هفته نامه آسمان نوشت:

داود هرمیداس باوند که استاد روابط و حقوق بین الملل است معتقد است با انتخاب دوباره اوباما امکان یک توافق نسبی میان ایران  و آمریکا دور از دسترس نیست. او معتقد است:

اوباما در سیاست خارجی خود و به ویژه در قبال مسائل منطقه‌ای از جمله ایران همواره بر دو نکته تاکید داشته است، یکی اینکه هر اقدامی که انجام می‌شود باید به صورت جمعی با حضور دوستان آمریکا انجام شود که این اقدام برخلاف نظر بوش پسر بود. دوم اینکه تا جایی که امکان دارد باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک و یا افزایش فشار‌های اقتصادی با ایران مواجه شد، بنابراین توسل به اقدامات سخت‌افزاری در مرحله آخر سیاست خارجی اوباما قرار می‌گیرد. از سوی دیگر اوباما در چهار سال گذشته تجربیاتی در زمینه سیاست خارجی به دست آورده است. بنابراین باید به این نکته توجه کرد که اوباما تا حدی نسبت به موضوعات سیاست خارجی احاطه دارد و ریشه مشکلات را در این مدت دریافته است، بنابراین انتظار می‌رود که موضوع ایران و آمریکا به یک تفاهم نسبی منجر شود در غیر این صورت اگر این روند به نتیجه مطلوبی نرسد احتمالا پیامد‌های نگران‌کننده‌ای در پیش خواهد داشت.

همچنین مساله بحران سوریه هم در تصمیم‌گیری‌های آمریکا درباره ایران بی‌تاثیر نخواهد بود. در مجموع باید گفت که با انتخاب مجدد اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست‌های قبلی این کشور در مرحله ایران با تهدیداتی ادامه پیدا خواهد کرد. لذا باید گفت اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به نتایج قابل قبولی منجر نشود ادامه سیاست‌های آمریکا و متحدانش در قبال ایران بسیار نگران‌کننده خواهد بود و فشار چند جانبه‌ای به کشور ما وارد خواهد شد.

30119


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =