ناپلئون معتقد است: «تربیت کودک را باید سال ها قبل از تولد او آغاز کرد» زمانی که یک زوج تصمیم می گیرند صاحب فرزند شوند، باید خود را برای پذیرش مسئولیت بلند مدت و سنگین تربیت کودک آماده کنند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ساده کردن زندگی با فرزندان» اثر الین اس تی جیمز با ترجمه ای از علیرضا جعفری توسط انتشارات ایده نو منتشر شد. الین اس تی جیمز از نویسندگان و متخصصان پیشگام آمریکایی در در موضوع «ساده سازی زندگی» است اکنون در زمینه مشاوره خانواده نیز فعالیت می کند. او نویسنده سه عنوان از پر فروش ترین کتاب های این حوزه با نام های «زندگیتان را ساده کنید، سادگی درونی و ساده زندگی کنید» است. او و همسر نویسنده اش تونی گیبس، یک زندگی ساکت و آرام در سانتا باربارای کالیفرنیا دارند.


کتاب «ساده کردن زندگی با فرزندان» تجارب الین اس تی جیمز حاوی 100 راهکار مناسب در خصوص تربیت فرزندان می باشد. این کتاب را می توان مشاوری گام به گام برشمرد که اولیا در سیر تربیت فرزندانشان، از2 تا 18 سالگی، که دوران شکل گیری شخصیت آنان است، می توانند از راهنمایی های آن استفاده کنند و علل و انگیزه رفتاری فرزندانشان را در موقعیت های مختلف روحی و اجتماعی بشناسند و عکس العملی، متناسب با سن آنها از خود نشان دهند. در کتاب، پیرامون 100 نکته تربیتی صحبت شده که از آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: برطرف کردن کج خلقی های صبحگاهی؛ فقط بگویید بله؛ سازگار باشید؛ یک رل ساده برای خواب برنامه ریزی کنید؛ تقسیم کار؛ اسباب بازی ها را به حداقل برسانید؛ با کودکتان رابطه ای صمیمی برقرار کنید؛ میزان و نحوة واکنش خود را تعیین کنید؛ اخلاق درست را به کودکتان بیاموزید؛ به آینده توجه کنید؛ پس از طلاق؛ تفکر و تعمق در تنهایی و ...


مترجم در مقدمه ای بر این کتاب می نویسد:
ناپلئون معتقد است: «تربیت کودک را باید سال ها قبل از تولد او آغاز کرد» زمانی که یک زوج تصمیم می گیرند صاحب فرزند شوند، باید خود را برای پذیرش مسئولیت بلند مدت و سنگین تربیت کودک آماده کنند. در سخنان بزرگان دین اسلام آمده است که پدر و مادر باید به اندازه زحمتی که برای فرزندانشان متحمل شده اند از آنها انتظار داشته باشند.
برای بسیاری از والدین پذیرفتن اینکه گاهی رفتار مناسبی با کودکانشان ندارند مشکل است، اما باید پذیرفت که عدم آشنایی با مهارت های ترکیبی موثر در تربیت کودک و برخورد غیر کارشناسانه با آنها می تواند عواقب جبران ناپذیری را در بزرگسالی به همراه داشته باشند. گاهی یک تنبیه به ظاهر ساده تا آخر عمر در یاد کودکان می ماند یا یک کلمه تحقیر آمیز تاثیر بسیار عمیقی در روان کودک باقی می گذارد که تا آخر عمر دلایل ناکامی های خود را به آن موضوع مربوط می کند.
این کتاب سعی کرده است تا در خصوص تربیت کودکان و روش های کنار آمدن با بچه ها و ساده کردن زندگی با آن ها راهکار های علمی و مفیدی را ارائه کند. امروزه بخاطر پیچیده شدن زندگی و به تبع آن دغدغه های فراوان برای تامین مخارج والدین مجبورند که قسمت زیادی از وظایف پدر و مادری خود را به دیگران محول کنند. راهکارهای ارائه شده در این کتاب به والدین و مراقبین کودک کمک می کند تا ساعات اندکی را که با آنها می گذرانند در آرامش سپری کنند و با استفاده از تکنیک های ارائه شده در خصوص به حداقل رسانیدن تنش بین خود و کودکان گام های موثری بر دارند. امید واریم که با مطالعه کتاب و به کار بستن راهکارهای ارائه شده در آن، زندگی شاد و با ثباتی را در کنار فرزندان دلبندتان سپری کنید.
همچنین در بخشی از کتاب با عنوان «فقط بگویید، بله» می خوانیم:
پاسخ مثبت دادن به تقاضای کودک همیشه یک راه برای اجتناب از درگیری است. به نظر غیر ممکن می آید، اما مسئله این است که فقط یک «بله» مصلحتی است. مادر من سال ها از این روش استفاده می کرد و من همیشه آن را منطقی احساس می کردم و به حرف او گوش می دادم؛ حتی اگر همیشه آنچه را که می خواستم به دست نمی آوردم.
در اینجا مثال هایی از چگونگی واکنش نسبت به چنین تقاضایی وجود دارد. نمونه هایی که – اغلب به خاطر پاسخ منفی ما – به مشاجره منتهی می شوند:
کودک: می تونم یک کلوچه دیگر بخورم؟
والدین: البته، اما وقتی شامت را تمام کردی.
*
کودک: می تونم امشب در خانه ماریا بمونم؟
والدین: البته، این فکر خوبیه، تعطیلات آخر هفته برای موندن مناسب تره.
*
کودک: می تونیم به شهربازی بریم؟
والدین: من هم دوست دارم، در اولین فرصت که وقت و پول کافی در اختیار داشتیم حتما با هم به آنجا خواهیم رفت.
*
کودک: می تونم یک دوچرخه جدید داشته باشم؟
والدین: نظر خوبیه، پول هایت را جمع کن، من هم تو را به یک فروشگاه می برم و در خرید آن به تو کمک می کنم.
*
کودک: می تونم تا نیمه شب بیدار بمونم؟
والدین: وقتی پانزده ساله شدی بله، اما حالا ساعت 10 زمان خوابه.
*
کودک: می تونم پول بیشتری داشته باشم؟
والدین: سال دیگه تولدت که رسید، دو دلار بیشتر در هفته به تو می دهم. خوبه؟


چنین برخوردی، موقعیت را به سود شما پیش می برد. دلایل زیادی وجود دارد که استفاده از چنین روشی را بر رد مستقیم خواسته ها، برتری می دهد: اول از همه با این روش، از کودکتان می خواهید که رفتار مثبت داشته باشد تا به خواسته اش برسد؛ با بله گفتن اغلب از مشاجره جلوگیری می کنید و می توانید بدون جر و بحث درباره خواسته های فرزندتان صحبت کنید؛ درباره موضوعات مختلف، حتی چگونه گذراندن زمان بیداری با او حرف بزنید. وقتی که شما به خواسته فرزندتان پاسخ مثبت دهید، او کمتر به خود اجازه جرو بحث می دهد. زیرا شما با نظر او موافقت کرده اید.
زمان هایی نیز وجود دارد که شما باید به کودکانتان «نه» بگویید. کودکان باید پذیرش پاسخ منفی را نیز بیاموزند. وقتی می خواهید به خواسته ای پاسخ منفی دهید، مطمئن باشید که نظرتان تغییر نمی کند و به آن پایبند هستید...»


 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =