علی جوادی

سيد هادي آيت‌اللهي گفت: برگزاري جام حذفي عاقلانه نيست چون ما مي‌خواهيم به تيم ملي كمك كنيم.
اين جملات گهربار را نايب رئيس اول فدراسيون فوتبال به زبان آورد. كسي كه ماجراي انتخاب او به عنوان رئيس هيات فوتبال استان فارس تا چند هفته‌اي صداي همه را درآورده بود.  
يكي از 3 نفر اصلي فدراسيون فوتبال معتقد است وقتي تيم ملي خودش را براي رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني آماده مي‌كند، ديوانگي است اگر جام حذفي برگزار شود. اين حرفها در حالي گفته مي‌شود كه همين حالا هم تعطيلي طولاني مدت ليگ منتقدان فراواني دارد و بسياري از مربيان خارجي به فرياد درآمده‌اند.
برگزاري جام حذفي با حداكثر 3 مسابقه براي تيم‌هاي ليگ برتري در حالي جاهلانه تلقي مي‌شود كه بسياري از كشورهاي مدرن هر 3 تا 4 روز يك بار از بازيكنان خود بازي مي‌گيرند.
در ليگ برتر انگليس جام اتحاديه، جام حذفي (اف‌اي‌كاپ) و ليگ برتر در داخل كشور برگزار مي‌شود و بازيكنان درگير ليگ قهرمانان يا ليگ اروپا هستند و بعد در اردوي تيم ملي هم حاضر مي‌شوند و براي تيم ملي كشورشان بازي مي‌كنند.
در اسپانيا و كشورهايي مثل آلمان و ايتاليا فقط جام اتحاديه وجود ندارد و بازيكنان، در ديگر رقابتها حاضر هستند. در آن كشورها كسي پيدا نمي‌شود كه بگويد برگزاري جام حذفي ديوانگي است. چون برنامه حاكم است و بازيكنان طبق قاعده كار مي‌كنند.
تقريبا در همه كشورهاي صاحب فوتبال، ليگ بي وقفه برگزار مي‌شود و تعطيلات طولاني براي برپايي اردوي تيم ملي در آن كشورها هيچ معنايي ندارد؛ اما در كشور ما ليگ براي 3 هفته تعطيل مي‌شود‌، اردوي تيم ملي برگزار مي‌شود بعد دو هفته ليگ داريم و دوباره 2 هفته تعطيل مي‌شود....
اين دستپخت برنامه فدراسيون فوتبال، بيشتر از آنكه به تيم ملي خدمت كند، بازيكنان ليگ را از آمادگي دور مي‌كند؛ چون ليگ است كه بازيكنان را در اوج آمادگي نگه مي‌دارد. اين برنامه‌ريزي نتيجه اين تفكر فدراسيون فوتبال است كه: «بازيكنان بر اثر بازي در ليگ خسته مي‌شوند و بايد با استراحت كامل به اردوي تيم ملي بروند». شايد به دليل همين تفكر است كه دوندگي بازيكنان ايران در بازي‌هاي معمولي بيش از 7 كيلومتر از بازيكنان اروپايي كمتر است. دوندگي اشكان دژاگه در بازي با كره جنوبي با هيچ يك از بازيكنان ايراني شاغل در ليگ برتر ايران قابل مقايسه نبود چون او در فرهنگ فوتبال اروپايي بزرگ شده است. كاش فدراسيون فوتبال و مديرانش اجازه بدهند برنامه حرفه‌اي كمي به اين فوتبال نزديك شود.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =