تندیس باستانی بودا که 70 سال پیش به خاطر صلیب شکسته حکاکی‌شده روی آن به آلمان منتقل شده بود، اکنون قابل ارزش‌گذاری نیست؛ چراکه مشخص شده از یک شهاب‌سنگ نادر 15هزارساله تراشیده شده است.

علی رنجبران: تحقیق جدید پژوهشگران آلمانی دانشگاه اشتوتگارت نشان داده که یک تندیس باستانی از بودا که در خلال جنگ جهانی دوم کشف شده بود، از یک شهاب‌سنگ نادر تراشیده شده است.
این تندیس توسط نازی‌ها در سال 1938/1317 کشف شد و به تازگی توسط گروهی از دانشمندان آلمانی به سرپرستی المار بوشنر از گروه باستان‌شناسی دانشگاه اشتوتگارت مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. این مجسمه که حدود 1100 سال قدمت دارد، مرد آهنی نامیده می‌شود و حدود 10 کیلوگرم وزن دارد. چهره آن نیز یادآور ویسروانا الهه بودایی است که در فارسی بیشامنتن نامیده می‌شود و در مذهب شینتو الهه رزم‌جویان و مجازات‌گر بدکاران است .
به گزارش ساینس‌دیلی، بررسی‌های ژئوشیمیایی روی این مجسمه نشان داده که تندیس بیشامنتن از یک گونه آتاکسیت تراشیده شده که گونه کمیابی از شهاب‌سنگ‌های آهنی است. با این کشف، دیگر نمی‌توان قیمتی برای این مجسمه در نظر گرفت.
در سال 1938/1317، گروهی از دانشمندان آلمانی به رهبری ارنست شافنر که یک جانورشناس بود، این مجسمه را یافتند. البته مشخص نیست که آن‌ها چطور این مجسمه را پیدا کردند، اما حدس زده می‌شود که نماد صلیب شکسته حک‌شده روی شکم این مجسمه باعث شد این مجسمه سر از آلمان دربیاورد. سپس، یک مجموعه‌دار خصوصی در مونیخ این مجسمه را خرید و تا سال 2009/1388 که در یک حراج از آن رونمایی شد، کسی از سرنوشت مجسمه خبر نداشت.

گروه دکتر بوشنر، سنگ این مجسمه را آتاکسیت رده‌بندی کرده‌اند که رده‌ای کم‌یاب از شهاب‌سنگ با نیکل فراوان است. دکتر بوشنر می‌گوید: «این تندیس از یک شهاب‌سنگ چینکا که حدود 15هزار سال پیش در مناطق مرزی روسیه و مغولستان به زمین افتاده بود، تراشیده شده است. تا پیش از این تصور می‌شد اولین تکه‌های این شهاب‌سنگ توسط جویندگان طلا در دهه 1930/1310 کشف شده، اما اکنون مشخص است تکه‌های اصلی آن قرن‌ها قبل پیدا شده است.»
تقدیس شهاب‌سنگ‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود داشته است؛ مثلا در میان اینویت‌ها در گرینلند و بومیان استرالیا. حتی به باور بسیاری از محققان، حجرالاسود، سنگ مقدسی که در قبله‌گاه مسلمانان نصب شده، شهاب‌سنگی از نوع سنگی است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرخ IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    22 2
    ایولا ببینید نازی ها تا کجا به این سواستیکا اهمیت میدادن برندش آلمان
    • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
      2 34
      نازی های جنایت کار. تشخیص جنایت کارها سخت نیست.... و جایش در زباله دان تاریخ است....
    • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      3 11
      هر کس که برای رسیدن به آرزو های خود حتی حاظر باشد که دست به کشتن یک نفر بزند، او جنایتکار است. و از این نظر هیتلر از جنایتکارترین آدم هاست.
    • بدون نام IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      2 11
      باید به حال کسانی که به نظر قبلی مبنی بر جنایتکار بودن هیتلر منفی داده اند افسوس خورد. هیتلر عمل مرگ میلیون ها نفر بود.
  • محسن الهامیان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    10 0
    ابعاد تندیس در چه اندازه ای هست؟!
    • آرش هادي زاده IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      0 6
      يه تيکه سنگ 10 کيلويي نباس خيلي بزرگ باشه. ارتفاع به نظرم تا 20 سانتي متر