۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲

مهر نوشت:

یک پژوهشگر فلسفه با اشاره به اینکه کانت می‎گوید حقیقت آن است که در عمل مفید افتد، گفت: نسل آینده طالب فلسفه‎ای است که برای او کارساز باشد.

دکتر محمد بقایی ماکان  در مورد این موضوع که شعار روز جهانی فلسفه امسال نسلهای آینده است و فیلسوفان چه کار باید بکنند که فلسفه در نسل‏های آینده نهادینه شده و بهتر درک شود گفت: فلسفه مثل همه فعالیت‎های فکری بشر تحولاتی یافته و ازمسیر پیشین خود به سوی دیدگاه‎های نوین در حرکت است، بدین معنی که در گذشته فیلسوف به کسی گفته می‎شد که مرادف آنرا در زبان فارسی می‎توان در کلمه حکیم یافت.

وی افزود: بدین معنی که از همه علوم و دانش زمان خود آگاهی داشته است. برخی از اینان چندان در رشته‎های مختلف علمی زمان خویش سر آمد بوده‏اند که لقب معلم اول و معلم ثانی یافتند. ولی بعدها که فعالیت‎های ذهنی بشر تخصصی شد فلسفه از زمان دکارت و بر اساس دیدگاه‎های او بخش علمی خود را از دست داد و معتکف شبستان ذهن شد.

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه ادامه داد: بنابراین از آن زمان تاکنون فلسفه، بیشتر شامل مسایل ذهنی و چون و چراهای فکری شده است. به همین جهت مورد انتقاد برخی از متفکران قرار گرفته بطوریکه فیلسوفان پس از دکارت را به جامعه شناسان و روانشناسان آماتور تشبیه می‎کنند. ولی از حدود یک قرن پیش با مطرح شدن فلسفه آمریکایی پراگماتیسم فلسفه در طریق تازه‏ای قرار گرفت که اکنون بیش از دیگر شاخه‎های آن مورد توجه اهل فلسفه است و آن فلسفه عملی است.

بقایی ماکان تصریح کرد: یعنی فلسفه‎ای که به کار زندگی بیاید و در عمل مفید افتد، این اندیشه ریشه در تفکر کانت دارد که می‎گوید حقیقت آن است که در عمل مفید افتد. بنابراین، نسل جدید و دنیای آینده که به سوی عمل‎گرایی پیش می‎رود و می‎خواهد از هر یک از فعالیت‏های خود فایده‏ای کسب کند طالب فلسفه‎ای است که بر این طریق برای او کارساز باشد.

وی افزود: زیرا رفته رفته به قول کانت معتقد می‎شود که آنچه واقعیت دارد برای زندگی او مفید خواهد بود و آنچه را که دست عقل بدان نمی‎رسد صرف وقت برای آنها تلاشی بی حاصل است.

بقایی در مورد وضعیت فلسفه حال حاضر ایران هم گفت: فلسفه حلقه‎ای است در سلسله امور فرهنگی که طبیعتاً نمی‎تواند متفاوت از دیگر حلقه‏ها باشد. چنانکه می‎دانیم فعالیت‏های فرهنگی در جامعه ما، مانند تلاش‎های علمی در مرتبه قابل قبولی نسبت به دنیای پیشرفته نیست و فلسفه نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروز برای مثال، گرایش به رشته‎های فلسفه بسیار کم شده و حتی نشست‎ها و همایش‏های فلسفی دیگر آن جاذبه پیشین را ندارد و در بهترین شرایط خود در یک شهر 15 میلیونی به نام تهران حداکثر 15 تا 20 نفر مستمع دارد.

این نویسنده و مترجم کتاب‏های فلسفی و ادبی یادآور شد: از این موارد می‎توان دریافت که فلسفه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و به خصوص کتاب‏هایی هم که در این زمینه منتشر می‏شود محتوا و کیفیت آثار گذشته را ندارد. غالب این کتاب‎ها ترجمه‎هایی است که نه تنها به لحاظ نگارشی دارای ایرادات فراوان است بلکه محتوای آنها نیز به هیچ رو با شرایط فرهنگی کشور و فرهنگ این جامعه سازگاری ندارد.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =