پس از گذشت چندین سال ازسیاست کنترل جمعیت دولتمردان نسبت به ادامه این روند هشدار داده و خواستار به‌کارگیری سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت شده‌اند. که یکی از آن ها حذف ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری بود.<BR>

مریم صدرالادبایی :در ایران، از سال 1337 مباحث کنترل جمعیت و تنظیم خانواده آغاز شد و پس از انقلاب، بنا به دلایلی رشد جمعیت افزایش یافت به طوری که در سال 1365 به بالاتر از 3.2 درصد رسید. در پی این شرایط سیاست‌های کنترل جمعیت در دستور کار قرار گفت که شامل ارائه خدمات رایگان پیشگیری از بارداری و حذف کلیه سیاست‌های تشویقی 3 اولاد به بالا بود. این اقدامات منجر به سریع‌ترین کاهش ثبت شده در نرخ رشد جمعیت یک کشور شد و نرخ رشد جمعیت ایران را در مدت کوتاهی از 3.2 درصد به 1.2 درصد در سال رساند.
اما حالا پس از گذشت چندین سال از اتخاذ این رویکرد، دولتمردان نسبت به ادامه این روند هشدار داده و خواستار به‌کارگیری سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت شده‌اند. که یکی از آن ها حذف ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری بود
اما کارشناسان هشدار می‌دهند و معتقدند با حذف وسایل رایگان پیشگیری از بارداری، باید منتظر افزایش مرگ و میر زنان به هنگام زایمان و همچنین افزایش موارد سقط جنین بود.به گفته رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور، این تصور اشتباهی است که با قطع وسایل جلوگیری از بارداری می‌توان شاهد رشد موالید در کشور بود.
محمد میرزایی، رئیس انجمن جمعیت شناسی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «اگر لوازم کنترل بارداری را بطور رایگان در اختیار مردم قرار ندهیم و حاملگی ناخواسته اتفاق بیفتد، در مناطق محروم به سقط جنین‌های غیربهداشتی روی آورده می‌شود و سلامت مادران و فرزندان طوری به خطر می‌افتد که حتی احتمال کاهش رشد موالید وجود دارد.»
او تاکید کرد: «این اقدامات باید آرام و با تشویق صورت بگیرند نه این که وسایل تنظیم خانواده که درواقع وسیله بهداشت خانواده و حافظ امنیت و سلامت مادر است را از خانواده‌های محروم دریغ کنیم و آنان را بسوی حاملگی ناخواسته و رفتارهای غیرطبیعی سوق بدهیم.»
 

تنظیم خانواده از اول به زور نبود

حالا هم وزیر بهداشت می گوید هیچ کاری را به ضرب و زور نمی‌توان انجام داد. او به فارس می گوید تنظیم خانواده از اول به زور نبود و الان هم افزایش جمعیت به زور به مردم تحمیل نمی‌شود. در مورد قرص‌های ضدبارداری هم کمبودی نداریم اما ممکن است برخی داروخانه‌ها بخواهند بازار سیاه درست کنند.
مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به اینکه برخی خانه‌های بهداشت از دادن وسایل جلوگیری از بارداری خودداری کرده و می‌گویند با توجه به سیاست‌ افزایش جمعیت وسایل پیشگیری از بارداری را نمی‌دهیم و حتی برخی داروخانه‌ها هم اعلام ‌می‌کنند که قرص‌های ضد بارداری را توزیع نمی‌کنیم گفت: تنظیم خانواده همان طور که از ابتدا به زور نبوده الان افزایش جمعیت هم به زور نیست بنابر این هیچ کاری با زور و ضرب نمی‌تواند انجام شود.
وحید دستجردی تاکید کرد: تولید داروهای پیشگیری از بارداری به ویژه قرص‌های ضد بارداری هیچ محدودیتی پیدا نکرده، داروخانه‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند ممکن است بخواهند بازار سیاه راه بیندازند و برنامه خاصی دارند.
او می گوید: ما الان هیچ کمبودی و کسری در زمینه داروهای پیشگیری از بارداری نداریم و همه در اختیار مردم است چون قرص های ضد بارداری ارزان‌ترین قرص‌هاست و به راحتی قابل تهیه است.
وزیر بهداشت در مورد خانه‌های بهداشت هم گفت: منابعی هم که در اختیار خانه‌های بهداشت قرار می‌گرفت همچنان ادامه دارد و همان وسایل قبلی که ارائه می‌شد هنوز هم ارائه می‌شود ولی ما کلاً مسئله تنظیم خانواده را در وزارت بهداشت به سمت سلامت باروری سوق داده‌ایم یعنی فاصله گذاری بین فرزندان به طور مناسب، سلامت کودک و مادر، تغذیه مناسب کودک و درمان نازایی جزو سرفصل‌های ماست.
وحید دستجردی از مردم خواست هر جایی چنین مسائلی را مشاهده کردند نام و نشانی داروخانه‌ها را به روابط عمومی وزارت بهداشت یا معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود اطلاع دهند تا با آن داروخانه برخورد شود.
 

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام JO ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    16 9
    این همه کار با ضرب و زور انجام شده، خوب این هم روش.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    39 0
    خیلی از خانمها از قرصهای ضدبارداری برای درمان بیماری استفاده می کنند مخصوصا بیماری کیست تخمدان که الان در بین دختر خانمها زیاد شده.قرصهای خارجی عوارض کمتری داره و متاسفانه الان خیلی گران شده و یکی از کم عارضه ترین قرصها قرص یاسمین بود که دیگه گیر نمی یاد. واحد تنظیم خانواده را برداشتند که به خیال خودشون نسل زیاد بشه! الان با این همه وسیله ارتباطی مختلف نوجوان 15 ساله هم انواع راهای جلوگیری را بلده و خودتون هم می دانید که این کارها فایده ای نداره .
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    28 0
    برای افزایش جمعیت اول باید زمینه هایش را مهیا کنید. بعد مردم خودشان بچه میاورند. مخصوصا باید خانواده های مرفه رو به داشتن فرزند بیشتر تشویق کنید. نه اینکه مردم فقیر را به زور و با گران کردن و کم کردن وسایل داروهای ضد بارداری مجبور به آوردن فرزند بیشتر کنید و مشکلاتشان را افزایش دهید. درضمن در خانواده هایی که مادران تغذیه خوبی ندارند بارداری زیاد آنها موجب بروز بیماری و کاهش عمر آنها در آینده خواهد شد. پس اگر می خواهید جمعیت را زیاد کنید اول باید به فکر سلامت مادران و تغذیه آنها باشید. در ضمن با قرص آهن نمی شود کم خونی مادران را درمان کرد. به فکر کاهش قیمت گوشت در بازار باشید.
  • سینا از شیراز IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    32 0
    خانم دکتر واقعیت اینه که الان شبکه های بهداشت قرص کنتراسپتیو رایگان نمی دهند و در داروخانه ها هم به میزان کم و سهمیه بندی توزیع میشه. با فرافکنی هم مشکل حل نمیشه. بچه هم مث سیب زمینی و پیاز نیست که با سیاست های ابلاغی یه سال کم باشه سال دیگه زیاد. لطفا اصولی و منطقی مصاحبه کنید.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    8 7
    عجب اوضاعی شده تا هر خبری میاد بعضی از افراد میخوان از آن سوء استفاده کنند باید با اینجور افراد برخورد قاطع بشه تا دیگه کسی جرات اینجور قانون شکنی ها رو نکنه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    33 0
    نیاز به هیچ تشویقی نیست! نان مردم را تأمین کنید! اقتصاد را آباد کنید ! موالید که سهل است همه جا گلستان می شود!!!
  • بدون نام CA ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    18 0
    آفرین به وزیر بهداشت.بچه خرج داره. آخه مردم از کجا بیارن هی بچه بزرگ کنند. با یکی دو تا سکه که نمیشه بچه بزرگ کرد
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    28 0
    من نمی دونم پشت این قانون چه سیاستیه ولی خیلی از آینده ایران می ترسم.
  • بدون نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    3 37
    تنها راهکار افزایش جمعیت قطع و حذف و جمع اوری تجهیزات کنترل بارداری است و راهکار دیگری نیست. یا اینکه قیمت را 100 برابر کنید و مطرح کنید تحریم ایم.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    28 0
    پیشگیری از بارداری هیچ محدودیتی پیدا نکرده؟؟؟چرا واقعیت رو نمیگین که دیگه هیچگونه امکانات رایگان داده نمیشه و با توجه به وضعیت اقتصادی برای تهیه وسایل و دارو های پیشگیری چقدر باید هزینه کرد و در این وضع بغرنج فقط مانده یک بچه بدبخت به یک خانوده مشکل دار کم درآمد ومستاجر بیچاره اضافه بشه. آقا نیاز به تشویق وجایزه و از این حرفها نیست اگر کسی امکانات داشته باشه بچه دار میشه اما وقتی امکان تهیه گوشت درطی ماه رو نداره انصاف یک بچه دیگه بیاره که در توانش دادن نان خالی هم نیست هم خودشو آزار بده هم آن بچه بیگناه رو؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    29 0
    اگر اینگونه است چرا لوازم جلوگیری را از داروخانه ها و فروشگاهها جمع آوری کرده اید و قیمت آنها در بازار چند برابر شده؟ کمی به حرفهایتان فکر کنید بعدا ارائه نمائید.
  • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    12 0
    اگه آرامش، امنیت و رفاه درحدمعقول باشه، خونواده هاجرات میکنندبچه داربشن، راه دیگه ای نداره.