گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا بار دیگر نسبت به خطرات روز افزون قدرت گرفتن القاعده هشدار داد.

براون که به واسطه همراهی با ایالات متحده در عراق و افغانستان به اندازه کافی تحت فشار داخلی قرار دارد همزمان هم باید به نیازهای مطرح شده از سوی واشنگتن در دو کشور پاسخ دهد و هم هوای افکار عمومی را داشته باشد تا مبادا حزب کارگر را به واسطه این جنگ‌افروزی‌هایش تحت‌فشار قرار دهند.
براون هرازچندگاهی به نام القاعده متوسل می‌شود تا بدین ترتیب ضرورت حضور در افغانستان و عراق را توجیه کرده باشد. این بار هم براون هشدار داد که این شبکه تروریستی هم‌چنان «بزرگترین تهدید» علیه امنیت انگلیس است. در بخش دیگری از این سخنان آمده است: نیروهای انگلیسی باید در جنگ افغانستان علیه طالبان پیروز شوند. دلیل حضور ما این است که اگر طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مجدداً قدرت بگیرند شرایطی برای فعالیت آنها به وجود خواهد آمد.

نخست‌وزیر انگلیس که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات سراسری ماه ژوئن، در برابر محافظه‌کاران شکست بخورد، در این خصوص گفت: انگلیس نباید در سیاست خارجی به انزوا برود بلکه باید میهن‌پرست و جهان‌پرست باشد.

همزمان با این اظهارات گوردون براون که بی‌شک به مذاق حامد کرزای رئیس‌جمهوری افغانستان خوش آمده ‌است، هیلاری کلینتون باز هم این مقام افغان را تهدید کرد. وزیر امور خارجه ایالات متحده تأکید کرد که کرزای باید هر چه سریع‌تر مبارزه با فساد سیاسی را آغاز کرده و مطمئن باشد که واشنگتن نمی‌تواند در طولانی مدت از دولت کابل حمایت کند.

هیلاری در این خصوص گفت: دولت افغانستان باید اقداماتی علیه افرادی که از پول ریخته شده طی هشت سال گذشته در افغانستان سوء‌استفاده کرده‌اند، انجام دهد و باید شاهد اقداماتی باشیم که نشان دهد هیچ‌گونه مصونیتی برای افراد فاسد نیست.

از سوی دیگر آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای گسترش ظرفیت نیروی هوایی افغانستان قول داد 20 هواپیما به این کشور هدیه دهد. تاکنون دو فروند هواپیمای C-27 به افغانستان اعطا شده است و قرار است 18 فروند هواپیمای باقی‌مانده طی دو سال به افغانستان منتقل شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =