رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مطلب خود آورده آورده است: مدتی است که نظریهای تحت عنوان «ظهور صغری» مطرح شده و ضمن آن ابراز می شود که ظهور صغری اتفاق افتاده است. دو گروه آن را طرح کردهاند. نخست دستهای بدون توجه به انقلاب، بر این باورند که ظهور در حال وقوع است و شواهدی بر آن اقامه کرده نام آن را ظهور صغری نهادهاند. دسته دوم، ضمن این که از نظر زمانی متأخر از گروه اول بوده و این نظریه را که هیچ سابقه ای در باورهای مهدویت گرایانه شیعه ندارد، از دسته اول گرفتهاند، آن را در ارتباط با انقلاب مطرح کرده، آن را مقدمه ظهور یا به عبارت خودشان ظهور صغری مینامند. آنچه در پی میآید اشاره به آن است که چه کسی این نظریه را مطرح کرده است.
این استاد دانشگاه تهران در بخشی از مطلب خود نوشته است: یکی از جریانهایی که بحث ملاقات با امام زمان (ع) را عادیتر نشان داد و طی سه دهه گذشته، سبب تقویت بحث ارتباط با آن حضرت به صورت آسانتری شد، آقای سید حسن ابطحی (متولد 1314ش) بود که روزگاری در مشهد ـ همراه با برادر زن خود مرحوم هاشمینژاد ـ کانون بحث و انتقاد دینی را داشت. وی پس از انقلاب، به تدریج بحثهای مهدویت را به طور جدیتر طرح کرد و با نگارش آثاری، این مسأله را بسیار زودتر از برخی دیگر که اکنون شهرت به این بحثها پیدا کردهاند، در قالب تازهای پیش برد. وی گرچه مدعی مهدویت نبود، اما مدعی نوعی ارتباط با حضرت و سهل الوصول بودن آن بود، به طوری که تلویحا تصور میشد یا مریدان تصور میکردند، خودش پیوند نزدیکی با امام زمان (ع) دارد. کتاب ملاقات با امام زمان (ع) یکی از آثار اوست که بیش از بیست بار به چاپ رسید و نقش مهمی در زمینه بحث دیدار با آن حضرت را داشت. ابراز این مسائل و مباحث مشابه آن سبب شد تا وی دو بار دستگیر شده و مورد جویی قرار گیرد.
استاد جعفریان در پایان مطلب خود نوشته است: این که اکنون چه کسانی دنبال نظریه غیبت صغری بوده و آن را ترویج میکنند با مراجعه به جستجوهای گوگلی و سایت هایی شبیه رایحه می توان پاسخش را به دست آورد
برای خواندن متن کامل این یادداشت، لطفا اینجا را کلیک کنید.
دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود به پدید آمدن نظریه ظهور صغری پرداخته است.
کد خبر 248939
نظر شما