کتاب در دو بخش تدوین شده؛ پردازش اعداد یک، دو، چهار، پنج، شش، ده، سیزده، بیست و دو، سی و سه و... شرح مواردی چون اخوان الصفا و اعداد، اعداد در تسبیح، اعداد در چاکراها، عدد هفت و هفته در قدیم، اعداد در قصه‌های پریان و...

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «عدد، نماد، اسطوره» نوشته اکبر نورآقایی که از سوی نشر افکار روانه بازار نشر شده، این روزها در لیست پرفروش ها قرار گرفته است. در توضیح ناشر آمده است: نقش نمادها مفهوم بخشیدن به زندگی بشری است نمادها زبان مشترک انسان ها از روزگار دیرین تا به امروزند که در پیچ و خم جریان های زندگی، با حفظ پیشینه قدرتمند خود دچار تغییراتی شده اند تا با شرایط زمان و مکان منطبق شوند و کماکان به بقای خود ادامه دهند. وقتی نیروهای اسرارآمیز موجود در کهن الگوها را دریافت می کنیم مجذوب آن ها می شویم. برای شناخت یک فرد به مرور دوران های زندگی اش می پردازیم و هر انسانی بدون گذشته مفهوم خود را می بازد...

این کتاب با جملات بالزاک آغاز می شود که می گوید: خداوند عددی است که به بشر ودیعه داده شده که تنها قابل درک ازطریق استدلال است نه قابل تظاهر و نمایش. نویسنده این کتاب که به نقش نمادها و اعداد در زندگی بشر و رازگشایی از هرکدام می پردازد، معتقد است نمادها زبان مشترک انسانها از دیرترین روزگار تا به امروز بوده اند و در پیچ و خم جریانهای زندگی تا اندازه‌ای دگرگون شده اند اما با وجود این تغییرات توانسته‌اند خود را با شرایط مکان و زمان، هماهنگ کنند و همچنان به زندگی خود ادامه دهند.

نویسنده در پیش گفتار کتاب آورده است: «فیثاغورث و یارانش اعتقاد داشتند که همه نمودهای جهان، چه زمینی و چه آسمانی بازتابی از اعداد هستند. از نظر افلاطون، اعداد مظهر هماهنگی عالمند و از نظر ارسطو، عدد منشا و جوهر همه چیز است...»

همچنین در مقدمه کتاب آمده است: «... در بیشتر سنت‌ها و فرهنگ‌ها اعداد و اشکال از تقدس و شومی و همچنین کارکردهای خاصی برخوردار بوده‌اند، تا جایی که امروزه هم از اهمیت آن‌ها کاسته نشده است... در تاریخ تفکر بشر، عددشناسی و حتی ستایش اعداد هم دیده می‌شود و می‌توان گفت که طالع‌بینی، ستاره‌شناسی، کیمیاگری و علومی از این قبیل، نیز هرکدام به نوعی احتیاج به عددشناسی داشته‌اند... از طرف دیگر، وقایع بسیاری که در ماورا درک بشر اولیه قرار داشته‌اند، او را بر آن داشتند تا برای بیان اندیشه‌ها و دریافت‌هایش نظامی از علائم گوناگون ابداع کند. این علائم که به «نماد» تبدیل شده‌اند در حقیقت گویای چیزی فراتر از معنای آشکار و مستقیم خود هستند... از این رو، این کتاب سعی داشته که اعداد و اشکال را از لحاظ اسطوره‌ای و تفسیرهای نمادینی که در رابطه با آن‌ها وجود دارد مورد بررسی قرار دهد ...»


از دیدگاه نویسنده، نمادها همچون اعداد نقش مهمی در زندگی و البته ناخودآگاه انسان دارند و تفسیر این نمادها یکی از دغدغه‌های روانشناسان بزرگی همچون فروید و یونگ بوده است. از سوی دیگر اعداد فقط برای شمارش نیستند بلکه از ایام قدیم با نمادها در ارتباط تنگاتنگ بوده‌اند و تفسیر اعداد یکی از قدیمی ترین علوم در بررسی نمادها محسوب می شود، در نتیجه در این کتاب تلاش شده تا اعداد و ارقام به لحاظ اسطوره ای مورد بررسی قرار گیرند.

کتاب در دو بخش تدوین شده است. بخش نخست به اعداد می پردازد و درباره عدد یک، دو، چهار، پنج، شش، ده، سیزده، بیست و دو، سی و سه و... توضیح می دهد. در نخستین بخش از کتاب همچنین به اشکالی چون دایره، مثلث، مربع، هرم، صلیب و...پرداخته شده است.

در دومین بخش کتاب به مواردی چون اخوان الصفا و اعداد، اعداد در تسبیح، اعداد در چاکراها، عدد هفت و هفته در قدیم، اعداد در قصه‌های پریان، اعداد در میان زرتشتیان، نقش اعداد در شمنیسم و.... توجه شده است.

نمادشناسی اسکناس یک دلاری، چهار موجود مقدس، نماد حیوانات در ابوالهول، تحقیقی پیرامون پنج روز آخر سال و جشنهای مشابه با نوروز و اتفاقات مربوط به آن از جمله موضوعاتی است که در ضمایم کتاب به آن اشاره شده است.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =