۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰

ایسنا نوشت:

مخالفان سوری در دوحه با انتخاب "احمد معاذ الخطیب" به عنوان رئیس جدید خود، رسما تشکیل "ائتلاف ملی سوریه" را اعلام کردند و فرانسه به عنوان اولین کشور این ائتلاف را به رسمیت شناخت.

به گزارش  سایت شبکه الجزیره، گروه‌های مخالف دولت سوریه که برای متحد شدن در دوحه گرد‌هم آمده‌اند یکشنبه شب با امضای توافقنامه‌ای تشکیل ائتلاف جدید خود را که در بردارنده گروه‌های مختلف و جریان‌های مخالف دولت سوریه است، اعلام کردند و "احمد معاذ الخطیب"، یکی از مخالفان سرشناس دولت سوریه و امام سابق مسجد جامع بنی امیه دمشق را به ریاست این ائتلاف برگزیدند.

این توافقنامه که به امضای جورج صبرة، رئیس شورای ملی مخالفان سوری و معاذ الخطیب رسیده اولین ائتلاف مخالفان سوری است که تقریبا تمام گروه‌های مخالف دولت این کشور را در خود جمع کرده است و بنا به گفته مخالفان وظیفه تشکیل دولت انتقالی را برعهده دارد.

در مراسم رای گیری برای انتخاب رئیس و سه معاون وی "ریاض سیف" و "سهیر الاتاسی" به عنوان دو معاون رئیس ائتلاف انتخاب شدند و انتخاب معاون سوم که قرار است از میان کردها تعیین شود به وقت دیگری موکول شد.

در مراسم انتخاب ائتلاف جدید مخالفان که "ائتلاف ملی انقلابیون و مخالفان سوریه" نام گرفته پرچم مخالفان در کنار پرچم قطر و پرچم اتحادیه عرب به اهتزاز درآمد که این اقدام برای اولین بار صورت می‌گیرد.

حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مراسم امضای توافقنامه گفت، امضای این توافقنامه نشان دهنده اصرار و جدیت مخالفان برای ایجاد وحدت میان خود است و از دیگر مخالفان سوری خواست تا اگر به این اتحاد نپیوستند هرچه زودتر همبستگی خود را با ائتلاف جدید اعلام کنند.

وی متعهد شد تا هرچه سریعتر فعالیت‌ها را در سطح عربی و جهانی برای به رسمیت شناختن ائتلاف جدید مخالفان به عنوان تنها نماینده رسمی و قانونی ملت سوریه آغاز کند و اعلام کرد که امروز (دوشنبه) به همراه معاذ الخطیب به قاهره می‌رود تا اولین گام‌ها برای به رسمیت شناختن ائتلاف جدید مخالفان برداشته شود.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با تبریک امضای توافقنامه اتحاد میان مخالفان آن را اولین گام برای رفتن به سوی آینده‌ای جدید در سوریه خواند و گفت: سخن‌ها مبنی بر اینکه مخالفان وحدت ندارند دیگر پایان یافته و اتحاد جدید مخالفان دولت سوریه نیازمند کمک و پشتیبانی جامعه جهانی است.

دبیرخانه اتحادیه عرب نیز با استقبال و تبریک به مخالفان برای ایجاد اتحادی جدید میان خود آمادگی این اتحادیه را برای همکاری کامل با نهاد جدید مخالفان سوریه اعلام کرد.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با تاریخی خواندن امضای توافقنامه اتحاد میان مخالفان سوری اعلام کرد که آماده همکاری با ائتلاف جدید است.

رفیق عبدالسلام، وزیر امور خارجه تونس نیز اتحاد مخالفان را اولین گام برای آنچه که "آزادی سوریه" خواند دانست.

نماینده فرانسه در نشست مخالفان نیز اعلام کرد که فرانسه به عنوان اولین کشور ائتلاف جدید مخالفان دولت سوریه را به رسمیت شناخته است.

*******

سرانجام پس از یک هفته مذاکره و فشارهای بین‌المللی به ویژه از سوی آمریکا و قطر گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در نشست خود در شهر دوحه بر سر ایجاد تشکلی واحد با هدف به دست گرفتن قدرت دولت انتقالی پس از برکناری اسد، به توافق رسیدند.

شورای ملی سوریه نیز که تاکنون به عنوان تنها نماینده قانونی نیروهای مخالف شناخته می‌شد، پیوستن به این ائتلاف را پذیرفته است. طبق توافق‌های انجام شده، از 55 کرسی موجود در ائتلاف ملی سوریه 22 کرسی آن به اعضای این شورا تعلق خواهد گرفت.

در نشست دوحه نمایندگان گرو‌ه‌های حاضر شیخ احمد معاذ الخطیب، روحانی سوری را به عنوان نخستین رئیس ائتلاف ملی سوریه برگزیدند. همچنین ریاض سیف و نیز سهیر الأتاسی از چهره‌های سیاسی سرشناس سوری به عنوان معاونان وی انتخاب شدند.

این در حالیست که شماری از گروه‌های سیاسی در این میان به نشست دوحه انتقاد کرده‌اند. پیشتر آسیه عبدالله، از رهبران حزب سوسیالیست کردهای سوریه به روزنامه‌ی آلمانی زبان "برلینر تسایتونگ" گفته بود که مهم‌ترین ارگان‌های سیاسی کرد سوریه، از جمله حزب سوسیالیست و "شورای عالی کردها" به اجلاس دوحه دعوت نشده‌اند.

در این میان چند تن از اعضای "کمیته‌ی هماهنگی برای انقلاب" که در داخل سوریه فعالیت می‌کند، نیز نشست دوحه را به نشانه‌ اعتراض ترک کردند.

خطیب که یک چهره میانه‌رو تلقی می‌شود اوایل تابستان سوریه را ترک کرده بود. وی یک روحانی برجسته اهل دمشق، پایتخت سوریه، که از این کشور گریخته است.

معاذ الخطیب، امام سابق مسجد جامع بنی امیه دمشق، یک چهره میانه‌رو تلقی می‌شود و در حالی به این سمت منصوب می‌شود که گروه‌های مخالف در روز یکشنبه با طرحی برای اتحاد میان جناح‌های مختلف توافق کردند.

ریاض فرید حجاب، نخست وزیر اسبق و بلندپایه ترین مقامی که تاکنون به حکومت سوریه پشت کرده است گفت: امروز در دوحه، جناح‌های مختلف برای اولین بار در یک پیکر واحد متحد شدند. در نتیجه ما از جامعه جهانی می‌خواهیم مخالفان سوری را به عنوان نمایندگان سوری‌ها به رسمیت بشناسند.

آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در هفته‌های اخیر فشار خود را بر مخالفان حکومت بشار اسد افزایش داده بودند تا به یک موضع واحد دست پیدا کنند.

شیخ معاذ الخطیب که 52 ساله است در ماه ژوئیه پس از چند بار دستگیری، دمشق را به مقصد قاهره ترک کرد.

او که از قبل برای پایان مناقشه در سوریه در تلاش بوده در ماه ژوئیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: "من می‌خواهم مردم سوریه متحد باقی بمانند."

او ماه گذشته در نطقی در دوحه خواستار یافتن راه حلی سیاسی برای نجات سوریه از ویرانی بیشتر شد و استدلال کرد که مذاکرات رژیم را نجات نخواهد داد اما امکان ترک قدرت با کمترین خسارت را برای آن فراهم خواهد کرد.

مخالفان و فعالان سیاسی در سوریه می‌گویند حدود 36 هزار نفر در ناآرامی‌های این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

صدها هزار نفر هم از زمان شروع ناآرامی‌ها از کشور گریخته‌اند.

علی صدرالدین البیانونی، نماینده اخوان المسلمین در گفتگوهای قطر گفت که گروه جدید "ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه" نامگذاری خواهد شد.

ریاض سیف، از مخالفان برجسته و سوهیر الاتاسی، فعال ممتاز غیرمذهبی دو معاون این گروه خواهند بود که پس از یک هفته گفتگوها در دوحه تشکیل می‌شود.

به گزارش بی.بی.سی، رهبری این ائتلاف را یک تیم به دقت متوازن شده توصیف می‌کند که در مرحله بعد به چهره و صدای مخالفان سوری بدل خواهد شد.

شورای ملی سوریه که قبلا به عنوان گروه اصلی مخالفان شناخته می‌شد، از این نگران بوده که توسط گروه تازه به حاشیه رانده شود.

یک منبع آگاه در نشست دوحه به خبرگزاری رویترز گفت که شورای ملی سوریه فقط تحت فشار با تشکیل گروه تازه موافقت کرد.

ایجاد گروه تازه را سیف پیشنهاد کرده بود و این گروه از حمایت آمریکا که از شورای ملی سوریه سرخورده بود برخوردار است.

سیف روز یکشنبه تایید کرد که "موافقتنامه‌ای 12 بندی برای ایجاد یک ائتلاف" امضا شده است.

پیشنهادها برای تشکیل یک گروه تازه شامل مجمعی از 55 تا 60 عضو با یک تیم رهبری است که برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی به عنوان نماینده مردم سوریه تلاش خواهد کرد.

نمایندگان گروه گفتند که نمایندگی اقلیت کرد، مسیحی، علوی و زنان هم جزوی از آن خواهد بود.

باسم سعید ایشاک، از شورای ملی سوریه گفت که کردها برای گرفتن تاییدیه از رهبری خود 48 ساعت وقت می‌خواستند.

گروه تازه همچنین دارای یک شورای نظامی خواهد بود که "ارتش آزاد سوریه" بخشی از آن است.

حامیان گروه تازه امیدوارند که به این ترتیب بخش اصلی مخالفان تقویت و عناصر افراطی آن به حاشیه رانده شوند.

همزمان در روز یکشنبه خشونت‌ها در سوریه ادامه یافت.

فعالان مخالف گفتند که نیروهای دولتی به ناحیه‌ای در طول مرز با ترکیه حمله کردند که پس از تسخیر یک گذرگاه مرزی توسط شورشیان بود.

فعالان گفتند که هلی کوپترها و واحدهای توپخانه به ناحیه مرزی راس العین حمله کردند.

همچنین درگیری‌هایی در دمشق، البو کمال در نزدیکی مرز عراق، اربین و دیرالزور در شرق گزارش شد.

همزمان روز یکشنبه از سوریه خبر رسید که اسرائیل خاک این کشور را هدف حمله قرار داده است.

اسرائیلی‌ها می‌گویند که در واقع شلیک آنها به خاک سوریه برای هشدار بوده است.

گزارش شده که یک خمپاره به بلندی‌های جولان شلیک شده، منطقه‌ای که خاک سوریه به حساب می‌آید و اسرائیلی‌ها از 45 سال پیش به این سو آن را در اشغال خود دارند.

آویتال لیبوویخ، یکی از سخنگویان اسرائیل درباره رد و بدل کردن آتش بین دو طرف این طور توضیح می‌دهد: "یک خمپاره سرگردان به یکی از پست‌های ارتش اسرائیل در بلندی‌ها جولان برخورد کرد. ما می‌دانیم که این به خاطر مشکلات داخلی در سوریه است و قرار نبود به سوی اسرائیل شلیک شود. ما تیر اخطار به سوی سوریه شلیک کردیم و همچنین در این باره به مجاری سازمان ملل شکایت بردیم."

نخست وزیر اسرائیل هم گفته است که آماده برخورد با تحولات مرزی خواهد بود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257317

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =