۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

«اتحادیه‌ ابلهان» نوشته‌ جان کندی تول یکی از محبوب‌ترین آثار داستانی امریکاست و نویسنده در آن به نقد شرایط حاکم بر جامعه و رفتارهای انسانی می‌پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، «اتحادیه‌ ابلهان» اولین رمانی که پس از مرگ نویسنده‌اش موفق به دریافت جایزه‌ ادبی پولیتزر شد و حالا با ترجمه پیمان خاکسار از سوی نشر چشمه روانه بازار نشر شده است. جدیدترین ترجمه‌ او، «باشگاه‌ مشت‌زنی» در کمتر از یک ‌ماه به چاپ دوم رسید. همچنین ترجمه‌های دیگر او همچون «هالیوود» و «عامه‌پسند» نوشته‌‌ «چارلز بوکفسکی» هم جزء کتاب‌های مطرح ادبیات ‌داستانی خارجی است.

 

رمان «اتحادیه ابلهان» در سال 1980 میلادی و 11 سال بعد از خودکشی نویسنده منتشر شد و توانست جایزه ادبی پولیتزر را در نبود نویسنده‌اش از آنِ خود کند. کندی تول تنها 32 سال زندگی کرد. ماجراهای کتاب در دهه‌ 60 میلادی می‌گذرد و مخاطب در سراسر داستان با شخصیت‌های متعددی آشنا می‌شود، اما شخصیت اصلی داستان جوانی تحصیل‌کرده است که به دلیل مشکلات خاصی که پیش پایش قرار می‌گیرد، مجبور می‌شود خانه‌ را ترک کند و مادرش را تنها بگذارد.

آنطور که نشر چشمه گزارش داده، پیمان خاکسار ‌«اتحادیه ابلهان» را یکی از مهم‌ترین آثار ادبی امریکا می‌داند، رمانی که سرگذشت عجیبی دارد. جان کندی تول؛‌ نویسنده‌ این رمان، در بیست و چندسالگی رشته ادبیات انگلیسی را تا مدارج عالی طی کرده است. کمی بعد نوشتن «اتحادیه‌ ابلهان» را آغاز می‌کند. خاکسار می‌گوید: «ناشران از پذیرفتن این رمان برای نشر سر باز می‌زنند. ویراستارها در سازمان‌های انتشاراتی مختلف، پیشنهادهایی درباره‌ حذف یا اصلاح بخش‌هایی از رمان می‌دهند، اما سرانجام کار، هیچ نشری حاضر نمی‌شود کتاب را چاپ کند. نویسنده‌ کتاب در اواخر عمرش پارانویید می‌شود و در سن 32سالگی خودکشی می‌کند.»


خاکسار درباره‌ سرنوشت عجیب «اتحادیه‌ ابلهان» می‌گوید: «مادر نویسنده 11 سال تلاش می‌کند تا کتاب فرزندش را چاپ کند. در عین ناامیدی او، یک استاد دانشگاه در لوییزیانا مسئولیت چاپ کتاب را بر عهده می‌گیرد. رمان، در دنیای ادبیات غوغایی به پا می‌کند. نویسنده‌ این رمان اولین کسی است که جایزه‌ پولیتزر پس از مرگش به او تعلق می‌گیرد. ناشران مختلف، «اتحادیه ابلهان» را در قطع‌های مختلف چاپ می‌کنند، تنها انتشارات پنگوئن کتاب را در 5 قطع و با جلدهای مختلف چاپ می‌کند.»

مترجم این رمان درباره‌ طرح اصلی داستان می‌گوید: «اتحادیه‌ی ابلهان، داستان یک انسان فرهیخته فوق‌العاده باسواد است که در رشته‌ ادبیات قرون‌وسطی تحصیلات خود را تمام کرده است. او از فرهنگ امریکا متنفر است تا جایی که از خانه هم بیرون نمی‌آید. اما بعد از تصادفی که برای مادرش پیش می‌آید، ناگزیر از کار کردن و رودررویی با این فرهنگ می‌شود.»

رمان «اتحادیه‌ ابلهان» در میان مردم امریکا اثری بسیار محبوب است و بسیاری آن را یک شاهکار کمیک می‌نامند که شخصیت‌های حقیقی و قابل لمس و به تصویر کشیدن موقعیت‌های پوچ زندگی، سبب باورپذیری آن شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =