مجلس شورای اسلای با تصویب طرحی به فوریت توقف فاز دوم هدفمندی به دلیل عدم ثبات اقتصادی کشور رای داد.

فاطمه استیری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی آن، اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوقف می‌شود.
غلامرضا مصباحی‌مقدم طراح این طرح با بیان اینکه در مجلس هشتم تلاش های زیادی برای تصویب این قانون شد و در مقام اجرا هم تلاش کردیم با تمام ویژگی هایی که در مواد آن آمده به اجرا درآید، گفت: از جمله آثار و برکات این قانون اصلاح ساختار تولید بود. به معنای آنکه منابعی به دست آید و به تولید کنندگان داده شود تا از فناوری‌های نو استفاده کرده و اتکای تولید به انرژی را کاهش دهند و قدرت رقابت تولیدات داخلی را از نظر کیفیت و هزینه با کالاهای خارجی فراهم شود و مصرف کننده داخلی از تولیدات داخلی استفاده کند.
وی افزود: هدف ما این بود که با اجرای این قانون، کمکی به خانواده های نیازمند جامعه در قالب یارانه نقدی و غیرنقدی ارائه شود. مسکن آنها مقاوم سازی شود، هزینه تحصیل فرزندان شان تامین شود، بیمه بیکاری پرداخت شود و... آرمان های دیگری که در این قانون امید داشتیم اما محقق نشد.
نماینده تهران با بیان اینکه مرحله اول اجرای این قانون با وجود نواقص زیاد آثار مثبتی نیز داشت، ادامه داد: مصرف بنزین، گازوئیل، آب و برق کاهش یافت و در عین اینکه تولید حمایت نشد، اما صدمه چندانی هم ندید.
وی گفت: نتیجه این مرحله این بود که یک تجربه پدید آمد که می شد از آن استفاده شود. ولی با استقراض 9 هزار میلیارد تومان، برای پرداخت یارانه‌ها و برداشت 3 هزار میلیارد تومان درآمد نفت و توزیع بیشتر یارانه‌ها بیش از ظرفیت اصلاح قیمت‌ها، ما را امروز در شرایطی قرار داده است که باید گفت سوگمندانه و با تلخی تمام ناگزیریم اجرای مرحله دوم هدمفندی را متوقف کنیم.
مصباحی مقدم با بیان اینکه معلوم نیست سرنوشت این قانون بعد از این چه خواهد شد، تاکید کرد: آثار و برکاتی که پیش بینی می شد چگونه می خواهد دنبال شود؟ نمی خواهیم این کار شود ولی نمی تواند ادامه پیدا کند. اگر بنا باشد این قانون ر ا کامل به معنای اصلاح قیمت ها در سال 91 دنبال کنیم و یارانه آن را به مواردی که در بودجه دیده شده تخصیص دهیم، آن هم در شرایط رو به رشد تورم و نرخ ارز مردم را نگران کرده است و قیمت ها به روز تغییر می کند؛ با این مدیریت تنها وضعیت مردم بحرانی تر خواهد شد.
وی ادامه داد: شرایطی پدید آمده که نقل مجالس مردم مسائل اقتصادی است. در این شرایط که نمی توان این قانون را پیاده کرد. این قانون باید در شرایط نزولی نرخ تورم پیاده شود، نه در شرایطی که مشکلات اقتصادی، و نوسانات نرخ ارز مردم نگران هستند. باید در وضعیت ثبات اقتصادی این قانون اجرا شود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه «اگر دولت تنها به فکر پرداخت پول بیشتر باشد اجرای صحیح قانون نیست»، گفت: ممکن است با این کار بر حسب ظاهر لبخندی بر لب ها ایجاد کنند، ولی سم مهلکی پدید می آید که کام همه را تلخ کند و اقتصاد کشور را که ناشی از ضعف مدیریت خارجی و شاید ناشی از تحریم خارجی است، بدتر از این می کند.
وی خواستار تقاضای دوفوریت اجرای مرحله دوم هدفمندی شد و تاکید کرد: این به معنای آن نیست که آنچه که در مرحله اول، دولت تعهد ایجاد کرده متوقف شود. پرداخت های ماهانه متوقف نمی شود. گرچه همان پرداخت ها بیش از از دریافت‌ها است. گرچه تولید شرایط رو به سقوطی دارد اما معتقد به توقف آن تعهدات نیستیم. اما ناچاریم تصمیم بگیریم که نمی خواهیم! اجرای این قانون دال بر افزایش یارانه های پرداختی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل باید متوقف شود.
موسی الرضا ثروتی، نماینده بجنورد نیز در موافقت با فوریت این طرح، با بیان اینکه مردم به اندازه کافی از گرانی‌ها و ناملایمات‌ ارزی و افزایش قیمت‌ها آسیب دیده‌اند، گفت: نمونه بارز آن تنش‌های اخیر بود که که به حمدالله کنترل شد. این طرح در حقیقت ادامه همان راه هدفمندی یارانه‌ها است ولی در مسیر درست اجرای آن.
وی افزود: در سال گذشته دولت اختیار داشت که 20 درصد اصلاح قیمت‌ها را انجام دهد. در سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان درآمد اصلاح قیمت‌ها بود. ولی هزینه‌ای که دولت پرداخت کرد 40 هزار میلیارد تومان بود. این 18 میلیارد تومان را دولت از کجا آورده است؟
نماینده بجنورد تصریح کرد: 7 هزار میلیارد تومان را در قانون بودجه بین دو بخش برق و آرد در نظر گرفته شد که براساس آن 4 هزار میلیارد تومان برق و 3 هزار و 500 میلیارد تومان را برای آرد پیش بینی کرده بودیم. اما بقیه 12 هزار میلیارد تومان از کجا آمده است؟ این اعتبار با عدم واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه و 9 میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی، بدون اجازه و مجوز مجلس تامین شده است.
وی به تصویب 56 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون هدمفندی در بودجه 91 اشاره کرد و ادامه داد: در بودجه تصویب کردیم 2 هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری و افراد جویای کار و 6 هزار میلیارد تومان برای درمان و بهداشت اختصاص یابد، اما آیا اقدامی تاکنون صورت گرفته است؟
ثروتی گفت: اگر به همین روال می رفتیم هر سال 12 هزار میلیارد تومان باید کسری روی دست دولت می ماند و بانک مرکزی پول چاپ می کرد که منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود.
وی با بیان اینکه در قالب این یک فوریت هرگونه افزایش قیمت ممنوع می شود، اظهار داشت: مردم به اندازه کافی از ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت نهادهای اقتصادی دولت که زمانی مرغ را باید 7500 تومان بخرند و زمانی کالاها را با قیمتی 5 برابری تهیه کنند، در فشار هستند.
عضو کمیسوین برنامه و بودجه با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها باید در بستر آرام اقتصادی انجام شود نه در شرایط رشد صعودی قیمت ها، تاکید کرد:این طرح به نفع مردم است و آن دیدگاه که استقراض کنیم یا پول چاپ کنید یا پول نفت را توزیع کنیم که 4 روز مردم را راضی کنیم تنها به زیان اقتصاد کشور است.
کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مخالفت با این طرح با بیان اینکه مصرف در حوزه انرژی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: رهبر معظم یکی از نکات برجسته اقتصاد مقاومتی را همین مصرف، خصوصا در فضای انرژی و هدفمندی یارانه‌ها دانستند و در فرمایشات اول سالشان در مشهد به این اقدام مجلس هشتم توجه دادند و آن را مثبت دانستند. نظر رهبری معظم انقلاب آن بود که گام های بعدی این قانون نیز اجرا شود
وی افزود: مزیت برجسته کشور به لحاظ اقتصادی ذخایر عظیم گاز و نفت و وجود پالایشگاه‌های توانمند و فرصت‌های سرمایه گذاری در این بخش‌ها است. هدف این بود که اگر مدیریت در مصرف انرژی و فراوردهای نفتی و گاز و سایر پارامترهای انرژی مثل آب و برق مدیریت شود، توان خوبی برای سرمایه گذاری فضای اشتغال و رشد قابل توجه مسائل اقتصادی بوجود آید، لذا این موفقیت باید ادمه یابد.
وی تصریح کرد: سال 90 و 91 در قانون بودجه، این فرصت به دولت داده شده ولی برای نگاه‌ها و اختلاف نظرهایی که وجود داشت و بعضا ورود مسایل سیاسی متوقف شد. در حال حاضر هم همان طور که در فضای اقتصادی فعلی همکاری مثبتی بین نهادها برقرار گردید، در این قانون هم دنبال شود و همکاری لازم بین دستگاه‌ها و مجموعه‌های تصمیم گیری برقرار گردد. اگر تصمیمات دولت و مجلس به همین سبک پیش برود قیمت دلار به قمیت واقعی در بازار آزاد و معمول خواهد رسید.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    79 12
    یعنی پرداخت یارانه هم پر!
    • بدون نام IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      0 0
      نه بابا . مرتبه اول هم مجلس با هدفمندی مخالف بود
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    124 4
    نرود میخ آهنی در سنگ فرو قبل از اجراء چقدر گفتند این طرح مخرب است متاسفانه مرغ یک پا داشت در حال حاضر وضعیت خانواده های نیازمند. مقاوم سازی مسکن و...... آرمان شهرهای دیگر به چه صورت در آمده است
    • بدون نام IT ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      3 3
      اون یک نفری که منفی داده کیه؟
    • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
      2 0
      واقعا خیلی مخرب بود تمام موتور های ماشین های گرون قیمتمون به خاطر گرونی بنزین سوپر خراب شد . ضمنا اعصابمونم خیلی خراب شده , حداقل سالی دو سه بار میرفتیم دبی و اروپا اونم با این وضعیت قیمت دلار نمیشه واقعا خیلی مخربه, میترکونه
  • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    من یارانه مرحله دوم می خوام، اولیش که حسابی چسبید.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    104 2
    يعني شكست خورد.?
  • احسان IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    138 4
    خدا کنه متوقف شه دیگه هم راه نیفته
  • بدون نام US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    26 1
    مگه قرار بود مرحله دومشم اجرا بشه؟جل الخالق
  • ثبت IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    35 2
    حافظه من خیلی خوبه قبل هدفمندی گفتن اگر بنزین به قیمت به دست مردم برسه و یارانه براش ندیم فلان قدر از هزینه های کم میشه با اون پول میشه فلان تا بیمارستان فلان تا مدرسه فلان تا مسجد فلان تا مراکز تفریح فلان تا شغل فلان قدر من پول زیاد میاد .. حالا اینا به کنار برا برق و اب هم همینو گفتن ولی ما چیزی جز گرونی ندیدیم و این .. رو من اسم نمیزارم خودتون بگید چیه... خبرانلاین پخش کن جز حقیقت چیزی نگفتم..
  • علا US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    7 23
    جراحی بزرگ رو شروع کردید بعد مریضو وسط جراحی ول می کنین!
  • حامد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    71 2
    هدفمندی فقط به درد آدم های ظاهربین می خورد!!! بقیه رو فلج کرد...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    28 29
    از ابتدا باید قیمت ارز هدفمند می شد.در حالی که دولت با افتخار تمام سال ها به زور دلار را ثابت نگهداشته بود دیدید که تا کمی نخ را شل کرد این بچه بازیگوش تا کجا رفت!کار درست افزایش تدریجی بهای دلار بود که نشد تا حالا که جهش کرد.ضمنا اقای مصباحی خبر نداند که تولید داخلی منهدم شده است.می گویند صدمه ان چنانی ندید!!!!!
  • حسين IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    29 1
    كاش بالاخره اين دانشمندها بفهمن به جاي دادن پول نقد به مردم بايد وضعيت توليد و اقتصاد رو مديريت كرد. درآمد عمومي و قدرت خريد و اشتغال و مسكن با بهبود وضع توليد و اقتصاد اصلاح ميشه. ميمونه مصرف زياد كه اونم به بركت گروني بين مردم جاافتاده و ديگه همه دارن قناعت ميكنن...
  • بدون نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    68 8
    اجرای مرحله اولش هم اشتباه محض بود
  • محمدجواد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    35 2
    کدام موارد زیر درست بوده؟ 1-یارانه ها 2-سوخت سهمیه ای 3-انتقال شرکتها به محل فعالیتشان 4-سهام عدالت 5-مسکن مهر 6-آزاد سازی قیمتها 7-حذف سوبسید کالاهای اساسی 8-کنترل تورم 9-افزایش اشتغال 10-سیاست خارجی 11-حمایت از تولید داخلی 12-سیاستهای ارزی 13-کاهش فساد اقتصادی 14-افزایش صندق ذخیره ارزی 15-افزایش بهره وری 16-ارتقا سطح سواد 17-افزایش سرانه 18-ارتقا سطح بهداشت 19-ارتقا سطح امید به زندگی در ایران 20-ارتقا سطح بهداشت عمومی و بسیار موارد دیگر که از حوصله خارج است!!!!!!!!!!!!!!!!
  • تولایی CH ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    24 2
    حس میکنم برادرای دولتی در رای دادن به بعضی کامنتها از جمله مثبت دادن به کامنت هدفمند شدن قیمت ارز (کامنت یکی مونده به آخر)که به نوعی تلقین این موضوع به افکار عمومیست که قیمت واقعی ارز همینه(یعنی اینکه پول ما در دنیا ارزشش از همه پولها پایینتره)ودر این وسط تقصیری متوجه دولت نیست فعال شده اند.آقا التماس دعا(این موضوع در مقایسه با سایر کامنتها ورای آنها ودانستن افکار عمومی جامعه کاملا مشخصه.مثلا در کامنت یکی مونده به آخر یعنی مردم بااین همه بدبختی وشکایت چهل درصدشون موافق بالا رفتن ارز در هدفمندی بودند؟پس چطور به کامنتی که گفته خداکنه هدفمندی دیگه راه نیفته بانسبت هشتادوچهار به دو رای دادند وهمینطور باقی کامنتها.دوستان چرا مردمو احمق فرض کردید.چه میکنه این رانت تریلیاردی دلار.
  • بدون نام US ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    4 0
    حالا قیمت بنزینو سایر اقلام به قیمتهای قبلی بر میگردد و یارنه هم پرداخت نمیشود یا برعکس یارانه پرداخت نمیشود و قیمتها به همین شکل باقی میماند؟!
  • بدون نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    2 1
    نه تو رو خدا با این وضع قیمتها و اوضاع اقتصادی بیاین مرحله دومشم اجرا کنین:))
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    4 0
    بالاخره همه متوجه شدند که این طرح ناقص باعث خیلی تبعات منفی شد؟ اما چرا اینقدر دیر؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    بالاخره همه متوجه شدند که این طرح ناقص باعث خیلی تبعات منفی شد؟ اما چرا اینقدر دیر؟
  • مهران IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    3 0
    چرا سوگمندانه ، اینکه مردم زیر فشار تورم له شوندو افزایش اختلاف طبقاتی سوگمند باشید... واقعا که ...
  • بدون نام CH ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    . . . . . از اولش هم اجرای این طرح عظیم و بدون حساب و کتاب اشتباه بود چون اولا زیر ساخت و بستر ان ایجاد نشده بود .... دولت اول باید تولید باکیفیت و لبا گارانتی را ایجاد میکرد بعد از چند سال آرام آرام طرح را اجرا می گکرد کشوری که سوزن خیاطیش را هم از چین میاورد که آمادگی ندارد گرانی راه بیندازد...!!!!!!! . . .
  • الماس IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    انا الله و انا الیه راجعون بی شک در اینده طراحان و مسببان توقف این طرح بزرگ که عافیت حال را بر عاقبت خیر ان ترجیح دادند در افکار فرزندان ما به محاکمه کشیده خواهند شد . و تاسف به حال ما که چنین نمایندگانی داریم که به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک میکنند و به جای ریشه یابی عوامل نابسامانی های اقتصادی تسلیم فشار هایی میشوند که همواره مسبب ان سود جویان و منفعت طلبانی هستند که سعی بر دیکته کردن خواسته هایشان به جامعه را دارند. در هر صورت برداشت این حقیر از فرمایشات جناب مصباحی مقدم این است که قرار بود اجرای این طرح دارای برکاتی برای ملت و مملکت باشد که به نشد لذا با نهایت تاسف و تاثر فاتحه این طرح را میخوانیم و روزگار را به شیوه قبل ادامه میدهیم تا ببینیم چه میشود .