ائتلاف ملی از ائتلاف دولت قانون خواست تا مانع از ورود بقایای حزب بعث صدام به درون پارلمان شوند

رضارضایی
به‌رغم موضع‌گیری اخیر نخست‌وزیر عراق که با هیچ گروه شیعی در انتخابات متحد نخواهد شد، ائتلاف ملی، به رهبری ابراهیم جعفری و صحنه گردانی عمارالحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، روز جمعه رسماً از نوری‌المالکی خواستند تا به آنها بپیوندد.
ائتلاف ملی عراق با برگزاری یک نشست بار دیگر از ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری المالکی خواست تا یک ائتلاف واحد تشکیل دهند و مانع از ورود بقایای حزب بعث صدام به درون پارلمان این کشور شوند. برخی از روزنامه‌های این کشور به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، گزارش دادند که اعضای ائتلاف ملی عراق در نشستی فراگیر به ریاست شیخ همام حمودی، سازوکارهای توسعه ائتلاف و معیارهای انتخاباتی را پیش از پایان سقف زمانی رسمی ثبت نام تشکلها و گروههای سیاسی بررسی کردند و از نوری المالکی خواستند با پیوستن به ائتلاف ملی عراق، راه را بر کسانی که در کمین روند سیاسی نشسته‌اند، ببندد.
ائتلاف ملی عراق روز دوم شهریور رسماً جانشین ائتلاف عراق یکپارچه شد و تنها شخصیت سیاسی مطرح شیعی که در آن حضور نداشت، مالکی بود. نخست‌وزیر عراق نیز در مقابل با تشکیل ائتلاف دولت قانون، شامل تعدادی از وزرا، شیوخ عشایر، علی الدباغ سخنگوی دولت، صادق الرکابی، یکی از مشاوران مالکی و تعدادی از شخصیت‌های مستقل، از جمله صفیه‌السهیل، مهدی الحافظ و مالک دوهان الحسن، عزم خود را برای شرکت جدی در انتخابات آتی و احراز مجدد پست نخست‌وزیری نشان داد.

خطر بعثی‌ها جدی می‌شود
تلاش عمارالحکیم برای متقاعد‌کردن مالکی به تشکیل جبهه‌ای واحد از شیعیان برای شرکت در انتخابات آتی عراق نشانه‌ای از نگرانی بسیار قابل‌تأملی است که این رهبر سیاسی از ناحیه نفوذ بازماندگان رژیم صدام در پارلمان این کشور احساس می‌کند. این موضوع اگرچه بارها توسط خود مالکی نیز مورد تأیید و تأکید قرار گرفته اما در عمل مالکی هنوز متقاعد نشده است که بهترین راه برای جلوگیری از ورود بازماندگان حزب بعث به پارلمان اتحاد با این ائتلاف است. او خود یک بار از ائتلاف پنهان میان حزب بعث و القاعده با حمایت برخی از کشورهای منطقه برای تأثیرگذاری بر جریانات سیاسی در این کشور خبر داده بود.
اظهارات چندی پیش صالح المطلک، از نمایندگان طرفدار بعثی‌ها در پارلمان عراق که گفته بود بعثی‌ها در صورت شرکت در انتخابات، 40 کرسی به دست خواهند آورد، بر همه این نگرانی‌ها دامن زده است. منابع عراقی نیز به تازگی از تلاشهای گسترده بعثی‌های صدامی با حمایت برخی کشورهای همسایه برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آینده عراق با هدف بازگشت به قدرت تحت عناوین جدید پرده برداشتند.
مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الفرات، نوشته است که منابع ویژه فاش کردند شماری از سرکردگان و رده‌های میانی در حزب منحله و ممنوعه بعث طی برهه اخیر، بازگشت به عراق را آغاز کرده‌اند تا برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آینده که قرار است در ژانویه برگزار شود، با رویکرد پیوستن به فراکسیون‌ها و فهرست‌های انتخاباتی مشخصی به عنوان نامزد بپیوندند.
براساس این گزارش، بسیاری از رده‌های میانه حزب منحله بعث که مشمول قانون ریشه‌کنی بعثی‌ها به‌هنگام سرنگونی رژیم سابق در سال 2003 قرار نگرفتند، فعالیت‌های حزبی غیرقانونی را طی شش سال گذشته از سرگرفتند و برخی از آنها بار دیگر با ارتقای سطح حزبی وارد مراتب عالی حزب ممنوعه بحث شده‌اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =