اجلاس مجمع جهانی گفت وگوی تمدن ها، 16-14 مهر 1391 برابر با 7-4 اکتبر 2012 در جزیره رودس یونان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین در دهمین اجلاس مجمع رودس علاوه بر سخنرانی های مختلف، چهار نشست علمی با موضوع های صلح جهانی و عدالت، چالش­های زیست محیطی، اقتصاد همبستگی و ارزش­های خانواده برگزار شد.
خلاصه سخنان 4 سخنران اجلاس رودس را در جدول زیر بخوانید.
سخنران
سخنان
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نوام چامسکی (استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه)
دهمین سالگرد مجمع جهانی عام رودس همزمان با پنجاهمین سالگرد خطرناک ترین لحظه در تاریخ بشر برگزار می شود. من به کلماتی از مورخ آمریکایی، آرتور شلزینگر، محرم و مشاور نزدیک رئیس جمهور جان اف کندی اشاره می کنم: خطرناک ترین لحظه ای که او به آن اشاره کرده است، بحران موشکی کوبا است. در آن زمان از نظر رئیس جمهور کندی، احتمال وقوع جنگ در حدّ 50 درصد برآورد شده بود. جنگی که می توانست به نابودی نیمکره شمالی بیانجامد. به گفته رئیس جمهور آیزنهاور نیز بسیاری از لحظات خطرناک وجود داشته است. از آن زمان نیز لحظات خطرناک دیگری وجود داشته و امروز یک بار دیگر ما این شرایط را در خاور میانه بی ثبات مشاهده می کنیم.
این نگرانی اساسی در کوتاهترین کلمات توسط ژنرال لی باتلر، رئیس سابق مرکز فرماندهی استراتژیک ایالات متحده، که مسئولیت سلاح های هسته ای و برنامه ریزی استراتژیک را برعهده دارد، بیان شده است.
او نوشت که این موضوع به شدت خطرناک است که در میانة گردابی از دشمنی و خصومت که ما آن را خاورمیانه نامیده ایم، فقط یک کشور باید خود را با سلاح های هسته ای مجهز سازد، وضعیتی که ممکن است کشورهای دیگر را برای انجام این کار به وسوسه اندازد. با این حال، ژنرال باتلر به ایران که موضوع نگرانی اصلی غرب است اشاره نمی کند. هر چند نه جهان عرب و جهان اسلام یا جای دیگری چنانکه ما به تازگی در نشست جنبش عدم تعهد در تهران را دیدیم، منشأ این نگرانی نیست؛ بلکه ژنرال باتلر با مبانی مستند و کافی به اسرائیل اشاره کرده است.
خوشبختانه، راه های ساده ای برای کاهش تهدید ادعایی مطرح شده توسط ایران، که نگرانی اصلی در غرب است، وجود دارد. یعنی، برداشتن قدم های جدی برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح هسته ای. این یک هدف است که پشتیبانی عظیم بین المللی را با خود دارد. باز هم خوشبختانه، یک کنفرانس بین المللی برای پیشبرد این هدف در ماه دسامبر برنامه ریزی شده است.
با این حال، باید گفت که متاسفانه ایالات متحد برای سال های بسیاری از این طرح خارج شده است و اصرار دارد که اسرائیل باید مستثنی شود و موضع فعلی رئیس جمهور اوباما همین است. اسرائیل هم به تازگی اعلام کرد این طرح را به عنوان اجبار ردّ می کند.
این امر جدا حیاتی، به رغم اهمیت آن حتی به ندرت از سوی کارشناسان این موضوع در محافل کنترل تسلیحات در ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. در نتیجه، این فرصت از دست رفته است، مگر اینکه برای جلوگیری از آنچه که ممکن است یک جنگ وحشتناک دیگر و احتمالا حتی یک جنگ هسته ای نوعی فشار قوی مردمی شکل بگیرد.
اسرائیل اخیرا یک زیردریایی های پیشرفته ای را از آلمان تهیه کرده است، که می تواند کلاهک های هسته ای اسرائیل را حمل کند و تقریبا شکی نیست که آنها به ناوگان بزرگ ایالات متحد که در حال حاضر در خلیج فارس مستقر شده است، خواهند پیوست. این امر تهدید علیه ایران را به شدت افزایش داده و در واقع تهدیدی برای کل جهان است و حتی تهدید وقوع یک جنگ هسته ای وجود دارد. این یکی از تهدیدات بسیاری است که وجود دارند.
در اینجا ما یک وظیفه بسیار مشخصی داریم که این مجمع بایستی به آن بپردازد. و البته وظایف بسیار دیگری مانند آن وجود دارند. تنها یک جرقه کوچک کافی است تا آتش خشم و ترس متراکم را مشتعل سازد. خشمی که در بی عدالتی های گذشته و جنایت های جاری عمیقا ریشه دارد. در واقع ما در چند روز گذشته پس از توزیع ویدئو نژادپرستانه ضد اسلامی شاهد آن بودیم.
یک حادثه در خلیج فارس، که وقوع بعید نیست، به راحتی می تواند جنگی را با نتایج وحشتناک رقم زند. جنگی که در واقع، به راحتی می توان آن را از طریق دیپلماسی و مذاکره جلوگیری کرد؛ چنانچه نیروهای مردمی به اندازه کافی و با همبستگی بین المللی و احترام متقابل بدان بپردازند.
 
 
 
  
ولادیمیر یاکونین (بنیانگذار مجمع رودس)
رویدادهای سه دهة گذشته هنوز به طور کامل از نقطه واقعی تجزیه و تحلیل به منظور رسیدن به برخی از ارزیابی های علمی فاصله دارد، اما امروز کاملا آشکار به نظر می رسد که وارد مرحلة دیگری از تحول سیاسی و اقتصادی شده است. کسانی از ایجاد یک نظم جدیدی جهانی ادعا داشتند جهان با یک اقتصاد جدید، با سیاست های جدید و یک ساختار دموکراتیک جامعه جهانی شکل میگیرد که در آن نسخه آنگلوساکسون بدون در نظر گرفتن زمینه های تمدنی اجرا شده است.
فشار بیش از حد و نفوذ تهاجمی غرب به مناطق مسلمان منجر به واکنش های سیاسی شده و برای اولین بار در جهان به بی ثباتی روابط بین تمدن انجامیده است. در اعلامیه کنفرانس اسلامی که در سال 1999در تهران برگزار شد، سران کشورها و دولت ها سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهاد برقراری گفت و گو میان تمدن ها را مطرح ساختند. پس از آن پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل در سال 2001 مطرح شد و مجمع عمومی سال 2001 سال گفتگوی تمدنها نامید.
 
 
 
چاندرا مظفر (رئیس جنبش جهان عدالت)
ایستادگی مردم و رهبری ایران را در طول 33 سال در برابر هژمونی آمریکا که از انقلاب اسلامی سال1979 نشات گرفته است ، نمونه ای کم نظیر از ثبات قدم و ایستادگی واقعی یک ملت و رهبری آن در برابر این هژمونی برشمرد که به رغم تحریم های گسترده ، ترورها و توطئه ها و حتی تهاجم سایبری همچنان به مقاومت خود ادامه داده و ایستادگی بر حق دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای به رغم تهدیدات آمریکا و اسرائیل بیانگر استمرار این ایستادگی است . پیوند میان سوریه و ایران با کشورهای مخالف سلطه و هژمونی آمریکا در منطقة آمریکای لاتین نظیر کوبا ، ونزوئلا ، اکوادور و برزیل را نیز پلی در برابر این هژمونی است.
 
فرد دلمایر(آخرین سخنران کنفرانس)
این جمله که تمامی گزینه های بر روی میز است به معنای این است که سازمان ملل وجود ندارد و این جمله مغایر با حقوق بین الملل است و ما با این عبارت مخالفیم.
 

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    4 1
    جاي خاتمي خالي