آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سه سوال، نظر فقهی خود را در خصوص خرید و فروش و نگهداری شمش و مسکوکات طلا، نگهداری ارز و پول خارجی و خریداری و نگهداری زمین های شهری اعلام کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی،متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

سوال ها:

1- در جامعه اسلامی اگر خرید و فروش و نگهداری شمش و مسکوکات طلا موجب گرانی و افزایش قیمت طلا و به تبع آن باعث گرانی کالاهای مورد نیاز مردم باشد حکم این معامله چیست؟

2- در جامعه مسلمانان خرید و فروش و نگهداری ارز و پول خارجی که موجب گرانی ارز و به تبع آن رکود یا تعطیلی کارخانجات و گرانی تولیدات و محصولات و مایحتاج مردم می شود درچنین شرایطی می شود به خرید و فروش و احیانا نگهداری ارز اقدام نمود؟

3- همچنین در جامعه مسلمین زمین های شهری، چه آنها که تفکیک شده یا بعدا می شود اگر به منظور گران شدن زمین خریداری و نگهداری شود به گونه ای که باعث گرانی زمین و مسکن و در نهایت افزایش قیمت زمین و مسکن موجب خواهد شد که عده ای همیشه با مشکل مسکن مواجه شوند، حکم اینگونه معاملات چیست؟

پاسخ:

به طور کلی آنچه که موجب ضربه و خسارت به اقتصاد نظام اسلامی و اختلال در نظام معیشت و زندگی مردم است حرام است.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    33 3
    سوال کننده یه طوری سوالاتش را مطرح کرد که بتواند حکم حرام را بگیرد سوال بایداینطور مطرح شود که آیا افراد مجاز هستند که به خاطر این که ارزش دارایی هایشان کاهش نیابد پول خود را به جنس (طلا,ارز و یا ملک و ...)دیگری تبدیل کنند تا هر وقت نیاز پیدا کردند بفروشند و رفع نیاز کنند؟
    • بی خانه IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
      9 0
      ما شش ماه پیش اپارتمانی را فروختیم 60 ملیون وپولش را گذاشتیم حساب پس انداز تا اپارتمان جدیدی بخریم الان با 60 ملیون یک اتاق هم به ما نمیدهند اما اگر دلار یا طلا خریده بودیم الان 180 ملیون داشتیم وحداقل همان اپارتمان را میتوتنستیم بخریم
    • اکبر IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      0 5
      با سلام بنده دلیل اینکه در حال حاضر نیازی به پولم نداشتم به خانم دادام تا طلا برای خود بخرد وموقع نیاز آن را بفروشیم آیا این کار حرام است.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    19 0
    اولا كه طراحي سوالات كاملا زيركانه و جهت دار است و مي خواهد القا كند كه همه ي اين موارد موجب گراني و تورم است و مشكلات جامعه ناشي از خريد و فروش ارز و سكه و مسكن از طرف مردم است !!!! ثانيا از حاج آقا بسيار ممنونيم كه پاسخي بسيار بسيار هوشمندانه داده اند. چرا كه فعلا بزرگترين عامل اختلال در نظام معيشت و زندگي مردم "هدفمندسازي يارانه ها" است كه خب طبق اين حكم تكليفش معلوم شد.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    20 0
    کاش سوالی هم در خصوص مدیریت کشور میشد که اینهمه خسارت به ملت وارد شده مخصوصا در این یکسال اخیر..نظر فقهی میدادند بد نبود...
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    24 1
    اگه هر روز ارزش پول ما کم بشه حلاله؟
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    23 2
    اگر اقتصاد مملکتی درست باشد مردم مجبور نیستند به چنین کارهایی دست بزنند
  • م ب IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 3
    ايشان ايت خدا هستند نه ايت مردم لذا بر اساس حكم خداوندحكم را يا فتوي را بيان ميكنند لذا خدا راشكر كه علما بيان كننده احكام الهي هستند وشجاعانه احكام را ميگويند