۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۲

برگزاری مراسم پروژه احداث آزادراه همت به کرج با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه

سمیه فتحی: برنامه‌های خبری وزارت راه‌وترابری که همیشه به مدد صحبت‌های جالب و عامیانه وزیر راه و ترابری سوژه خبرنگاران بوده است اما روز گذشته در مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث آزاد‌راه همت به کرج، بهبهانی به تشریح وضعیت پروژه پرداخت و مانند گذشته از سخنان عامیانه استفاده نکرد اما به جای بهبهانی، معاون اول رئیس‌جمهور سوژه‌ساز رسانه‌ها شد و خطاب به وزیر راه و ترابری گفت: «بهبهانی پیوسته در بر و بیابان است و زمستان و تابستان را به هم دوخته و از شمال به جنوب، شرق و غرب پیوسته در جست‌وجوی راه است به این جهت برای ایشان و آقای صدیق آرزوی توفیق می‌کنم.» رحیمی به تقسیم‌بندی راهها پرداخت و گفت: «راه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در سراسر دنیا و همه بلاد در مورد آن گفت‌وگو می‌کنند. راه همین راهی است که مادی است که در روی زمین، هوا، ریل احداث می‌شود. البته راه‌های دیگری هم وجود دارد که راه معنوی است راه شهید همت، راه انبیا، راه اولیا، و. . . راه دوستی یکی از این راه‌هاست. امروز در جهت آغاز این راه در راه خدمت دولت احمدی‌نژاد که در سفر اول مطالعات این راه مصوب شده و در دور دوم دستور عملیاتی شدن آن به کارگروه مصوب شده قرار داریم.» اما جالب‌تر اینکه در این مراسم اغلب معاونان وزیر راه‌وترابری مانند رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) حضور داشتند که این پروژه در حیطه کاری آنها نبود اما شهریار افندی‌زاده رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای یا بهتر بگوییم معاون همیشه در صحنه وزیر راه و ترابری که برای اولین بار دوش به دوش وزیر نبود و این پروژه که به حوزه کاری وی ربط داشت او غایب بود. با این حال پروژ آزاد راه همت به کرج کلنگ خورد که در تأمین بودجه آن ظاهراً وزارت راه‌وترابری با مشکل مواجه است.

  

با محبت، زمین‌داران را قانع کنیم

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم کلنگ‌زنی احداث آزادراه همت به کرج گفت: با حساب سرانگشتی‌ای که من کردم و با توجه به آماری که مدیران و وزیر در این مراسم دادند اگر حداقل 100 هزار خودرو در این مسیر عبور کنند در روزهای تعطیل نیز 150 هزار خودرو به طور متوسط 110 هزار خودرو در این مسیر در هر روز سال تردد می‌کند که با احتساب 7 لیتر بنزین و 700 تومان قیمت آن سالانه 200 میلیارد تومان قیمت بنزین مصرفی در این مسیر است که این یعنی بازگشت هزینه ساخت این آزاد راه در طول یک سال.

وی افزود: این صرفه‌جویی در بنزین در طول یک سال با توجه به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که در حال تصویب است و به زودی اجرا خواهد شد رقم قابل توجهی به دولت اضافه خواهد کرد.

رحیمی ادامه داد: تصور می‌کنم اگر بهبهانی تلاش کند با20 میلیارد استانداری و همچنین به کار‌گیری پیمانکار یکساله می‌تواند این پروژه را سریع‌تر به بهره‌برداری برساند.

وی تصریح کرد: البته این کلنگی که ما امروز به زمین زدیم کلنگ اتمام پروژه برای یک سال بود چنانچه می‌خواستیم این پروژه سه ساله تمام شود باید نوک می‌زدیم. کلنگ ما کلنگ کارگری بود.

وی خطاب به تمدن گفت: باید توسط فرمانداران‌تان زمین‌داران اطراف را راضی کنید تا با توجه به اینکه متأسفانه حق اشرافیت در قانون حذف شده برای اجرای این پروژه کمک کنند.

وی تصریح کرد: چند سال پیش حق اشرافیت در قانون حذف شد این در حالی بود که این کار منطقی بود و البته دلیل حذفش را نمی‌دانم ولی می‌توانستیم با دستاویز کردن آن حق تملک را به صورت 50، 50 با مردم داشته باشیم.

