زهرا تالانی:در رابطه با تغییر نام رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی به «علم اطلاعات و دانش شناسی» گفت وگویی را با رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزاد شهر و رئیس کمیته آموزش عالی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام داده ایم.وی می گوید:این تغییر خوبی بود چون این رشته را به روز می کند اما در محتوا هم باید تغییراتی ایجاد شود.
نام جدید رشته کتابداری یعنی «علم اطلاعات و دانش شناسی» را حتما تاکنون شنیده اید.تصور می کنید این تغییر بتواند تاثیری در هدفمندی پژوهش در کشور داشته باشد؟
عنواین رشته ها عمدتا برای شناسایی رشته ها است و تغییر نام به تنهایی کافی نیست بلکه باید محتوای دروس هم بر اساس این عنوان تغییراتی داده شود و ذهن جامعه را آماده پذیرش این نام کندو تبلیغات کافی برای معرفی این نام از رسانه های تحت وب و حتی رسانه ملی و مطبوعات به عمل آورند. اما دغدغه ای که الان وجود دارد این است که اکثر نهادها و سازمانها اقدام به استخدام افرادی تحت عنوان کتابدار که در چارت سازمانی آن ادارات تعریف شده بود اقدام می کنند. حالا این سوال پیش می آید که آیا انجمن کتابداری یا گروه برنامه ریزی وزارت علوم برای این کار هم اقداماتی انجام داده است یا خیر؟
البته تغییر در محتوا هم در حال انجام است؟
من سرفصلهای این رشته را در مقطه کاردانی و کارشناسی بررسی کردم که در حال حاضر متناسب با سیاستهای موجود در کتابخانه ها است،درحالیکه جهت گیری علوم امروز در حوزه تحقیق است و بنابراین ما باید محتوای این رشته را هم به روز کنیم.
فکر می کنید این تغییر تاثیری هم در بازار کار داشته باشد؟
در حال حاضر یکی از ضرورتها توسعه فضاهای کتابخانه ای است چون سنت ما گسترش کتابخانه های شخصی است و هر محققی یک کتابخانه دارد اما ما باید به سمتی حرکت کنیم که کتابخانه های عمومی گسترش یابد و در کنار آن کسی که در این رشته تحصیل کرده به راحتی بتواند محققان و پژوهشگران را در زمینه تحقیق و پژوهش هدایت و راهنمایی کند.
به غیر از کتابخانه به نظر شما این رشته نباید بتواند محققین را در پیدا کردن منابع در فضای وب درانجام تحقیقات یاری کند؟
ببنید باید در این حوزه دانشگاهی به روز بود. عنوان جدید از سه قسمت تشکیل شده است، «علم»، «اطلاعات» و «دانش شناسی» تشکیل شده است. واژه علم به عنوان واژه عمومی است که معمولا همراه با عنوان اکثر رشته های دانشگاهی به عنوان نشانه ای از علمیت آنها می آید. واژه «اطلاعات» و «دانش شناسی» نشان دهنده محتوای پویا و به روز شده رشته است که متخصصان و دانش آموختگان این رشته، با پردازش اطلاعات و دانش به نیازهای قشرهای مختلف در سطوح مختلف جامعه پاسخ می دهند.برخی از آنها ممکن است در کتابخانه اتفاق بیافتد، برخی در مراکز اطلاعات سازمانی و برخی در مرکز مدیریت دانش سازمان.این تغییر همزمان با نیاز جامعه انجام شده و باید در رشته های دیگر هم انجام شود.
45232
نظر شما