۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

یک کارشناس خاورمیانه می گوید: در سوریه سنی ها 60% جمعیت را تشکیل می دهند ولی تنها یک چهارم آنها در این حرکت سیاسی حضور دارند.

حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع" بررسی پیامدها و نتایج نشست دوحه" در پاسخ به سوالی پیرامون پایگاه مخالفین و درصد جمعیتی که مخالف بشار اسد هستند گفت: ردم سوریه به دنبال امنیت هستند. کسی که پیشتر امنیت را برای مردم تأمین کرده بود، دولت بود. مخالفان با خود ناامنی آورند. الگویی که از سوریه در آینده وجود دارد، الگوی لیبی است که همچنان مجلس ملی آن ظرف یک هفته 4 تا 5 بار مورد حمله قرار گرفته است. آقای ابراهیمی در سفری که به ایران داشت، اعلام کرد که مخالفان حدود 15% جامعه هستند. این ارزیابی ابراهیمی خیلی مهم است. توجه داشته باشید در سوریه سنی ها 60% جمعیت را تشکیل می دهند ولی تنها یک چهارم آنها در این حرکت سیاسی حضور دارند.
رویوران در ادامه در پاسخ به این سوال که:" بنابراین سه چهارم بقیه پشت سر بشار اسد هستند؟" گفت: خیر. بقیه در این درگیری بی طرف هستند، اما اولویت شان امنیت است، چون در گذشته امنیت از سوی دولت تأمین شده بود. به همین دلیل شاهدیم که در حال حاضر پایگاه نظام از معارضه بیشتر است. گروههای تکفیری در جاهای مختلف، کارهای فجیعی کرده اند. 
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با حسین رویوران را اینجا بخوانید

263 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    65 14
    اگر مبنا را بر دمکراسی و آرای رایج هم بگذاریم باز هم با 15 درصدی که در قابل 85 درصد بی طرف قرار دارند میتوان آنها را حرف اکثریت مردم دانست. ضمناً در هر درگیری و اختلافی از این دست اعم از انقلاب؛ شورش، قیام و ... امنیت و آرامش مردم عادی مختل میشود و این مختص جریان کنونی سوریه نیست.
    • امین س IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      15 43
      باهوش جان،حدود 15 درصد هم علوی های شدیدا طرفدار اسد هستن،پس رو استدلال شما 15 در صد در مقابل 15 درصد،درستش اینه که همه از یک انتخابات که همه طرف ها در اون سهم ببرن حمایت کنن ،نه اینکه هر کشوری به دنبال وزن کشی واسه خودش باشه،ترکیه بگه فلان کار باید بشه عربستان بگه فلان کار و شما هم بشینی تو ایران بگی فلان کار!این وسط هم مردم سوریه برن بمیرن و هیچ کاره باشن،
    • ساسان IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      5 25
      یک قانونی معروفی هست به عنوان قانون( بیست هشتاد) که در اکثر زمینه ها مورد استفاده قرار می گیره مثلام در مورد اقتصاد می گن که بیست در صد مردم جهان به اندازه هشتاد درصد مردم جهان ثروت رو در اختیار دارند و سایر موارد دیگر در مورد حکومت می گند که همیشه تمامی حکومت ها در هر شرایطی بیست درصد مخالف و بیست درصد موافق دارند و گروهی که بتونند مابقی بیطرف رو به سمت خود شون بکشونند می توند قدرت رو در اختیار داشته باشند یعنی هشتاد درصد درمقابل بیست درصد . پس به نوعی می توان نتیجه گرفت که 60 درصد خواهان امنیت با بیست درصد حامیان بشار اسد تشکیل هشتاد درصد رو بدندد و بنابراین کف ترازو به سمت اسد باشه و قدرت در دستان آقای اسد باقی بماند .
  • میم IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    72 8
    پس کُردها چی؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      10 25
      کرد ها تقریبا بی طرف هستند . به خاطر همین اسد ارتش رو از "الحسکه " منطقه کرد نشین بیرون کشیده . کنترل اون جا رو به خود کرد ها داده
  • علا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    112 9
    معلومه دولتش خودش می گه 15%، کدوم دولتی می آد می گه 70 % مخالف داریم ما!!! خیلی کارشناسی فرمودید،
    • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      12 44
      دولت که نگفته اخضر ابراهیمی که طرف سازمان ملل و مخافان هست اعتراف کرده!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    52 42
    زنده باد جبهه مقاومت
  • رستم IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    30 2
    در انقلاب بلشویک ها علیه تزار درصد بیشتر مردم سکوت کردن و اون انقلابو اسمشو گذاشتن انقلاب سکوت. منبع: تاریخ انقلاب ها و انقلاب اسلامی.
  • احسان IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    62 9
    من که آمارهای شما را قبول ندارم و فکر میکنم دروغ است.
  • امین SE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    30 7
    فکر می کنم حتی اگر این ادعای 15 درصد درست هم باشه عدم استقبال عمومی از شورشیان مربوط به بدبینی عمومی نسبت به ماهیت افراطی گری اونها داره. ظاهر و رفتار این مخالفان اکثرا یاد آور افراطی گران مذهبی طالبانی داره. از این گذشته در کشورهایی نظیر سوریه و.... امکان آگاهی از نظر ملت بصورت دقیق به دلایل روشن وجود نداره تازه از طرفی از کجا که این 15 درصد هم مثل اون 63 درصد خودمون نباشه!
    • بدون نام EU ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      24 0
      امان از عدد63 !!!
  • بدون نام CA ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    59 3
    اگر فقط 15 درصد مخالف اسد هستند پس ترس حکومت اسد از برگزاری انتخابات آزاد با حضور همه احزاب و گروه های سیاسی و زیر نظر نهاد های بین المللی چیست؟ آمریکا که آمریکاست چند صد ناظر بین المللی (حتی از روسیه) بر انتخاباتش نظارت دارند. این آمارهای 15 درصد و 20 درصد و 60 درصد مخالف و موافق هیچ اعتباری نداره تا زمانی که یک انتخابات آزاد با حضور آزادانه همه احزاب و شخصیت های سوری و زیر نظر نهاد های بین الملل برگزار بشه و از اولین شرایط برگزاری انتخابات آزاد ایجاد فضا باز رسانه ای است .
  • بدون نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    73 15
    به امید سقوط حکومت 40 ساله خانواده اسد
    • دکتر طیوبی EU ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      10 42
      عزیز جان شما چرا سنگ مخالفان قلیل رو به سینه می زنی ؟! اگه نظام سوریه تغییر کنه و بشه یکی مثل عربستان خوبه ؟ یا اینکه با ایران رابطه خوب نظامی - اقتصادی داشته باشه ؟
    • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      13 36
      وقتی اون مخالفینی که جز سر بریدن چیزی بلد نیستن به قدرت برسن...آرزوی همین دیکتاتور رو خواهی کرد..
    • ali IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      5 12
      چه خوبه ايميلت رو بدي تا بدونم چه بلايي از اسد به تورسيده يا حداقل چرا دشمن اسدي khalijabi@yahoo.com