افرادی تحت عنوان سازمان صرفه جویی انرژی اقدام به فروش دستگاه های صرفه جویی انرژی کرده اند و از هر مشترک 400 هزار تومان دریافت می کنند.

آذرجزایری: تلفن همراهتان به صدا در می آید و وقتی که جواب می دهید خانمی پشت خط خود را از سازمان صرفه جویی آب معرفی می کند و سعی دارد دو دستگاه برای صرفه جویی آب را به شما 400 هزار تومان بفروشد. تا اینجا همه چیز روبه راه است اما وقتی شما موافقت می کنید و دستگاه را به خانه شما می آورند و نصب می کنند و قراراست شما 24 ساعت بعد از نصب از آن استفاده کنید متوجه می شوید موضوع یک کلاهبرداری ساده بوده است.
ساده از این جهت که اصلا سازمانی تحت عنوان سازمان صرفه جویی آب وجود ندارد و دستگاه ها نیز بلااستفاده هستند اینجاست که شما هم 400 هزار تومان خود را از دست داده اید و هم باید زمان بگذارید و این دستگاه ها را جمع آوری کنید. البته شماره ای هم در زمان نصب جهت رفع مشکلات احتمالی به شما داده می شود اما این شماره نیز وجود خارجی ندارد.
این مساله اتفاقی است که اخیرا در تمام بخش های مختلف صنعت به وقوع پیوسته و متاسفانه سودجویان سعی دارند از عدم آگاهی برخی از افراد استفاده و به ول هنگفتی دست پیداکنند.
برهمین اساس یکی از خوانندگان خبرانلاین می نویسد: باسلام اشخاصی که به گفته ی خودشان ازسازمان (مجعول)صرفه جویی آب تماس میگیرند ومشخص نیست که ازکجا نام مالک تلفن همراه رادراختیاردارند" بعداز10دقیقه صحبت های ممتدیک خانم وتاکیدبر یارانه ای بودن واختصاص فقط2عدد دستگاه صرفه جویی آب که بر سر شیرهای آب بسته می شود" آدرس وتمام مشخصات شخص موردنظر راگرفته وبعدازچندروز به درب منزل مراجعه کرده وبعدازدریافت مبلغی حدود400هزارتومان دستگاهی که بطوراتوماتیک وباگرفتن دست زیرآن "آب را قطع و وصل میکند رانصب کرده واظهار میکنندکه تا24ساعت بعدازنصب نباید ازآن استفاده کرد وبعداز24ساعت متوجه تقلبی بودن آن شده وحتی یک بار عمل نمی کند.تماس باشماره ای که به شماداده شده بی فایده است ومانند من باید آن هارا ازشیرآب جدا کرده ودور بیندازید. خواهشمندم پیگیری واطلاع رسانی کنید.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این مشکل خواننده خبرانلاین، این شرکت ها را به هیچ وجه تایید نمی کند و متذکر می شود: ما بارها اعلام کرده ایم ما هیچگونه دستگاهی را در راستای صرفه جویی در بخش آب تایید نمی کنیم و از مردم نیز تقاضا داریم به این شرکت ها اعتماد نکنند.
ثمره هاشمی تاکید می کند: روش های صرفه جویی در مصرف آب بارها توسط مسوولان و کارشناسان آبی کشور اعلام شده و اگر مشترکی تمایل به مدیریت مصرف دارد می تواند از این روش ها بهره مند شود.
برهمین اساس خبرآنلاین برخی از این روش های مصرف را که مورد تایید شرکت آب و فاضلاب کشور است در ذیل می آورد.
از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگیتان اعمال شوند، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.
از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگر مسئول پرداخت آب بهاء است، آب را هدر ندهید.
موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.
موقع شامپو و چنگ زدن موهای سر در هنگام استحمام، شیر آب را ببندید.
سعی کنید مدت استحمامتان کوتاه باشد. آب پخش کن دوش حمام را با نوع جدید آن (سردوش کاهنده مصرف) تعویض کنید.
برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گل ها از آبیاری قطره ای صرفه جویی کننده آب استفاده کنید.
برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آنرا به کمتر از 5 دقیقه برسانید، چون در این صورت ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.
بهتر است برای شستن سبزیجات ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.
از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید؛ و برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، انرا در هوای آزاد قرار دهید.
فرزندانتان را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه سازید. از خرید اسباب بازیها و سرگرمیهایی که به جریان ثابت آب نیاز دارند، اجتناب کنید.
هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را بطور مداوم باز نگذارید چون جریان دائم آب موجب اتلاف آن می شود.
اگر دوش حمام شما بتواند در طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهارلیتری را پر از آب کند در آنصورت حتماً آنرا با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض نمایید.
برای نظافت حیاط بجای مصرف آب، بهتر است از جاروب استفاده شود.
در باغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند؛ بکارید. این گونه ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری، به خوبی تحمل می کنند در یک منطقه گیاهانی را در کنار هم بکارید که نیازی مشابه داشته باشند. بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده شود. از کاشت گیاهانی مانند چمن و شمشاد که هر روز نیاز به آبیاری فراوان دارند؛ خودداری کنیم.
تمام شیلنگها، اتصالات و شیرها را بطور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.
ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.
در مواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری را مصرف کند. به این طریق سالیانه تا 2200 لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.
از نصب سیستم های آب تزیینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.
لوله های آب منزلتان را عایق بندی کنید، عایق کاری لوله های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.
لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیر آب لازم نباشد آنرا بی جهت باز بگذارید.
هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.
ماشینهای لباسشویی معمولاً مقداری زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباسشوئی بکاهید، عملاً در مصرف آب صرفه جویی کرده اید.
نیازی نیست که از میزان شست و شوی لباسها بکاهید بلکه فقط صبر کنید تا مقدار لباسهای کثیف باندازه ظرفیت کامل ماشین برسد.
یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پر از شن و کاملاً در بسته را در مخزن آب توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بار کشیدن سیفون کاهش دهید. (لازم است این وسایل را در جایی از مخزن قرار دهید که با کار وسایل و اجزای عمل کننده درون مخزن تداخل نداشته باشد).
آب خنک مورد مصرفتان را همواره در یخچال نگهدارید تا هر گاه که یک لیوان آب خنک می خواهید، مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی باز بگذارید تا آب خنک شود.
برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدت زیادی باز بگذارید، بهتر است ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید.
به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، آب را هدر ندهند.
می توان از آبی که برای شستن سبزیها و دست و صورت استفاده می شود به وسیله لوله کشی آنرا به سمت فلاش تانک هدایت کرد تا از آن به عنوان فلاش تانک در توالت استفاده شود.
نشت احتمالی فلاش تانک توالت را با افزودن مواد رنگی به آب آن بیابید. اگر فلاش تانک دارای نشت باشد، ماده رنگی ظرف مدت 30 ثانیه از محل نشت پدیدار می شود. به محض اینکه آزمایش انجام شد، فلاش تانک را بکشید چون ممکن است ماده رنگی به مخزن آب آن آسیب برساند. فلاش تانکهایی که نشتی دارند آب را به داخل کاسه توالت هدر می دهند.
به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.
در حالی که کمبود آب در شهر احساس می شود لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.
هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.
زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در، بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید وبعد به آنها پاسخ دهید.
تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.
نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.
زمانی که به مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید.تا از وقوع هر گونه حادثه پیشگیری شود.
لازم است گاهی اوقات از لوله کشی ساختمان خود امتحانی به عمل آورید. توصیه می شود تمام شیرهای آب را ببندید و سپس کنتور را کنترل کنید. کار کردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است دلیل اتلاف آب از لوله های داخل ساختمان می باشد که در نتیجه آن مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.
گروه های فرهنگی، غیردولتی را به ایجاد و ارتقاء فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگسالان تشویق کنید.
هر گونه اتلاف قابل توجه آب را (شکستگی لوله ها، باز بودن لوله ها، هدر روی آب در هر نقطه) به مرکز ارتباطات مردمی آب و فاضلاب تهران (تلفن 122) اطلاع دهید.


45/221
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام JO ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    6 0
    چند سال پیش شرکتی مرتبا با من تماس می گرفت و می گفت اگر دستگاه کاهش مصرف سوخت ما را روی اتوموبیل خود نصب نکنید خودروی شما توسط پلیس توقیف خواهد شد. جالب اینجاست که تمام مشخصات من و خودرو را هم داشتند.
  • بهزاد غفوریان IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    3 0
    سردبیر محترم سایت خبر آنلاین احتراما به اطلاع می رساند که مطلب درج شده مذکور کاملا صحیح است و حتی طی تماس تلفنی با شخص خود بنده نیز این مورد (دستگاه کاهش مصرف آب) پیشنهاد گردید که بنده از خرید آن امتناع کردم .لیکن چند مورد جهت اطلاع جنابعالی و هموطنان عزیز لازم است که به عرض می رساند: 1-درکلان منابع آب را بعنوان منابع انرژِی شناسائی نمی کنند و صرفا سوختهای فسیلی و هسته ای (انرژیهای تجدید ناپذیر)و باد و خورشید و زمین گرمائی(انرژیهای تجدید پذیر)شناسائی می شود.لذا کلا ذکر محصول اشاره شده جهت صرفه جوئی انرژِی کاملا غیر فنی و جای ایراد دارد که مورد درخواست است که از سوی سایت اصلاح گردد. 2- در بحث صرفه جوئی مصرف آب جایگزینی شیرها با شیرهای الکترونیکی حساس به حرکت دست راه نهائی صرفه جوئی است
  • مريم IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    3 0
    تركيب "هشدار از ...". اشتباه است. هشدار نسبت به ..... درست است. لطفا درست كنيد چون به زودي مثل ويروس همه جا پخش مي‌شود...
  • بهزاد IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    4 0
    مدیر محترم سایت خبر آنلاین متاسفانه بنده امروز 2 پیام برای درج ارسال نمودم که مورد توجه قرار نگرفت-امیدوارم توجه جنابعالی به نظرات مردم ببیشاز پیش گردد.
  • مسعود US ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    3 0
    واقعن متشکرم که هشدار بنده راجدی گرفته واقدام به انتشار آن کردید.اگرحتی یک نفر ازاین طریق آگاهی پیداکرده وازاین کلاهبرداری در امان بماند برای بنده کافیست.البته اینکه این افراد مشخصات وتلفن همراه سرپرستان خانوار را ازکجا بدست آورده اند خودمحل بحث دیگریست.باتشکرازخانم جزایری
  • مسیح IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 0
    آقا همینه... همین امروز به من زنگ زدند...ولی یه سوتی دادند این چه سازمان دولتی ای هست که اسم سرپرست خانواده که یارانه دریافت میکنه رو بلد نیست آدرس بلد نیست تعداد اعضای خانواده رو بلد نیست و....اول میگه دوتا دستگاه میدیم 296 هزار تومن بعد میگه نه 400 هزار تومن. خلاصه عجب بساطی راه انداختن این کلاهبردارا....
  • علیرضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 0
    سلام ازاطلاع رسانی بموقع شمامتشکرم.امروزخانمی که خودراعلیجانی معرفی کرد،ازتهران بامن تماس گرفت ومبلغ296000 تومان واجباری بودن وبقیه قضایارامطرح کردوآدرس کامل موردنظرش راگرفت،ولی پس ازقطع تلفن به فکرفرورفتم وبه حرف هاش والتماس ودرخواست هاش برای پذیرش درخواستش فکرکردم وبه دوستانم درتهران وجاهای دیگه اطلاع دادو وباهاشون مشورت کردم،اطلاعی دراین خصوص نداشتندولی معتقدبودندکه یه کارتبلیغاتی سودجویانه است.بعددوباره باهمین شرکت تماس گرفتم،خانم دیگری جایگزین شده بود.می گفت مااطلاعات راازسازمان هدفمندی یارانه هاگرفته ایم.من گفتم اسم سازمان شماچیه؟گفت:سازمان مرکزی.گفتم سازمان مرکزی چی؟گفت:سازمان مرکزی صرفه جویی دراب.بررسی کردن اصلا چنین سازمانی وجودنداردو...گول نخورید!!!