در این رمان یکی از مشاوران سیاسی دکتر مصدق بعد از دستگیری و شکنجه، در یک مصاحبه رادیویی علیه مصدق شرکت می‌کند و...بعد از این ماجرا او زندگی را بر خود و همسرش تلخ می‌کند تا خاطره زجرآور خیانت را در ذهن خود کمرنگ کند.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «دکتر نون همسرش را بیشتر از مصدق دوست دارد» نوشته شهرام رحیمیان از سوی نشر نیلوفر عرضه شده است. دکتر نون پس از سقوط دولت او به زندان می‌افتد و تحت شکنجه قرار می‌گیرد تا علیه مصدق سخنرانی کند اما او مقاومت می‌کند. شکنجه‌گران برای شکستن مقاومت نون به او می‌گویند که در حال شکنجه همسرش هستند و به این ترتیب او تسلیم می‌‌شود. بعد از آزادی از زندان، پشیمانی از خیانتی که مرتکب شده موجب می‌شود که خود و همسرش را عذاب دهد...دکتر «نون» از مشاوران و بستگان دور دکتر مصدق بوده و دکترای حقوقش را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته. از کودکی عاشق و شیفته دختر عمویش٬ ملکتاج٬ بود و وقتی از پاریس برگشت با وی ازدواج کرده است... دکتر نون صدای شکنجه شدن ملکتاج را که شنید حاضر به مصاحبه ای علیه دکتر مصدق شد. مصاحبه از رادیو پخش شد. دکتر نون به خانه اش برگشت و فهمید که آن ها ملکتاج را دستگیر نکرده بودند بلکه از صدای ضبط شده برای آزارش استفاده کرده بودند... دکتر نون از آن پس از زندگی دست می کشد چون فکر می کند که یک خائن است. او از آن به بعد همیشه دکتر مصدق را در خانه اش می بیند که پرسه می زند و دکتر نون را سرزنش می کند...»

 

بنابراین گزارش، عصر دیروز و در قالب بیست و پنجمین نشست باشگاه کتاب تهران و هفتمین نشست نقد و بررسی رمان‌های شاخص ادبیات معاصر فارسی، این کتاب با حضور حسین پاینده، نویسنده و منتقد ادبی، نقد و بررسی شد. بخشی از سخنان او در این نشست را در ادامه می خوانید:

- یک دلیل که مدرن بودن رمان «دکتر نون» را ثابت می‌کند این است که شخصیت‌های رمان، مفهومی برآمده از تجربه‌های مدرنیستی هستند. اگر در رمان‌های رئالیستی لباس شخصیت‌ها یا توصیف مکان و ساختمان‌ها مهم است، این‌جا دیگر چنین موضوعی در الویت نیست بلکه نکته‌ای که در این‌گونه رمان‌ها مهم است، اوهام و هراس است یا به قول اگزیستانسیالیست‌ها، دلهره وجودی. اصولا در رمان‌های مدرن، قهرمان نداریم، بلکه ضد قهرمان داریم. دلیل دیگر مدرن بودن رمان «دکتر نون» وجود ضد قهرمان در آن است.

 

 

- دلیل این که اوهام به ذهن دکتر نون سرازیر می‌شود این است که او ضد قهرمان است. آدم‌هایی که ضد قهرمان داستان‌ها هستند، آرمان‌هایی دارند که محقق نشده و باعث می‌شود آن‌ها به انزوا رو بیاورند. فراموش نکنیم خواننده امروزی به این علت می‌تواند با این گونه ضد قهرمان‌ها ارتباط برقرار کند و تا آخر رمان را بخواند چون با معضل شکسته شدن، در زندگی واقعی خودش روبروست. همه ما ایده‌آل‌هایی داریم که محقق نمی‌شود و جاهایی هم هست که تسلیم می‌شویم. «این را ولش کن!» یا «این را نمی‌شود کاریش کرد!» و جملاتی از این دست را هنگام این تسلیم شدن زیاد شنیده‌ایم و گاهی هم خودمان آن‌ها را به زبان آوردیم.

- طراحی جلد رمان «دکتر نون» بسیار مناسب است. طراحی جلد این کتاب، یک پس‌زمینه و پیش‌زمینه دارد. پیش‌زمینه هم که تصویری از دکتر مصدق است، بزرگتر از پس‌زمینه است و در هاله‌ای از تاریکی و روشنی قرار دارد. مصدق بعد از آزاد شدن دکتر نون زنده نیست بلکه در اوهام اوست که زنده است. بنابراین شخصیت اصلی در جایی بین تاریکی و روشنی قرار گرفته است. در پس زمینه طراحی جلد هم، تصویر دکتر نون قرار گرفته که یک نقاشی امپرسیونیستی است. در این نقاشی چهره دکتر نون مشخص و واضح نیست. دکتر نون وجود خودش را در وجود مصدق حل کرده و به تنهایی فردیت مستقل ندارد. فکر می‌کنم طراح جلد این کتاب، با طرح خود توجه خواننده را به رابطه این دو شخصیت جلب می‌کند.

- حسن خیانت به مصدق، چنان سایه سنگینی بر سر زندگی دکتر نون می‌اندازد که همسرش را که روزی به شدت دوست می‌داشت، بسیار آزار و اذیت می‌کند. یه مناسبت دیگر که این طرح مدرنیستی است، این است که به جای پیرنگ، شخصیت را بزرگ کرده است. همان‌‌طور که گفتیم در این داستان، رویداد مهم نیست بلکه فروپاشی شخصیت مهم است. اگر تا این‌جا قبول کرده‌ایم که «دکتر نون» یک رمان مدرن است، یک روش نقد مناسب برای نقد آن، نقد روانکاوانه است. وقتی که دکتر نون تسلیم کودتاچیان می‌شود و به مصدق خیانت می‌کند، به یک منطق تن می‌دهد. این منطق پراگماتیک است، ولی رئالیستی است. این نکته‌ای است که تجربه مدرنیستی به ما تحمیل می‌کند. دکتر نون از اعدام رهایی پیدا می‌کند، ولی کاری می‌کند که موجب می‌شود از خودش بدش بیاید.

- آن‌دسته از رمان‌هایی که در آن‌ها نتیجه گرفته می‌شود،‌ رمان‌های کمونیست‌ها هستند که دولت هم همیشه از آن‌ها حمایت می‌کرد و کاغذ در اختیار نویسندگانشان قرار می‌داد و همواره با سکه از آن‌ها تقدیر می‌کرد. بنابراین آن رمان‌های تک‌صدا برای عصر کمونیست‌ها بودند. رمان‌های چندصدا، مجالی برای فکر کردن به ما می‌دهند. نه صدای نویسنده در آن‌ها بلند است و نه صدای شخصیت‌ها. در رمان «دکتر نون» هم تضاد و تباین صداها را داریم. زمانی که راوی سوم شخص را داریم، منظر بیرونی نسبت به شخصیت دکتر نون پیدا می‌کنیم و وقتی که سخنان راوی اول شخص را می‌خوانیم، نسبت به دکتر نون منظر درونی پیدا می‌کنیم.

 

 

ساکنان تهران برای تهیه این رمان و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

کد خبر 252586

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =