقع از 30 سال پیش که کسانی مانند بیل گیتس و استیو جابز صنعت رایانه را به راه انداختند،‌ می‌توان گفت دنیا به جای متفاوتی برای زندگی تبدیل شده است. اما اگر این افراد الان و با شرایط فعلی ظاهر می‌شدند،‌ چه تغییری می‌توانستند در دنیای آی.تی به وجود بیاورند؟

یک راه برای فهمیدن جواب این سوال وجود دارد. به گزارش نشریه گواردین بریتانیا،‌ پروژه‌ای تحت عنوان «بیل گیتس بعدی» شروع به کار کرده است. اگر تصمیم دارید در سال 2010/ 1389 به دانشگاه بروید و به فناوری علاقه‌مندید،‌ می‌توانید با شرکت در این پروژه به خودتان این شانس را بدهید که دنیای صنعت آی.تی را متحول کنید.

با این که خود بیل گیتس هرگز تحصیلاتش را به پایان نرساند و با انصراف از دانشگاه هاروارد به سراغ مایکروسافت رفت، بهترین داوطلب در این پروژه، ‌علاوه بر کمک‌هزینه اتمام تحصیلات خود،‌ یک جایزه 3500 پوندی (5850 دلاری) برای هزینه‌های تدریس‌های خصوصی، رایانه،‌ دوره کاراموزی و مربیگری دریافت می‌کند. اما باید برای دریافت این جایزه دلیل خوبی داشته باشد.

تنها کاری که باید بکنید، این است که در قالب 100 کلمه یا یک کلیپ ویدئویی یک دقیقه‌ای، توضیح بدهید که چرا خیال می‌کنید می‌توانید بیل گیتس میلیاردر بعدی باشید. داوطلبانی تا سال آینده فرصت دارند که ثبت‌نام کنند و اطلاعات خود را ارسال کنند. در نهایت سه نفر برای فینال سال آینده برگزیده خواهند شد.

این رقابت که با سرمایه‌گذاری دراگونز دن (دوگ ریچارد و مدیر پشتیبانی آی.تی ایکس.ام.ای،‌گای بیتز) حمایت می‌شود، از هم‌اکنون آغاز شده و می‌توانید آن را در این آدرس (TheNextBillGates.co.uk) پیدا کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامبیز KW ۲۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۹
    0 1
    حدوده 8 سال دیگه منم .