رحیمی تصریح کرد: البته من این کار را در استان کردستان انجام دادم تا زمین‌هایی که در حاشیه آزادراه بودند و در احداث آزادراه و افزایش قیمت روبه‌رو می‌شدند را با قیمت متوسط‌تری به ما بفروشند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: با منطق و از راه منطق و محبت می‌توانیم زمین‌داران را قانع کنیم و پول بدهیم. متأسفانه در حال حاضر همه زمین‌ها دارای صاحب شده‌اند و هر کس به روش آرش‌کمانگیر با شلیک گلوله زمین‌های خدا را غصب می‌کند حتی کویر لوت را نیز صاحب شدند. آقای وزیر و استاندار باید با صاحبان زمین جلسه بگذارید و از آنها بخواهید انصاف را رعایت کنند.

  

برای اتمام این پروژه به 200 میلیارد تومان نیاز داریم

همچنین در این مراسم وزیر راه‌وترابری گفت: تصمیم احداث این پروژه 8 سال قبل توسط احمدی‌نژاد گرفته شد اما مدت‌ها بود برای تملک اراضی به مشکل خورده بود. احمدی‌نژاد20 قطعه باغ توت منطقه 22 را تملک و شروع به رساندن منطقه 5 به 22 کرد و پس از آن در زمان دولت نهم اقدامات لازم برای رساندن تهران به کرج انجام شد.

وزیر راه تصریح کرد: با توجه به ترافیک سنگین تقریباً روزانه 10 هزار وسیله نقلیه از این مسیر تردد می‌کنند که اگر روز را 10 ساعته در نظر بگیریم 100 هزار وسیله و 15 ساعته 6 صبح تا 12 شب در نظر بگیریم 150 هزار وسیله نقلیه در این مسیر جابه جا می‌شوند که بار ترافیکی شدیدی ایجاد می‌کنند.

بهبهانی اظهار داشت: هم‌اکنون آزاد راه تهران - کرج اشباع شده و اگر بزرگراه دیگری به آن اضافه نشود این مسیر قفل شده و عبور و مرور انجام نمی‌شود. پروژه احداث آزاد‌راه همت به کرج برای زمان سه ساله در نظر گرفته شده که با ضریب اطمینان یک سال برای تملک اراضی تهران به کرج متصل خواهد شد.

به گفته وی این پروژه 5/10 کیلومتر طول دارد که 3 کیلومتر دیگر نیز در شهر کرج به این مسیر اضافه شده و در مجموع 200 میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن نیازمند هستیم.

  

تعهد می‌کنیم 20 میلیارد تومان از اعتبارات استان تهران به این پروژه تخصیص یابد

مرتضی تمدن استاندار تهران در این مراسم هم گفت: مهمترین بازو در بحث احداث آزاد‌راه تملک اراضی است که پیمانکار می‌گوید می‌توانم 10 ماهه این پروژه را انجام دهم به شرط اینکه تملک اراضی نیز در دست من باشد. حال مشخص نیست که چرا می‌گویند این طرح 3 ساله تمام می‌شود وقتی که می‌توانیم با یک پیمانکار این آزادراه را یک ساله تمام کنیم.

وی خطاب به رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: شما باید کمک کنید که این کار حل شده و چنانچه مقدور است این آزادراه 10 ماهه تمام شود. به وزیر راه هم گفتم چون این پروژه استانی نیست تعهد می‌کنیم 20 میلیارد تومان از اعتبارات استان تهران را در صورت کمک وزیر به این پروژه تخصیص دهید.

  

هر متر از این آزاد راه یک میلیون تومان قیمت دارد

صدیقی مدیرکل راه و ترابری استان تهران در این مراسم گفت: هر متر از این آزاد راه یک میلیون تومان قیمت دارد که این ارزش افزوده‌ای است که به زمین‌های اطراف این آزاد‌راه منتقل می‌شود و به این جهت با هیچ منطقی سازگار نیست که زمین‌داران این منطقه در این ارزش افزوده سهیم نباشند.

وی افزود: وقف این آزاد راه کشوری است و نه استانداری و نمایندگان مجلس باید به کمک وزارتخانه و استانداری بیایند تا بتوانیم زمین‌های این منطقه را تملک کنیم. در این منطقه زمین‌های عمومی دولتی وجود دارد که اگر بخواهیم پول زمین‌های دولتی را بپردازیم جیب به جیب کردن است چرا که در نهایت پولی که از دولت برای این زمین‌ها تخفیف داده می‌شود مجدداً به جیب دولت باز‌می‌گردد.

وی ادامه داد: اما در خصوص زمین‌های خصوصی نیز باید به فکر اجرای حق اشرافیت باشیم و اگر قرار است برای زمین یک میلیون تومان پول بدهیم باید این زمین‌داران در بعد اجرا نیز مشارکت کنند. قرار بود احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم شرکت کنند تا بتوانیم در خصوص شرط اول ساخت آزاد‌راه که تملک اراضی در اختیار این وزارتخانه است صحبت کنیم که متأسفانه ایشان حضور نیافتند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =