بررسی موضوع عاشورای شمسی در 21 مهر ماه که سال های اخیر در ایران مطرح شد در گفت وگوی خبرآنلاین با آیت الله سیدرضی شیرازی، استاد برجسته فلسفه

آیت الله سید رضی شیرازی با مخالفت طرح موضوع برگزاری عاشورای شمسی، طرح این موضوعات را بیهوده و اتلاف وقت مومنان و مردم جامعه دانست و گفت: "با وجود این همه موضوع مهم در جهان اسلام برای فکر کردن، عمر به بطالت گذراندن است که دنبال این موضوعات می روید."
استاد برجسته فلسفه و شاگرد علامه طباطبائی در گفت وگو با خبرانلاین با انتقاد از طرح موضوعات بیهوده در جامعه اسلامی گفت: نمی دانم این چه عادت زشتی است که عده ای تلاش می کنند بی سوادی خودشان را به کل جامعه تحمیل کنند. عقب ماندگی جامعه مسلمانان به دلیل همین مسائل است که ما را مجبور کنید بجای پرسش های درست و اساسی که دردهای جدی مردم و جامعه را حل می کند، به موضوعات فرعی و غیر ضروری برسیم."
آیت الله سید رضی شیرازی با انتقاد از رواج خرافه ها و حرف های بی اساس و بی منطق در جامعه افزود: " سالهاست که بسیاری از افراد از ادیان مختلف پیش بنده می آیند و طی گفت وگوهایی مفصل به اسلام گرویده اند، وقتی با آنها گفت وگو می کنم می بینم که افق نگاهشان به جهان و انسان چقدر شکوفا است و چقدر مسائل مهمی برای پژوهش و بررسی و کشف حقیقت ها دارند ولی متاسفانه در داخل کشور دچار یک رکود فکری شده ایم و می بینیم هر روز عده ای بی سواد دنبال خرافات و موضوعات بیهوده و باطل هستند.
صاحب کرسی بوعلی شناسی در ایران تاکید کرد: " شما فکر کنید اصلا همه مناسبت های قمری، در جامعه اسلامی دوباره به شکل شمسی اش هم برگزار شد. خب که چه شود؟ چه دردی از این مردم دوا می شود؟ چه مشکلاتی از جهان اسلام حل خواهد شد؟ آیا همه مشکل جامعه ما برگزاری عاشورای شمسی است؟ خب این برنامه را برگزار کنید تا همه مسائلمان حل شود. والله همین کارها را می کنید که عقب افتادیم. بروید ببینید ابوعلی سینا چه گفته است؟ ملا صدرا چه گفته است؟ با این وضع فکری جامعه چند تا ابوعلی سینا بارمی آید؟ چند تا اندیشمند در حوزه های مختلف دینی تربیت می شود؟"
آیت الله شیرازی ضمن مخالفت شدید درباره این موضوع، پرداختن به این موضوعات، گسترش خرافات و طرح موضوعات بیهوده درجامعه را عمده ترین آسیب به دین دانست.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابك IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    2 0
    طرح اين مسائل به پيشرفت دنيوي و اخروي ما هيچ كمكي نميكند. و فقط ترويج خرافه است سيد جمال اسدآبادي تمام عمر را براي از بين بردن خرافات مردم سپري كرد. ريشه اصلي اين مسائل بايد پيدا شود احتمالا يك پاي قضيه غربي ها هستند
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    5 1
    چرا قضیه را پیچیده میکنید؟ پارسال یکی از هیئت ها که مراسم هفتگی شان،شب جمعه است، دیدند که هفتگی شان مصادف شده با 21مهرماه.حالا آمدند عنوان جلسه را گذاشتند عاشورای شمسی.امسالم 21مهرماه،جمعه است و مراسم هفتگی شان را با عنوان عاشورای شمسی برگزار میکنند.
  • امیر بحرانی فرد از فراشبند فارس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    1 1
    فارس ۱۳۹۱ چهارشنبه ۱۹ مهر-۸:۵۷ ۱ ۰ پاسخ به این نظر سلام. از تمام علما و دلسوزان عاجزانه درخواست میکنم به طور جدی و عمومی با این مسئله مخالفت کنند و روشن کنند چه فکری وچه دستهایی پشت سر این موضوع است به خدا هدف نابودی عاشورا و عقاید ماست ما هرچه داریم از عاشورا و قیام امام حسین ع است اگر عاشورا را گرفتنند یقین داشته باشید سراغ بقیه مسائل و اعتقادات ما هم میایند و مطمئن باشید پله به پله جلو می ایند تا نابودی شیعه و اسلام اما کور خوانده اند به امید خدا .
  • کاکائو IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    2 2
    دوست دارم كز غم جانسوز عاشورا بميرم... بنده آنگه باشم اورا كزغم مولا بميرم مي كشد شرمم كه بعد از اونفس آيد هنوزم جاي دارد كز غم اين زندگانيها بميرم...
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    3 1
    حرف حق را گفتی حاجی . یک کلام والسلام
  • طاها BE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    20 22
    از یک عالم علوم دینی انتظار میرفت با دلیل و برهان علت مخالفتشون رو بیان کنن!
  • saeed IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    5 4
    آیت الله شیرازی راست میگویند تا کی دنبال خرافه ها باشیم. من موافق نظر آقای شیرازی هستم
  • صدیق IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    4 6
    بالاخره یکی یه حرف حساب زد. واقعا این حرف حسابه.
  • سعید IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 1
    کاش می فرمودند مسائل مهم چیست . بهتر نیست آقایان و امثال سعید حدادیان به فکر ارزش ارز ملی باشند ؟ به فکر عقب ماندگی کشور باشند ؟ اسلام با کربلای شمسی بر باد می رود ؟ با نرخ نزول بیست درصدی اسلام بر باد نمی رود ؟ با رقابت در ثروت اندوزی ، اسلام مشکلی ندارد ؟ تاریخ این رویداد مهم نیست . چرا این حادثه اتفاق افتاد مهم است که شکر خدا جماعت مداح با آن کاری ندارد .