به گزارش خبرآنلاین، کتاب «گزیده نقدهای رابین وود» با ترجمه «وحیداله موسوی» در 448 صفحه از سوی نشر ساقی منتشر شد. در معرفی این کتاب آمده است: «رابین وود در دههای شروع به نوشتن کرد که مطالعات فیلم دوران طفولیت خود را سپری میکرد. او برخلاف منتقدان دیگری که نگاه خود را صرفاً به مسائل زیباییشناسی معطوف کرده بودند، به ابعاد سیاسی و ایدئولوژیکی سینما پرداخت. در نوشتههای نقادانهاش دربارهی فیلمها، در پی یافتن ارزشهای سیاسی و برملا کردن شکافها و تعارضات است، و اینکه سینما میتواند سلاحی برای واژگونسازی وضعیت سرمایهداری حاکم باشد. در مقالههای اخیرش حتی دغدغه و نگرانی برای وضعیت زیستمحیطی کرهی زمین دیده میشود و بسیاری از مقالاتش به نوعی اعترافنامه شبیهاند. میتوان در بیشتر نقدهای او در سی سال اخیر، مواضع شخصی او را مشاهده کرد. همین امر در مقالات انتخابشده برای این کتاب نیز به چشم میخورد. با خواندن آنها و مقایسه شیوه نقادی مقالههای جدید وود با مقاله «میآیید...» میتوانید به تفاوت و تحول سبکی او پی ببرید. اگر خودافشاگریهای وود در جایجای مقالات انتخابشده در این کتاب را کنار هم قرار بدهیم، میبینیم آنها مانند قطعات پازل، شمایی کلی از زندگی او ارائه میکنند. اکنون رابین وود زنده نیست. اما همچنان میتوان پرسید «چرا باید رابین وود را جدی بگیریم؟» و پاسخها و دلایل بسیاری برای آن ارائه کرد.»
این ناشر همچنین در حوزه سینما، کتاب «مدرسه فیلم» با عنوان فرعی «چگونه با تماشای دی وی دی فیلم، فیلمسازی را یاد بگیریم» نوشته ریچارد دی.پپرمن با ترجمه محمد گذرآبادی را منتشر کرده است. کتابی آموزشی که با تحلیل ساختاری چند فیلم مطرح، ساختن یک فیلم را به علاقهمندان این رشته، آموزش میدهد. مطالب کتاب برای عموم مخاطبان به شرط تماشای فیلمهای معرفی شده در کتاب، مناسب است.
کتاب «مدرسه فیلم» اثر ریچارد. دی پپرمن، تدوینگر و مدرس برجسته و معتبر سینما در آمریکا فیلمسازی را از طریق تماشای فیلمهای خوش ساخت، به مخاطبان آموزش میدهد. شیوه آموزشی نویسنده در این کتاب جدید است. او لحظاتی از 50 فیلم را انتخاب و در قالب آن درس خود را ارایه کرده است. فیلمهای انتخابی پیرمن متعلق به نظامهای سینمایی مختلف در آمریکا، اروپا و آسیاست و حدود 40 فیلم این مجموعه جزو آثار کلاسیک تاریخ سینما به حساب میآیند. نویسنده در این کتاب به جای پرداختن به مباحث مختلف فیلمسازی در قالب تقسیمبندیهایی چون کارگردانی، فیلمنامهنویسی، طراحی صحنه و تدوین، وجوه مختلف فیلمسازی را در قالب سه عنوان «داستان»، «مکان» و «شخصیت» آموزش میدهد.
کتاب «مدرسه فیلم» سه بخش و یک نتیجهگیری دارد. در بخش اول نویسنده، همانگونه که در بالا عنوان شد، به مقوله داستان در فیلم پرداخته و برای آموزش آن کاراکترهای انتخابی از فیلمهایی چون «آتلانتیک سیتی»، «گنجهای سیرامادره»، «جودو»، کازابلانکا»، «سرپیکو»، «رابط فرانسوی»، «پدر خوانده»، « تام جونز»، «ماجرای نیمروز»، «معجزهگر» و چند فیلم دیگر، را تحلیل و بررسی میکند.
نویسنده پنجاه فیلم را که طی هفتاد سال در سراسر جهان ساخته شدهاند، انتخاب کرده. فیلمها همگی شاهکارهای سینما نیستند اما نمونههایی خوب برای نمایش همکاری در نقل داستان و یک تاریخ سینمای کامل از نظر زمان و ژانر به حساب میآیند. نویسنده تلاش کرده صحنهها را جوری تشریح کند که متن بهتنهایی قابلدرک باشد، اما درک کامل کتاب مستلزم تماشای فیلمهاست. این کتاب، جایگزین یا رقیب برای انواع دورههای خوب آموزش فیلمسازی نیست، بلکه هشداری است به دانشجویان سینما، راهنمای خوبی برای تولیدکنندگان خانگی، الگویی برای علاقهمندانی که قادر به بحث کافی درباره فیلمها نیستند، و پیشدرآمدی سازنده برای دانشکدههای فیلم؛ یک روش همبسته برای آموزش مطالعات سینمایی و فیلمسازی.
این دو اثر کاربردی و خواندنی برای همه علاقمندان سینما، دانشجویان این رشته و البته پژوهشگران این حوزه توصیه می شود.
ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.
6060
نظر شما