زائران بیت الله از خادمین این عرصه انتظار دارند کاری بکنند تا به جای صف اتوبوس در مسجد الحرام به عبادت بپردازند و دعاگوی مسؤلین سازمان حج و زیارت باشند .<BR>

    سالهاست که زائران بیت الله از نابسامانی حمل و نقل و جابجائی در سرزمین وحی رنج می برند  در این یاد داشت اشاره مختصری به این مشکلات دارم حمل ونقل در سرزمین وحی چند بخش داد .

1-    انتقال از جده یا مکه به مدینه

2-    انتقال به مکه از طریق جحفه

3-    انتقال از مکه به عرفات ، مشعر و منی

4-    انتقال از منی به مکه

5-    جابجائی در داخل شهر مکه وتشرف به مسجدالحرام

   در قسمت اول و دوم تقریبا مشکل خاصی وجود ندارد وتنها مسائل عادی بخش حمل و نقل مثل خرابی اتوبوس و خستگی راننده و امثال آن وجود دارد که گرچه برای کاهش یا از بین رفتن آن باید تلاش کرد ولی در عین حال امری عادی و قابل تحمل است و در داخل کشور هم این قبیل موارد وجود دارد.

   در بخش سوم که درگذشته مشکلات بسیار حادی وجود داشت و گاهی بخاطر ترافیک زیاد و یا گم شدن راننده و خرابی اتوبوس زائران به وقوف اختیاری عرفات و مشعر نمی رسیدند و اعمال آنان با مشکلات شرعی مواجه می شد.

    در سالهای اخیر با برنامه ریزی که شده است مشکلات به حد اقل رسیده و اتوبوسهای در حال تردد به عرفات به یک سوم کاهش پیدا کرده و منو ریل نیز مورد استفاده غیر ایرانی ها قرار گرفته و در نتیجه به شدت ترافیک کاهش پیدا کرده و چند سالی است که نگرانی چندانی در مورد رسیدن به موقع به عرفات و مشعر وجود ندارد.

   در بخش چهارم با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از زائران پیاده به مکه برمیگردند مشکلات کاهش پیدا کرده ولی در عین حال بسیاری از حاجیان که مسیر بازگشت آنان طولانی است در برگشت به هتل های محل اقامت خود با مشکل مواجه هستند و گاهی اتوبوسها به موقع در محل چادرهای منی حضور نمی یابند ویا راننده ها به مسیرها آشنا نیستند و علیرغم اینکه اکثر کاروانهای مستقر در منطقه عزیزیه و شیشه ترجیح میدهند عطای اتوبوس را به لقایش ببخشند و پیاده به چادرهای خود برگردند و در نتیجه اتوبوسهای کمتری برای انتقال زائران مورد استفاده قرار میگیرد در عین حال سال گذشته گزارشاتی از نابسامانی در این بخش وجود داشت که سال جاری نیز قابل پیش بینی می باشد.

   اما در بخش پنجم که مهمترین بخش حمل و نقل در سرزمین وحی است مشکلات همچنان لاینحل است که گاهی باعث تحقیر شدید زائران خانه خدا میشود.

   زائران خانه خدا سال جاری  بطور متوسط 20 روز در مکه هستند در این مدت به جز رفتن به خانه خدا و انجام طواف و خواندن نماز کار دیگری ندارند که متاسفانه تنها یک هفته از این مدت بدون مشکل موفق به انجام عبادات خود میشوند زیرا حدود پنج روز که به طور کلی اتوبوسها تردد نمی کنند و در بقیه مدت هم آنچنان ازدحامی در صف اتوبوسها وجود دارد که گاهی بیش از یک ساعت در هوای گرم و بسیار نامناسب باید صبر کرد و آخرش هم با تحمل رنج تحقیر و... سوار اتوبوس شد.

   علت ازدحام این است که مسؤلین سعودی چند ایستگاه در اطراف حرم که فاصله قابل توجهی با مسجدالحرام دارد در نظر گرفته اند و زائران هر کشوری با اتوبوسهای اختصاصی به این ایستگاهها منتقل میشوند و از این ایستگاه زائران کلیه کشورها با اتوبوس مشترک به حرم و بالعکس منتقل میشوند و بدیهی است که انتقال این تعداد حاجی که همگی بعد از هر نماز جماعت عازم هتل خود میشوند کاری بسیار مشکل و نزدیک به محال است و مشکلات حادی دارد که قلم قادر به توصیف آن نیست و کافی است بدانید که اینجانب بعد از یک بار استفاده از این اتوبوسها تصمیم گرفتم هرگز بعد از نماز به سراغ اتوبوس نروم و ترجیح می دهم پیاده برگردم که حدود 40 دقیقه پیاده روی دارد.

   بدیهی است امکان پیاده روی برای همگان وجود ندارد چون برخی مسیرها فاصله زیادی (بیش از پنج کیلومتر) با حرم دارد که پیمودن با پای پیاده دشوار است و برخی زائران هم توان جسمی کافی ندارند.

   این وضعیت باعث اعتراض شدید زائران شده و گرچه بخش عمده کار به دولت سعودی مربوط میشود ولی مدیران سازمان حج نیز میتوانند با برنامه ریزی و گفتگو با سعودیها  همانند مسیر عرفات ، مشکلات را کاهش دهند و راه حل آسانی که به ذهن هر زائر میرسد این که با اجاره هتلهای نزدیک به حرم که قطعا زائرین هزینه آنرا با جان و دل پرداخت خواهند کرد زمینه استفاده بیشتر از نماز جماعت و حضور در حرم را برای زائران فراهم کنند.

   مسؤلین باید توجه کنند که مردم ایران با عشق و علاقه پا به این سرزمین می گذارند وحاضرند پول بیشتر بپردازند و تمام وعده ها را در نماز جماعت حرم شرکت کنند.

   زائران بیت الله از خادمین این عرصه انتظار دارند کاری بکنند تا به جای صف اتوبوس در مسجد الحرام به عبادت بپردازند و دعاگوی مسؤلین سازمان حج و زیارت باشند .

   امیدوارم این مهم در سالهای آتی تحقق یابد و دغدغه حاجیان را منتفی کند تا با خیالی راحت به مناسک حج بپردازند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =