لورنا مارشال می​گوید: «هیچ‌کس مانند یوشی اویدا تجربه‌ای این چنین ژرف و همه‌جانبه در زمینه‌ بازیگری ندارد. او نه تنها با سنت‌های نمایشی شرق و غرب به خوبی آشنا است، بلکه سنت، نحوه‌ پژوهش، اجرای متن و هنر بداهه‌گویی را به خوبی می‌شناسد.»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بازیگر پنهان» نوشته یوشی اویدا، با ترجمه ای از صدف محسنی توسط انتشارات قطره منتشر شد. این کتاب که از کتاب های تخصصی در حوزه تئاتر است، شامل رهنمون هایی درباره راه و رسم بازیگری از یکی از استادان ژاپنی با نام یوشی اویدا است. او در این کتاب اطلاعات و تجربیات سال های بازیگری اش را در اختیار خواننده قرار می دهد و سعی دارد نشان دهد که رمز و راز بازیگری جزء جدایی ناپذیر علمی است مشخص، عینی، دقیق و ملموس که برآمده از تجربیات بازیگر است.
نکته اصلی درباره این کتاب این است که عمدتاً دعوت از بازیگران به کار روی بدنشان، از راه انواع تمرین ها و تمرکز دادن های بدن است. این اثر با هدف ارائه دیدگاه های این استاد شرقی دربارة بازیگری تدوین شده است.
این کتاب در پنج بخش تدوین شده است:
بخش اول شامل «شروع، پاکیزگی محل نمایش، چشم‌ها، بینى، گوش‌ها، دهان، نشیمنگاه، سایر بخشهاى بدن، ستون فقرات، هارا، دست، توصیه‌های نهایی.» و «تکان خوردن، سرپا ایستادن، تمرین، مسیرها، حالت نشسته، حالت سکون، پیادهروی، لذت بردن» در بخش دوم کتاب شرح داده شده است. همچنین «بازی کردن، ژو ـ ها ـ کیو، زمان، مکان، داخلی/ خارجی، تسلسل، انرژی، مشاهده‌ی خویش، بدن و احساسات، تایی و یو، ارتباط با دیگر بازیگران، ارتباط با تماشاگر» و «صحبت کردن، تنفس، صدا، متن، انعکاس واقعیت» در بخش های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. «آموختن، ضمیمه، یادداشت کلی و توضیحات» نیز در فصل پایانی کتاب درج شده است.
در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:
«پاکیزگی محل نمایش
اگر در ابتدای روز تمرین، بازیگرها اندکی از وقت خود را به نظافت محل نمایش اختصاص دهند، نتیجه‌ بهتری خواهند گرفت. برای ژاپنی‌ها پاکیزگی مکان در تمامی برنامه‌های تئاتری، مذهبی و ورزش‌های رزمی اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این پاکیزه کردنِ محیط راه و روش خاصی دارد. به این شکل که در ابتدا تکه پارچه‌ای را با آب سرد (بدون افزودن هیچ ماده‌ی پاک‌کننده‌ای) می‌شویند، سپس می‌چلانند و در حالی که هم‌چنان مرطوب است، به نحوی که هر دو کف دست روی آن قرار بگیرد، زمین را پاک می‌کنند. در این حالت زانوها با زمین تماس ندارد و فقط کف دست و پا روی زمین است که در نتیجه، حالت بدن شکل عدد 8 می‌شود. سپس با حرکتی رو به جلو زمین را پاک می‌کنند. روال کار بدین‌ترتیب است که...
چشم ها
از آن‌جایی که توجه تماشاگر بیش از هر چیز به چشم‌های بازیگر معطوف است، در نتیجه باید مراقبت ویژه‌ای از آن‌ها کرد. برای مثال: شستن چشم‌ها با ﺁب ولرم، فرو بردن صورت در ﺁب، پلک زدن زیاد، به بالا و پایین، چپ و راست نگاه کردن و سپس چرخاندن چشم‌ها بسیار توصیه شده است. بعد از شستن چشم‌ها به نرمی ﺁن‌ها را ماساژ می‌دهیم و در حالی که پلک‌ها بسته‌اند، کف دست‌ها را روی ﺁن‌ها می‌گذاریم و به ﺁهستگی کره‌ چشم را به سمت داخل حرکت می‌دهیم.
در تئاتر کابوکی، داشتن چشم‌هایی پر‌احساس شانس بزرگی به حساب می‌آید. (ضرب‌المثل «یک جفت چشم یک میلیون ین می‌ارزد» نیز به این مطلب اشاره دارد.)
در طول قرن‌ها و بر اساس آیین و رسوم، به بازیگران اجازه داده‌اند تا با چشمان‌شان تمامی شور و احساس خود را ابراز کنند. به عنوان مثال برای ابراز وجود و جلب توجه به جای این‌که مستقیماً به طرف مقابل خیره شویم، باید از گوشه‌ی چشم نگاهی بیندازیم.»

 در این کتاب همچنین اظهار نظر برخی بزرگان تئاتر دنیا درباره یوشی اویدا درج شده است. برای نمونه لورنا مارشال، معتقد است: «بر این باورم که هیچ‌کس مانند یوشی اویدا تجربه‌ای این چنین ژرف و همه‌جانبه در زمینه‌ بازیگری ندارد. او نه تنها با سنت‌های نمایشی شرق و غرب به خوبی آشنا است، بلکه سنت، نحوه‌ پژوهش، اجرای متن و هنر بداهه‌گویی را به خوبی می‌شناسد. هم‌چنین به سینما، صحنه‌ نمایش، تمرینات بدنی بازیگر و فن بیان نیز کاملاً اشراف دارد. او بازیگری است در کسوت استادی که کارگردانی هم می‌کند. مجموعه‌ فوق‌العاده‌ی این قابلیت‌ها و تجربه‌ها است که او را این‌چنین بی‌همتا کرده‌است.»


این کتاب با قیمت 5000 هزار تومان منتشر شده است.
 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

کد خبر 250217

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =