هوای آلوده، درختانِ چرکِ دود گرفته، غیبت اندوهبارِ پرنده از شاخساران، جویبارِ لجن، سروصدای موتورهای اغلب سه تِرتِری و بوق‌های دورگه عصبی و... و... شخصِ فرومانده در مرزِ خط قرمز را به دیوانگی می‌کشاند و...

به گزارش خبرآنلاین، «پشت چراغ قرمز» مجموعه یادداشت های اجتماعی نوشته سیروس ابراهیم‌زاده  از سوی نشر قطره منتشر شد. در مقدمه این کتاب آمده‌است: پشت چراغ قرمز بهترین فرصت زورکی برای تفکر و تأمل در امور است. البته به دلیل آلودگی صدا و هوا و سموم و آفت‌های دیگر ذهن و تعقل شهروندان کژ و مژ می‌شود و اندیشه‌ورزی پریشان آدمی به جاهای پهن و باریک و نیمه روشن و تاریک می‌رسد. «مجموعه شبه مقالات پشت چراغ قرمز» حاصل همین اوقات است.
 

در بخشی از کتاب می خوانیم: «توقفِ بیش از حد و اندازه و حوصله‌مندیِ آدمی در پشتِ چراغِ قرمز، فی‌الواقع ورطه هولناکی است. مشاهده زورکیِ مرایا و مناظرِ دوروبر، در شرایطِ اجباری و نامطلوب، اندیشه را مسموم می‌کند و راننده را ـ که پشت فرمان نشسته تا گاز بدهد و براند و برود و به مقصد برسد ـ به تخیلاتِ بَسی بیمارگونه وامی‌دارد. هوای آلوده، درختانِ چرکِ دود گرفته، غیبت اندوهبارِ پرنده از شاخساران، جویبارِ لجن (که به ویژه در فصولِ گرم‌تر متعفن است و کناره‌هایش انباشته از حشراتِ موذی و موش‌های چاق و چله‌ی گردن کلفت)، سروصدای موتورهای اغلب سه تِرتِری و بوق‌های دورگه عصبی و... و... شخصِ فرومانده در مرزِ خط قرمز را به دیوانگی می‌کشاند، و اگر نجابت می‌کند و فریاد نمی‌کشد و یقه نمی‌دراند، حداقل در اندرونِ خویش می‌جوشد و می‌خروشد... و افکارِ مغشوشِ مذمومِ مجنون و گاه شیطنت‌باری به مغز در حالِ انفجارش هجوم می‌آورد. راقم این سطور با وجود دارا بودن سنینِ ولنگاریِ آخر عمری و اصلِ «وله‌ لِش... که رفتنی هستیم!» حواس‌اش جمع است و البته گردن‌اش از مو باریک‌تر. هرگز به خود اجازه نمی‌دهد که زبانِ سرخ سَرِ سبزِ مایل به خاکستری‌اش را بر باد دهد و بی‌ کَفْن و دفن و تجلیل و ختم و یادبود به دیارِ باقی بشتابد... بنابراین در کار شیطنت‌های نوشتاری جانب احتیاط را رعایت می‌کند و به دنبال طنز تلخ و نیش و کنایه و لایی و نماد و«به شوخی گفتنِ جّد» و خزعبلاتِ بی‌رمقی از این دست نمی‌رود و حتی‌الامکان کوشش می‌نماید خوانندگان عزیز را بخنداند (ای کاش از عهده‌ برآید!)... البته بی‌آن‌که خوش‌خیالانه قصد روده‌برکردن کسی را داشته باشد... زبانم لال!»

 

این ناشر همچنین به تازگی کتاب «اخبار باحال» نوشته سعید رحمان‌نیا را روانه بازار نشر کرده است. کتابی که به اعتقاد ناشر یک مجموعه خواندنی اجتماعی با رگه های طنز است: «گاهی رفتار انسان‌ها خیلی خنده‌آور می‌شود مخصوصاً وقتی که پای عشق و عاشقی و جنس مخالف در کار باشد. باور نمی‌کنید این کتاب را مطالعه کنید تا به صحت عرایض بنده پی ببرید.»
 

 ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

 6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =