۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۰

یک پژوهشگر و مورخ ایرانی می گوید: ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت‌های بالقوه معنوی و فرهنگی خود در منطقه استفاده به جا، درست و کامل کند.

مجید تفرشی، مورخ و پژوهشگر ایرانی در گفتگویی با خبرآنلاین پیرامون آیندۀ خاورمیانه، نگاه دولت آیندۀ آمریکا و سیاست های اخوان المسلمین در پاسخ به سوالی پیرامون"آیندۀ رابطه ایران با جنبش اخوان المسلمین" گفت: به نظر می رسد که به دلایل مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت‌های بالقوه معنوی و فرهنگی خود در منطقه استفاده به جا، درست و کامل کرده و برنامه جدی و تاثیرگذار راهبردی را در زمینه پیش بردن دیپلماسی عمومی (دیپلماسی مردم محور) در پیش نگرفته است. به نظر می رسد که اسلام گرایان در منطقه چندان تحت تاثیر ایران نبوده و بازی با کارت آنان چندان کارایی نداشته و دل بستن به پیروزی احتمالی آنان و اتحاد احتمالیشان با تهران رویایی است که شیرین تر از آنست که به تحقق بپیوندد.
تفرشی افزود: ایران در منطقه‌ای واقع است که نه می‌تواند به همسایگانش دل ببندد و نه توان رویارویی با همه آنان را دارد. چنان که سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی، یک بار به درستی گفته: "ایران همسایه و برادر اعراب در منطقه است و آمریکا دوست و متحد اعراب، و البته مردم دوستانشان را خود برمی‌گزینند و برادر و همسایه به آنان تحمیل شده و انتخابی درباره آن وجود ندارد."


مشروح گفتگوی خبرآنلاین با تفرشی را اینجا بخوانید

263 49

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    21 43
    ..."ایران همسایه و برادر اعراب در منطقه است و آمریکا دوست و متحد اعراب، و البته مردم دوستانشان را خود برمی‌گزینند و برادر و همسایه به آنان تحمیل شده و انتخابی درباره آن وجود ندارد." خب راست می گه دیگه. چه اصراری هست که ایران این همه هزینه کنه و بخواد خودشو به این جماعت عرب نزدیک کنه؟! چه منفعتی تا حالا از اونها به مردم ایران رسیده؟!
  • بدون نام IN ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    8 1
    ایران با هرکسی دشمن اسرائیل و آمریکاست دوسته...به خوب و بد بودن طرف هم کاری نداره...فقط مخالف آمریکا و اسرائیل باشه میشه نور چشم دوستان!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    4 0
    خياله خامه اگه فكر كنيم از اعراب نفعي ميبريم.هرگز براورده نميشه اين ارزوي بعضي ها. ما هيچ اشتراكي با وهابيون نداريم.خياله خامه دوستي.چرا به تاريخ نگاه نميكنيم ما از كي پيروي ميكنيم آيا ما شيعه نيستيم. مولاي ما نتونست با فكر اينا كنار بياد امام حسين و كشتن وهنوزم رو حرفشون هستن و به كارشون افتخار ميكنن.فقط يك راه براي دوستي هست اون هم جدايي از اعتقادات و پذيرفتن وهابيت.به خدا فكر كنيم به راه امامان ما .در كربلا مسيحي ويهودي به امام حسين كمك كردن.اينا كه منتظر جنگ با امام زمان هستن .ما چه اشتراكي با اينها داريم.ما سعي خودمونو تو اين 30 سال كرديم برا دوستي نميشه امامان ما سعيشونو كردن نشد. همه رو به شهادت رساندن.اينا اگه قدرت داشته باشن نسل ما رو منقرض ميكنن.بي خيال
  • بی نام NL ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 2
    خوانندۀ محترم بی نام .در عالم سیاست آیا باید با کشورهایی که نقطۀ اشتراکی با اونها نداریم، رابطه نداشته باشیم؟ چرا آسمان ریسمان می کنید؟ چرا پای تاریخ و امامان رو وسط می کشید اگر اینگونه باشه که شما میگین ما الان با عراقی ها هم نباید رابطه داشته باشیم عراقی هایی که 8 سال بدترین بلاها را در جنگ بر سر ایرانی ها آوردند. چرا به این واقعیت پی نمی برید که در عالم سیاست "هنر بازی کردن" شانس برد را زیاد می کنه. اعراب دوست ما یا دشمن ما باشند اصلا اهمیتی نداره مهم اینه که ما بتونیم توی بازیهای سیاسی مون از اونها جلوتر باشیم.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      0 0
      عراقي ها با ما مشكل ندارن جنگ به ما و عراقيها تحميل شد صدام از جمله همان عرابي بود كه ما نمي تونيم باهاش رابطه داشته باشيم بخش اعظم عراق وحزب الله برادر ما هستند منافع و هدف ما با اونا يكي هست .اگه خوب متنو خونده بودي واز اشتراكات خبر داشتي اين حرفو نميزدي
  • علیرضا فاتحی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    این فرض که ما به دنبال منافع هستیم کاملا اشتباه است این انقلاب فشارها وتحریم ها برای چه تحمل می کند ایا ما برای اسلام این همه هزینه نکرده ایم وایا 8 سال جنگ و ویرانی را این اعراب به ما تحمیل نکرده اند پس واقعا ما به دنبال چه هستیم ؟جواب ریشه در تاریخ و رسالت وجودی ما دارد اگر تخیل گرایانه نباشد باید بگوییم ما اکنون وارث وحافظ ارزش ها وارمانهای بلند اسلامی هستیم عرب وعجم ندارد جهان شمول است رسالت ما به چاش کشیدن جهان کفر ونفاق است حتی اگر تمام هستیمان را بدهیم
    • بدون نام IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      0 0
      جهان كفر همان است كه امامان ما با انها جنگيدن.كفار همانها هستند كه امام حسين رو شهيد كردن دقت كن